Monday, July 30, 2012

Keangkuhan ibadat, adat & tradisi


oleh Zulhabri Supian


Saudi authorities warned non-Muslim expatriates on Friday, the first day of Ramadan, not to eat, drink, or smoke in public until the end of the Muslim holy month’s sunrise-to-sunset fast — or face expulsion. The Interior Ministry of the oil-rich kingdom called on expatriates to “show consideration for feelings of Muslims” and “preserve the sacred Islamic rituals.” Otherwise, a ministry statement said, Saudi authorities will cancel violators’ work contracts and expel them.

Petikan berita di atas merupakan kenyataan Menteri Dalam Negeri Arab Saudi seperti dilaporkan agensi berita Associated Press bertarikh 20 Julai yang dikutip hampir seluruh media berpengaruh di dunia dan tidak terlepas media nasional di Malaysia dan Indonesia.

Kenyataan menteri tersebut seperti memberitahu dunia bahawa bulan keangkuhan umat Islam sudah tiba, maka berjaga-jagalah dan hormatilah kami yang mudah terusik rasa sensitifnya. Tren sama yang angkuh turut berlaku di dunia Islam lain tidak terkecuali Malaysia dan Indonesia walau dalam bentuk yang berbeza yang tidak terlihat keras tetapi intinya tetap sama; kami sedang berpuasa dan kalian tidak, maka sebagai insan lemah dan mudah tergoda hawa nafsu kalian harus menghormati amalan berpuasa kami.

Di Malaysia terutama di laman Facebook dan Twitter, kita dengan mudah menemui komentar dan kicauan dari mereka yang Muslim menegur dan menyumpah seranah orang bukan Islam yang menyibuk di bazar Ramadan dan kedai-kedai makan ketika menghampiri waktu berbuka kerana dikatakan menganggu kelancaran proses penting dalam amalan berpuasa iaitu berbuka puasa.

Keberadaan orang bukan Islam di waktu-waktu genting seperti itu sering dipermasalahkan dan didakwa sebagai tidak menghormati mereka yang sedang berpuasa. Itu belum saya menyebut politik bulan puasa yang terjadi di tempat kerja yang terdiri dari pekerja berbilang agama.

Sesama Muslim tidak terlepas dari isu juga, lihat saja ketika perlawanan bola sepak persahabatan di antara Kelantan menentang QPR yang dilangsungkan sebelah malam setelah jam solat terawih yang dipermasalahkan seolah-olah Ramadan itu tentang solat terawih semata-mata.

Banyak komentar dan kicauan yang menyindir kekalahan Kelantan kerana faktor pemainnya tidak menunaikan solat terawih memperlihatkan bulan mulia ini memunculkan kebodohan dan keangkuhan yang menjengkelkan. Tambah jengkel ada yang tidak menunaikan solat fardhu tetapi menunaikan solat terawih yang sunat kerana tekanan sosial masyarakat barangkali dan ingin terlihat beragama di kacamata lingkungannya.

Tambah jengkel apabila orang bukan Islam cuba berpuasa dipuji puja dengan harapan mereka akan memeluk Islam dan ada pula yang berfikir puasa itu sejatinya milik Islam seperti mana mereka memahami bahawa Melayu itu Islam, lantas mereka hairan kenapa mereka ingin berpuasa.

Seharusnya bulan Ramadan memunculkan aspek Islam yang humanis dalam erti kepedulian terhadap kaum miskin dan hidup sederhana, malah yang muncul adalah keyakinan kuat bahawa Islamlah agama yang sangat benar dan ikutlah kami kerana jika tidak kalian akan dibakar di neraka kelak.

Namun ada yang indah hadir dari Indonesia apabila organisasi massa yang terkenal keras, Front Pembela Islam melalui ketua FPI Cabang Jakarta, Habib Salim bin Umar Alatas menentang penggunaan pembesar suara berlebihan selama Ramadan.

Beliau berkata, “Hal itu memang lebih baik bahawa masjid-masjid hendaknya menyesuaikan pengeras suara mereka ketika membaca Alquran, agar kegiatan tersebut tidak mengganggu orang lain, terutama jika para pembaca tidak dapat membaca dengan lancar atau tidak memahami apa yang mereka baca, jangan sampai orang lain memberikan komentar negatif”.

Sebelumnya pemerintah di Kalimantan Tengah (Kalteng) telah menyeru supaya masjid-masjid tidak menggunakan pembesar suara ketika menggelar tadarus di bulan puasa, sebagai bentuk toleransi terhadap umat beragama lain.

Seperti yang dilaporkan The Jakarta Post (19/7), Wakil Gubernur (Wagub) Kalteng, Achmad Diran berkata “Jangan gunakan pengeras suara ketika tadarus, kasihan umat beragama lain yang ingin beristirahat. Silakan menggunakan pengeras suara ketika azan Magrib dan tarawih, tetapi begitu jam sembilan malam, tolong matikan (pengeras suara)”.

Keangkuhan adat & tradisi

Jika bulan Ramadan memunculkan keangkuhan beribadat yang ditandai dengan amalan berpuasa, di Pulau Bali yang saya diami sekarang juga memunculkan keangkuhan dalam bentuk adat dan tradisi yang ditandai dengan perarakan layang-layang.

Baru-baru ini berlangsung festival permainan layang-layang bertaraf antarabangsa di Pantai Padang Galak berdekatan Sanur dan jauh sebelum itu dan hingga kini permainan ini masih dimainkan kerana angin kencang sedang melanda pulau ini.

Menjadi tradisi setiap kumpulan yang terdiri dari kebanyakan lelaki dari pelbagai lapisan umur untuk mengadakan perarakan membawa layang-layang yang berbentuk gergasi melalui jalan-jalan utama dan kebetulan kebanyakannya kecil di sini.

Secara jujur tradisi bermain layang-layang ini sangat baik dan tidak dipermasalahkan, hanya saja perarakan yang dibuat dengan niat untuk menunjuk-nunjuk dan sengaja memandu (layang-layang dibawa dengan mini truk) perlahan lantas memperlahankan aliran trafik dengan iringin deruman enjin motor dan hon yang memekakkan sangat menjengkelkan. Apatah lagi tradisi perarakan ini memperlihatkan kepada pengguna jalan raya yang lain wajah angkuh dan samseng dari peserta perarakan seandainya ada yang tidak memberi kerjasama.

Saya dimaklumkan bahawa tradisi mengkedepankan otot dan bukan akal fikiran menjadi kebanggaan di sini yang diwarnai dengan bersemaraknya organisasi massa seperti Laskar Bali dan Pemuda Bali Bersatu (Perkasa dan Pekida jika di Malaysia) yang mendakwa sebagai benteng pertahanan Bali.

Malangnya hingga kini mereka sangat lemah bila berhadapan dengan pelabur besar yang membawa dollar seperti mana Umno yang berdegar-degar berbicara tentang ketuanan Melayu yang pada hakikatnya hanyalah ketuanan ringgit.

Bagi saya keangkuhan dalan bentuk ibadat, adat dan tradisi bermunculan di sana sini sebagai manifestasi rasa percaya diri yang rendah dan kekeliruan dalam menyikapi perubahan dunia global yang semakin kencang.

Saya tidak berminat dengan teori konspirasi tentang globalisme dan isu-isu sekitarnya tetapi sangat berusaha sedaya upaya untuk mengkedepankan nilai sejagat yang semakin menjadi arus perdana berkat globalisasi; mementingkan toleransi, saling menghargai dan menolak keangkuhan.

Jika anda suka beribadat dan jika anda hidup dengan adat dan tradisi, jangan lupa jadikan toleransi, saling menghargai dan bersederhana sebagai bahagian dari ibadat, adat dan tradisi juga.

Tulisan ini pertama kali tersiar di The Malaysian Insider pada 25 Julai 2012.

Friday, July 27, 2012

Ramadan di Bali - minggu pertama

Minggu pertama Ramadan di Bali aku berkesempatan mengunjungi 3 perkampungan atau kawasan di mana masyarakat Muslim menetap. Kepada mereka yang berencana berpuasa di Bali (tidak semestinya tahun ini) semoga ini bermanfaat.

Kampung Bugis Tuban 
Kampung ini terletak di daerah Tuban berhampiran lapangan terbang dan kebiasaannya teksi yang membawa penumpang ke Kuta akan melalui jalan ini. Aku pernah menulis tentang keragaman di Kuta dan sekitarnya sebelumnya di The Malaysian Insider.
Kampung Jawa, Denpasar 
Kepada penikmat makanan Jawa terutama dari Madura di sinilah syurganya.
http://www.thejakartapost.com/bali-daily/2012-07-27/kampung-jawa-offers-ramadhan-treats.html

Loloan Timur & Barat, Negara 
Letaknya 3 jam perjalanan dari Kuta/Denpasar dan sangat berbaloi dilawat jika mempunyai masa percutian panjang atau jika meminati ilmu antropologi serta berminat tentang kebudayaan. Aku pernah menulis tentang Loloan di sini.


bazar Ramadan di luar Masjid Baiturrahmah, Kg Jawa Denpasar




Penginapan murah di Loloan, 60,000 rupiah



aneka juadah berbuka


bersahur bersama remaja Loloan Timur

Al-Quran tertua di Bali tulisan tangan ulama dari Terengganu

bertemu takmir Masjid Agung Baitul Qodim, Loloan Timur


bertemu penjaga makam Buyut Lebai

masjid agung perkampungan Bugis di Tuban berdekatan airport

Tuesday, July 24, 2012

Generasi Ada Apa Dengan Cinta dan seorang Ladya Cheryl

oleh Zulhabri Supian

Kemaskini 29 April 2016

Seorang Alya (Ladya Cheryl)

Wawancara singkat aku dengan Alya (Ladya Cheryl) yang diatur oleh Zeke Khaseli (frontman band Zeke and The Popo yang terkenal melalui OST filem Janji Joni) pada 2012 (suami Ladya sejak 2014). Ladya sosok berbeza dari Dian Sastro dan kawan-kawan, tiada akaun Instagram dan jarang ada berita tentangnya. Setelah wawancara ini pernah terserempak sekali di Stadium Gelora Bung Karno semasa kempen Jokowi (Ladya yang menjadi relawan Jokowi terlihat sedang tekun mengutip sampah sarap yang ditinggalkan pendukung Jokowi). Satu hal pasti jika rindu sosok Ladya tontonlah filem-filem lakonannya setelah AADC yang tidak begitu komersial;
Biarkan Bintang Menari (2003)
Kara, Anak Sebatang Pohon (2005)
Banyu Biru (2005)
Fiksi. (2008)
Babi Buta yang Ingin Terbang (2008)
Trip To The Wound (2008)
Kebun Binatang (2012)

Aku lari ke hutan, kemudian menyanyiku
Aku lari ke pantai, kemudian teriakku
Sepi-sepi dan sendiri
Aku benci

Aku ingin bingar,

Aku mau di pasar
Bosan Aku dengan penat,
Dan enyah saja kau pekat
Seperti berjelaga jika Ku sendiri

Pecahkan saja gelasnya biar ramai, biar mengaduh sampai gaduh,

Ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang di tembok keraton putih,
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya, biar terdera

Atau aku harus lari ke hutan belok ke pantai?


bosan aku dengan penat

dan enyah saja kau pekat
seperti berjelaga jika kusendir

Di atas adalah puisi berjudul “Tentang seseorang” yang dibaca dan dilagukan oleh Dian Sastro sambil diiringi petikan gitar dari Anda Bunga. Pembacaan puisi ini menghiasi salah satu babak dalam filem Ada Apa Dengan Cinta yang menjadi fenomena di Indonesia pada tahun 2002 dan kemudian tidak lama setelah itu Malaysia.

Semasa puisi indah ini dibacakan, ada adegan memilukan di mana Alya (teman Cinta yang dilakonkan oleh Dian Sastro) yang kerap dipukul ayahnya cuba untuk membunuh diri setelah permintaannya kepada Cinta untuk menemaninya di rumah tidak dapat dipenuhi.

Cinta terpaksa berbohong bahawa dia akan ke hospital kerana sudah berjanji sebelumnya untuk berkasih sayang di sebuah kafe bersama Rangga yang dilakonkan oleh Nicholas Saputra dan di kafe itulah Cinta menyanyikan lagu yang dibuat dari puisi “Tentang seseorang” Rangga.

Filem ini meraih kejayaan besar dan menandai kebangkitan dunia perfileman Indonesia pasca-reformasi. Saya sendiri terinspirasi banyak dari filem ini terutama untuk mengenal Indonesia dengan lebih dalam termasuk dunia sasteranya, selain dari aspek politik.

Saya masih ingat kunjungan pertama ke Jakarta pada 2004 dipenuhi dengan pesanan buku  AKU karya Syumandjaya yang dipopularkan menerusi filem ini. Maka selain kata gelar generasi reformasi, saya dan mereka yang kemudian lebih menghargai Indonesia yang sentiasa dimomokkan negatif oleh media arus perdana Malaysia kala itu yang anti-reformasi suka menyebut, generasi Ada Apa Dengan Cinta.

Melalui pengamatan saya, komentar terbanyak yang diterima selepas menonton filem ini adalah tentang watak Alya yang dilakonkan oleh Ladya Cheryl. Banyak yang bertanya termasuk saya kenapa watak Cinta tidak diberikan kepada Ladya.

Masa berlalu dan persoalan ini terlupakan dan baru-baru ini saya berkesempatan bertanya beberapa soalan kepada si empunya diri perihal terkini beliau, signifikan ulang tahun kesepuluh filem Ada Apa Dengan Cinta dan hal-hal lain. Berikut soal jawab bersama Ladya Cheryl.

Ladya bermain bass untuk Zeke Khaseli
Salam Ladya, apa khabar? Boleh ceritakan sedikit tentang perkembangan terkini?
Baik, terima kasih. Filem terakhir saya Postcards from the Zoo/Kebun Binatang dan baru selesai penayangan di Jakarta dan sekarang sedang belajar bermain bass.

Kamu dikenal di Malaysia menerusi filem Ada Apa Dengan Cinta (AADC), apa signifikan filem ini terhadap kamu?
Senang juga masih diingat. Di awal Mac 2012 memasuki tahun kesepuluh setelah AADC, kami (tim AADC) melaksanakan reuni kecil dengan mengundang beberapa teman-teman untuk menonton bersama para pelakon dan krew. Ada juga kuiz-kuiz yang dibuat untuk mendapatkan tiket menonton di hari ulang tahun yang kesepuluh tersebut. Pengalaman AADC memang agak susah di tinggalkan.

Setelah AADC, kamu sering berlakon di dalam filem independen dan secara peribadi saya suka filem “Babi Buta Yang Ingin Terbang”. Apa alasan kamu memilih berlakon filem seperti ini?
Babi Buta Yang Ingin Terbang adalah filem ketiga saya dengan Edwin (sutradara). Saya dan Edwin pertama kali bekerjasama menerusi filem pendek “Kara Anak Sebatang Pohon” dan kemudian filem pendek kedua yang di buat semasa penggambaran Babi Buta, Trip to the Wound. Edwin mengajak saya berbual tentang hal-hal yang berkaitan dengan filem yang kemudian membuat saya tertarik. Alasannya mungkin hanya kerana saya senang berbual dengan Edwin.

Tentang filem Babi Buta, kamu punya pandangan tentang tema filem tersebut? Bagaimana kamu menyikapi perubahan terhadap etnik Cina yang terjadi pasca-reformasi?
Tema yang diangkat Edwin saya rasa sangat berani dan membuat kita yang menonton merasa percaya akan visual yang ditampilkan dan terasa jujur yang akhirnya membuat hanyut dalam perasaan-perasaan kegelisahan dari setiap generasi yang berbeza. Sebenarnya menyikapi perubahan adalah rutinitas, kerana perubahan tidak terjadi sekali sahaja. Mungkin menyikapinya secara positif saja sudah cukup berani.

Kamu punya impian untuk menjadi sutradara?
Belum

Bagaimana kamu melihat kondisi dunia perfileman di Indonesia belakangan ini?
Sekarang di Indonesia sutradara baru bertambah bersamaan dengan berkembangnya teknologi. Beberapa mengambil kesempatan dengan adanya kemudahan yang ditawarkan, meskipun sedikit yang berhasil. Paling tidak sebahagian dari kami masih ada yang berusaha keras.

Filem AADC juga sering menjadi penanda lahirnya filem pasca-reformasi sehingga menjadi tren di Indonesia dan Malaysia, kamu punya sesuatu untuk dikongsikan selama kamu terlibat dalam proses pembuatan filem ini?
Kerana AADC adalah filem pertama saya, mungkin banyak sekali yang harus saya belajar mengerti seperti proses berteman dengan teman-teman di AADC, belum lagi menguasai situasi dalam set. Hal yang saya ingat Titi, Sissy, Asti dan Dian banyak membantu, intinya kami saling membantu saat ada salah satu yang kesusahan dalam watak kami. Kami semua belajar mengerti keadaan termasuk perfileman indonesia yang saat itu sedang kurang baik. Jadi kami sangat bersungguh-sungguh.

 Filem AADC juga berjaya mengangkat semula sastera di kalangan generasi muda, kalau kamu sendiri bagaimana? Siapa penulis kesukaanmu?
Victor Hugo “Les miserables”, Floretta Schreiber “SYBILL”, Mark Twain “Tom Sawyer”

Sekarang kamu bermain bass untuk Zeke, bagaimana mulanya itu?
Awal Mac tahun 2011, Zeke menawarkan untuk membantu dalam pembuatan klip album kedua “Bore You To tears”. Setelah itu kami terlibat dalam perbualan tentang muzik yang saya suka, apakah saya boleh memainkan alat muzik. Kemudian menerusi emel, Zeke menawarkan saya menjadi pemain bassnya. Saya fikir kenapa tidak, lagi pula saya tidak pernah punya band dan tidak pernah memegang bass.

Adakah kamu serius dengan muzik atau sekadar suka-suka?
Serius dan suka muzik.

Terima kasih atas kerjasamanya dan sukses untuk segala apa yang kamu kerjakan
Sama-sama

tulisan ini pertama kali tersiar di The Malaysian Insider, 5 Julai 2012.