Tuesday, July 24, 2012

Generasi Ada Apa Dengan Cinta dan seorang Ladya Cheryl

oleh Zulhabri Supian

Kemaskini 29 April 2016

Seorang Alya (Ladya Cheryl)

Wawancara singkat aku dengan Alya (Ladya Cheryl) yang diatur oleh Zeke Khaseli (frontman band Zeke and The Popo yang terkenal melalui OST filem Janji Joni) pada 2012 (suami Ladya sejak 2014). Ladya sosok berbeza dari Dian Sastro dan kawan-kawan, tiada akaun Instagram dan jarang ada berita tentangnya. Setelah wawancara ini pernah terserempak sekali di Stadium Gelora Bung Karno semasa kempen Jokowi (Ladya yang menjadi relawan Jokowi terlihat sedang tekun mengutip sampah sarap yang ditinggalkan pendukung Jokowi). Satu hal pasti jika rindu sosok Ladya tontonlah filem-filem lakonannya setelah AADC yang tidak begitu komersial;
Biarkan Bintang Menari (2003)
Kara, Anak Sebatang Pohon (2005)
Banyu Biru (2005)
Fiksi. (2008)
Babi Buta yang Ingin Terbang (2008)
Trip To The Wound (2008)
Kebun Binatang (2012)

Aku lari ke hutan, kemudian menyanyiku
Aku lari ke pantai, kemudian teriakku
Sepi-sepi dan sendiri
Aku benci

Aku ingin bingar,

Aku mau di pasar
Bosan Aku dengan penat,
Dan enyah saja kau pekat
Seperti berjelaga jika Ku sendiri

Pecahkan saja gelasnya biar ramai, biar mengaduh sampai gaduh,

Ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang di tembok keraton putih,
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya, biar terdera

Atau aku harus lari ke hutan belok ke pantai?


bosan aku dengan penat

dan enyah saja kau pekat
seperti berjelaga jika kusendir

Di atas adalah puisi berjudul “Tentang seseorang” yang dibaca dan dilagukan oleh Dian Sastro sambil diiringi petikan gitar dari Anda Bunga. Pembacaan puisi ini menghiasi salah satu babak dalam filem Ada Apa Dengan Cinta yang menjadi fenomena di Indonesia pada tahun 2002 dan kemudian tidak lama setelah itu Malaysia.

Semasa puisi indah ini dibacakan, ada adegan memilukan di mana Alya (teman Cinta yang dilakonkan oleh Dian Sastro) yang kerap dipukul ayahnya cuba untuk membunuh diri setelah permintaannya kepada Cinta untuk menemaninya di rumah tidak dapat dipenuhi.

Cinta terpaksa berbohong bahawa dia akan ke hospital kerana sudah berjanji sebelumnya untuk berkasih sayang di sebuah kafe bersama Rangga yang dilakonkan oleh Nicholas Saputra dan di kafe itulah Cinta menyanyikan lagu yang dibuat dari puisi “Tentang seseorang” Rangga.

Filem ini meraih kejayaan besar dan menandai kebangkitan dunia perfileman Indonesia pasca-reformasi. Saya sendiri terinspirasi banyak dari filem ini terutama untuk mengenal Indonesia dengan lebih dalam termasuk dunia sasteranya, selain dari aspek politik.

Saya masih ingat kunjungan pertama ke Jakarta pada 2004 dipenuhi dengan pesanan buku  AKU karya Syumandjaya yang dipopularkan menerusi filem ini. Maka selain kata gelar generasi reformasi, saya dan mereka yang kemudian lebih menghargai Indonesia yang sentiasa dimomokkan negatif oleh media arus perdana Malaysia kala itu yang anti-reformasi suka menyebut, generasi Ada Apa Dengan Cinta.

Melalui pengamatan saya, komentar terbanyak yang diterima selepas menonton filem ini adalah tentang watak Alya yang dilakonkan oleh Ladya Cheryl. Banyak yang bertanya termasuk saya kenapa watak Cinta tidak diberikan kepada Ladya.

Masa berlalu dan persoalan ini terlupakan dan baru-baru ini saya berkesempatan bertanya beberapa soalan kepada si empunya diri perihal terkini beliau, signifikan ulang tahun kesepuluh filem Ada Apa Dengan Cinta dan hal-hal lain. Berikut soal jawab bersama Ladya Cheryl.

Ladya bermain bass untuk Zeke Khaseli
Salam Ladya, apa khabar? Boleh ceritakan sedikit tentang perkembangan terkini?
Baik, terima kasih. Filem terakhir saya Postcards from the Zoo/Kebun Binatang dan baru selesai penayangan di Jakarta dan sekarang sedang belajar bermain bass.

Kamu dikenal di Malaysia menerusi filem Ada Apa Dengan Cinta (AADC), apa signifikan filem ini terhadap kamu?
Senang juga masih diingat. Di awal Mac 2012 memasuki tahun kesepuluh setelah AADC, kami (tim AADC) melaksanakan reuni kecil dengan mengundang beberapa teman-teman untuk menonton bersama para pelakon dan krew. Ada juga kuiz-kuiz yang dibuat untuk mendapatkan tiket menonton di hari ulang tahun yang kesepuluh tersebut. Pengalaman AADC memang agak susah di tinggalkan.

Setelah AADC, kamu sering berlakon di dalam filem independen dan secara peribadi saya suka filem “Babi Buta Yang Ingin Terbang”. Apa alasan kamu memilih berlakon filem seperti ini?
Babi Buta Yang Ingin Terbang adalah filem ketiga saya dengan Edwin (sutradara). Saya dan Edwin pertama kali bekerjasama menerusi filem pendek “Kara Anak Sebatang Pohon” dan kemudian filem pendek kedua yang di buat semasa penggambaran Babi Buta, Trip to the Wound. Edwin mengajak saya berbual tentang hal-hal yang berkaitan dengan filem yang kemudian membuat saya tertarik. Alasannya mungkin hanya kerana saya senang berbual dengan Edwin.

Tentang filem Babi Buta, kamu punya pandangan tentang tema filem tersebut? Bagaimana kamu menyikapi perubahan terhadap etnik Cina yang terjadi pasca-reformasi?
Tema yang diangkat Edwin saya rasa sangat berani dan membuat kita yang menonton merasa percaya akan visual yang ditampilkan dan terasa jujur yang akhirnya membuat hanyut dalam perasaan-perasaan kegelisahan dari setiap generasi yang berbeza. Sebenarnya menyikapi perubahan adalah rutinitas, kerana perubahan tidak terjadi sekali sahaja. Mungkin menyikapinya secara positif saja sudah cukup berani.

Kamu punya impian untuk menjadi sutradara?
Belum

Bagaimana kamu melihat kondisi dunia perfileman di Indonesia belakangan ini?
Sekarang di Indonesia sutradara baru bertambah bersamaan dengan berkembangnya teknologi. Beberapa mengambil kesempatan dengan adanya kemudahan yang ditawarkan, meskipun sedikit yang berhasil. Paling tidak sebahagian dari kami masih ada yang berusaha keras.

Filem AADC juga sering menjadi penanda lahirnya filem pasca-reformasi sehingga menjadi tren di Indonesia dan Malaysia, kamu punya sesuatu untuk dikongsikan selama kamu terlibat dalam proses pembuatan filem ini?
Kerana AADC adalah filem pertama saya, mungkin banyak sekali yang harus saya belajar mengerti seperti proses berteman dengan teman-teman di AADC, belum lagi menguasai situasi dalam set. Hal yang saya ingat Titi, Sissy, Asti dan Dian banyak membantu, intinya kami saling membantu saat ada salah satu yang kesusahan dalam watak kami. Kami semua belajar mengerti keadaan termasuk perfileman indonesia yang saat itu sedang kurang baik. Jadi kami sangat bersungguh-sungguh.

 Filem AADC juga berjaya mengangkat semula sastera di kalangan generasi muda, kalau kamu sendiri bagaimana? Siapa penulis kesukaanmu?
Victor Hugo “Les miserables”, Floretta Schreiber “SYBILL”, Mark Twain “Tom Sawyer”

Sekarang kamu bermain bass untuk Zeke, bagaimana mulanya itu?
Awal Mac tahun 2011, Zeke menawarkan untuk membantu dalam pembuatan klip album kedua “Bore You To tears”. Setelah itu kami terlibat dalam perbualan tentang muzik yang saya suka, apakah saya boleh memainkan alat muzik. Kemudian menerusi emel, Zeke menawarkan saya menjadi pemain bassnya. Saya fikir kenapa tidak, lagi pula saya tidak pernah punya band dan tidak pernah memegang bass.

Adakah kamu serius dengan muzik atau sekadar suka-suka?
Serius dan suka muzik.

Terima kasih atas kerjasamanya dan sukses untuk segala apa yang kamu kerjakan
Sama-sama

tulisan ini pertama kali tersiar di The Malaysian Insider, 5 Julai 2012.

No comments: