Wednesday, August 13, 2003

Semangat 'Malaysia Boleh'

Melihat sambutan yang diberikan kepada perenang Malik Mydin yang berjaya merentasi Selat Inggeris sehinggakan Perdana Menteri dan timbalannya sanggup turun ke KLIA menanti kepulangan 'hero negara' adalah sesuatu yang tidak mengejutkan.

Sebelum itu, tahniah diucapkan kepada kejayaan yang telah digapai oleh Malik, sesuatu yang boleh dibanggakan jikalau tidak terlalu 'terlampau' publisitinya. Melihat segala apa yang berlaku, banyak persoalan yang timbul di benak fikiran.

Pastinya, akan ada dua kelompok utama yang akan berbeza pendapat, satu menyokong dan satu lagi bersikap sinis. Walau apapun posisinya, perdebatan yang sihat amat perlu untuk merungkai secara mendalam akan semangat 'Malaysia Boleh' ini.

Kepada yang bersikap sinis, jika pihak yang di sebelah sana menanyakan soalan seperti 'kau boleh buat ke macam dia?' atau menggambarkan usaha saudara Malik itu sebagai satu simbol patriotisme dan seterusnya menggelarkan pihak yang sinis ini sebagai tidak patriotik. Berikan mereka jawapannya.

Antara jawapan balas yang dapat difikirkan adalah, apakah untuk menunjukkan semangat patriotisme kita hanya melalui satu cara sahaja, jika begitu, hanya Malik dan mungkin juga Azhar Mansor dan pendaki Gunung Everest sahaja yang mempunyai rasa patriotik terhadap negara tercinta ini, malah Dr Mahathir juga akan dianggap tidak patriotik.

Kita perlu menyedari bahawa ramai di kalangan mereka yang bersikap sinis itu termasuklah saya adalah golongan rakyat yang mungkin lebih patriotiknya. Golongan-golongan inilah yang mahu melihat semangat 'Malaysia Boleh' digunakan di tempat yang sepatutnya dan yang lebih mendalam, tidak hanya terhad kepada bentuk simbol yang kosong.

Saya amat bersetuju dengan pandangan surat pembaca Malaysiakini, Pelita Negara yang menyenaraikan beberapa perkara yang memerlukan semangat 'Malaysia Boleh' dan kegilaan memecah rekod itu patut ditumpukan. Di bawah adalah sebahagian petikan daripada artikel beliau;

"The records that Malaysians should really break are the ones that could benefit the nation ultimately.

-We should strive to be the most educated and most efficient workforce globally.

-The police should concentrate their efforts to make Malaysia the safest place with the lowest crime rates ever recorded anywhere.

-The various authorities should co-ordinate their efforts to make Malaysia the cleanest country in the world.

-Given the advantages of being a multi-ethnic and multi-cultural country, we should overcome our prejudices and work hard together, to create the most peaceful and understanding nation on earth.

These are record-breaking feats that we need to conquer. These are the building blocks towards the construction of the Greatest Nation in the world.

It is not wise just to pride ourselves on the physical appearance of things, unless we want to become the laughing stock of the world. Instead we should judge the success of any project or action, by assessing the fulfilment of its intended goal, base on its functionality, efficiency, suitability, sustainability and safety.

Malaysia and its people should not become slaves to symbolism. Instead, we should be its master and use it with prudence to move our nation closer towards achieving our goals.

We do not want Malaysia to become a stage crowded with useless monumental props and backdrops that hinder the flow of our nation’s story.

Our forefathers made their entrance onto the stage during the difficult years of colonisation. It is now the duty of the present generation of Malaysians to carry on working towards achieving their vision of a united, prosperous and progressive Malaysia.

We must ensure that when it is time for us to exit the stage, we leave behind an audience who is deeply inspired to continue our efforts for generations to come. Each Malaysian has different parts to play. It is time we stop being obsessed with symbolism and start working hard for the success of our country."


Sesungguhnya, kita percaya bahawa semangat 'Malaysia Boleh' itu adalah sesuatu yang baik dan mulia. Namun kita tidak boleh terus membiarkan ia digunakan oleh segolongan manusia yang memalukan dan merendahkan imej negara di mata dunia dengan slogan ini dan juga segolongan manusia yang tidak boleh membezakan semangat 'Malaysia Boleh' dengan 'Kerajaan Boleh', 'BN Boleh', 'UMNO Boleh', 'Melayu Boleh' dan 'Mahathir Boleh'.

Akhirnya, jika kita fikir 'Malaysia Boleh', rakyat di Burundi juga pastinya turut memiliki sikap yang sama dan sememangnya semua makhluk ciptaan tuhan amat berkebolehan. Sama ada boleh yang penting atau sebaliknya, itu soal lain.

No comments: