Friday, August 22, 2003

Kibarkan Jalur Gemilang!

Kebelakangan ini, kita pasti akan tertonton iklan berkenaan kibarkan Jalur Gemilang bersempena dengab bulan kemerdekaan sekarang. Iklan ini menonjolkan alasan yang diberikan oleh segelintir rakyat yang tidak mengibarkan bendera dan juga sebaliknya.

Secara jujur, saya dapat merasakan bahawa iklan ini tidak langsung mempunyai motif lain baik politik dan sebagainya dan ia hanyalah usaha murni kerajaan untuk membangkit semangat patriotik rakyat terhadap negaranya.

Namun apa yang menjadi sedikit keresahan adalah berkenaan beberapa alasan yang diberikan kedua-dua golongan yang berbeza ini. Bagi yang tidak mengibarkan jalur gemilang, tiada langsung alasan yang diberikan adalah dari sudut yang lebih mendalam dan patriotik. Manakala bagi yang mengibar, alasan yang diberikan juga agak ringkas dan tidak mendalam. Tidak pastilah pula sama ada iklan ini telah dirancang atau tidak. Wallahualam.

Apapun pandangan yang berbeza itu, ia tidaklah menjadi satu masalah utama di sini kerana ia adalah pilihan masing-masing. Masalahnya di sini adalah tiadanya perbezaan pendapat yang melihat secara mendalam akan realiti kehidupan dan persoalan sosio ekonomi dan politik Malaysia ketika ini secara jujur.

Alasan yang diberikan oleh seorang pemuda 'mat rempit' (hanya tanggapan saya) yang hanya akan mengibarkan bendera jikalau diberi percuma adalah sangat dikesali dan ditangisi. Mungkin ini juga adalah hasil mentaliti UMNO yang gemar memberi segalanya percuma tanpa menitik beratkan akan kepentingan apa yang diberikan secara percuma itu.

Masih kuat di ingatan saya tentang betapa semangatnya saya membeli jalur gemilang semasa Sukan Komanwel 98 yang berharga RM15 dan ketika itu masih bersekolah lagi demi untuk memberi sokongan penuh kepada atlit negara ketika itu terutamanya skuad hoki lelaki. Bagusnya, 'Jalur Gemilang' itu masih setia bersama saya sehingga sekarang.

Berkenaan mentaliti percuma ini, apa yang saya dapat perhatikan adalah majoriti yang menjadi ahli atau menyokong barisan pembangkang terkecuali. Ini dapat dibuktikan semasa kemuncak gerakan reformasi, pilihan raya 99 dan juga sehingga kini di mana mereka ini sanggup mengeluarkan duit sendiri untuk membeli baju, cendera hati, pelekat, vcd, bendera dan sebagainya tanpa perlu mengharap.

Namun sama ada ianya ikhlas atau tidak, itu sukar dipastikan kerana mungkin ada yang membelinya sendiri kerana tidak diberi percuma, maka terpaksalah berbuat demikian. Walaubagaimanapun, secara luarannya golongan ini tetap lebih maju.

Terdapat pelbagai alasan yang membuatkan mengibarkan Jalur Gemilang bukanlah sesautu yang membanggakan di saat dan ketika ini, di anataranya:

1) demokrasi terhad di mana pelbagai undang-undang yang tidak adil dan menindas seperti ISA, AUKU,Akta Penerbitan,Akta Hasutan dll digunakan terhadap pihak yang menentang dengan alasan keselamatan negara
2) kebebasan di dalam pelbagai perkara seperti media, berhimpun, berpersatuan dan sebagainya juga disempitkan
3) pembodohan minda rakyat oleh media kerajaan terutamanya RTM dan media arus perdana lain berterusan setiap hari.
4) ruang untuk mendapatkan maklumat dan pandangan yang pelbagai dan berbeza secara mudah seperti dengan hanya menonton tv dan membaca akhbar arus perdana ditutup
5) RASUAH yang begitu menular di segala sektor kerajaan
6) poltik perkauman dan agama yang sempit yang masih menjadi amalan
7) jurang digital dan juga maklumat yang agak lebar di antara penduduk bandar dan di luar bandar

Di samping itu, di bawah adalah beberapa point yang dikemukan oleh seorang pembaca ahkbar internet,Malaysiakini,Hon Lam Wai

-The death of 28-year-old Ho Kwai See while under police custody. No party is held responsible. The case will be closed and hushed up. If a few years ago, the deputy prime minister of Malaysia was assaulted while under police custody, what more now, considering that this person was a mere coconut trader. It took public and international outcry for the government to initiate an investigation.

-Illegal logging in Pahang, resulting in the destruction of a permanent forest reserve. No explanation will be provided and no party will he held responsible.

-Constant mismanagement of public funds for personal gains, in the forms of Perwaja Steel, Bakun Dam and the MAS financial scandal. Again, there will be no person or party which will be accountable.

-Substandard education system at the tertiary level. Wastage of tax-payers funds with substandard computer labs that are being delivered to our children.

-Traffic police constantly on the lookout for ‘duit kopi’.
The very fabric of Malaysia and its society is slowly being torn apart and have allowed to rot. Our children will inherit a shell of a country, a country that is devoid of human values, devoid of any sense of responsibility. In essence, devoid of any sense patriotism.


Namun, di segi lain mengibarkan Jalur Gemilang juga menjadi kebanggaan kita dan antara alasan yang dapat diberi adalah;

- Malaysia tanah tumpah darahku

- Malaysia adalah sebuah negara yang menghimpunakan tiga bangsa yang besar di dunia iaitu Melayu, daripada kepulauan Nusantara, Cina dari Tanah Besar China dan juga India, dari negara India dan betapa beruntungnya kita tanpa perlu ke negara tersebut untuk mengenali budaya setiap kaum.

- Malaysia aman dan stabil walaupun dengan mengenepikan peri pentingnya aspek pemikiran, keterbukaan, menutup segala isu sensitif tanpa ingin menyelesaikannya secara konkrit dan penghakisan hak asasi rakyat

- Malaysia terkenal di mata dunia di dalam pelbagai bidang seperti sukan, ekonomi dsb walaupun mungkin hanya dikagumi oleh mereka yang ada kepentingan dan mereka yang tidak memahami Malaysia secara mendalam

Akhirnya, terpulang kepada setiap individu sama ada ingin atau tidak mengibarkan jalur gemilang yang sebenarnya hanyalah sekadar simbol. Apa yang penting adalah sumbangan dan penghayatan yang bermakna terhadap negara tercinta ini yang boleh dilakukan dengan pelbagai cara. Untuk mengatakan dengan tidak mengibarkan jalur gemilang itu sebagai tidak patriotik adalah sesuatu yang sangat sempit dan pandangan seperti ini harus disanggah.

Perbincangan yang sangat terbuka berkenaan arah tuju, matlamat, masalah dan kompleksiti yang ada pada negara kita perlu dijalankan sejujurnya tanpa perlu berselindung lagi demi memastikan kemerdekaan negara kita dapat difahami dan dihayati dengan sepenuhnya. Perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan selain daripada tokoh UMNO perlu didedahkan secara meluas dan diceritakan dengan adil dan padat di dalam buku sejarah sekolah supaya rakyat terutama generasi muda tidak ditipu selama-lamanya dengan retorik kemerdekaan UMNO.

Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka dari kebodohan!

No comments: