Monday, July 30, 2012

Keangkuhan ibadat, adat & tradisi


oleh Zulhabri Supian


Saudi authorities warned non-Muslim expatriates on Friday, the first day of Ramadan, not to eat, drink, or smoke in public until the end of the Muslim holy month’s sunrise-to-sunset fast — or face expulsion. The Interior Ministry of the oil-rich kingdom called on expatriates to “show consideration for feelings of Muslims” and “preserve the sacred Islamic rituals.” Otherwise, a ministry statement said, Saudi authorities will cancel violators’ work contracts and expel them.

Petikan berita di atas merupakan kenyataan Menteri Dalam Negeri Arab Saudi seperti dilaporkan agensi berita Associated Press bertarikh 20 Julai yang dikutip hampir seluruh media berpengaruh di dunia dan tidak terlepas media nasional di Malaysia dan Indonesia.

Kenyataan menteri tersebut seperti memberitahu dunia bahawa bulan keangkuhan umat Islam sudah tiba, maka berjaga-jagalah dan hormatilah kami yang mudah terusik rasa sensitifnya. Tren sama yang angkuh turut berlaku di dunia Islam lain tidak terkecuali Malaysia dan Indonesia walau dalam bentuk yang berbeza yang tidak terlihat keras tetapi intinya tetap sama; kami sedang berpuasa dan kalian tidak, maka sebagai insan lemah dan mudah tergoda hawa nafsu kalian harus menghormati amalan berpuasa kami.

Di Malaysia terutama di laman Facebook dan Twitter, kita dengan mudah menemui komentar dan kicauan dari mereka yang Muslim menegur dan menyumpah seranah orang bukan Islam yang menyibuk di bazar Ramadan dan kedai-kedai makan ketika menghampiri waktu berbuka kerana dikatakan menganggu kelancaran proses penting dalam amalan berpuasa iaitu berbuka puasa.

Keberadaan orang bukan Islam di waktu-waktu genting seperti itu sering dipermasalahkan dan didakwa sebagai tidak menghormati mereka yang sedang berpuasa. Itu belum saya menyebut politik bulan puasa yang terjadi di tempat kerja yang terdiri dari pekerja berbilang agama.

Sesama Muslim tidak terlepas dari isu juga, lihat saja ketika perlawanan bola sepak persahabatan di antara Kelantan menentang QPR yang dilangsungkan sebelah malam setelah jam solat terawih yang dipermasalahkan seolah-olah Ramadan itu tentang solat terawih semata-mata.

Banyak komentar dan kicauan yang menyindir kekalahan Kelantan kerana faktor pemainnya tidak menunaikan solat terawih memperlihatkan bulan mulia ini memunculkan kebodohan dan keangkuhan yang menjengkelkan. Tambah jengkel ada yang tidak menunaikan solat fardhu tetapi menunaikan solat terawih yang sunat kerana tekanan sosial masyarakat barangkali dan ingin terlihat beragama di kacamata lingkungannya.

Tambah jengkel apabila orang bukan Islam cuba berpuasa dipuji puja dengan harapan mereka akan memeluk Islam dan ada pula yang berfikir puasa itu sejatinya milik Islam seperti mana mereka memahami bahawa Melayu itu Islam, lantas mereka hairan kenapa mereka ingin berpuasa.

Seharusnya bulan Ramadan memunculkan aspek Islam yang humanis dalam erti kepedulian terhadap kaum miskin dan hidup sederhana, malah yang muncul adalah keyakinan kuat bahawa Islamlah agama yang sangat benar dan ikutlah kami kerana jika tidak kalian akan dibakar di neraka kelak.

Namun ada yang indah hadir dari Indonesia apabila organisasi massa yang terkenal keras, Front Pembela Islam melalui ketua FPI Cabang Jakarta, Habib Salim bin Umar Alatas menentang penggunaan pembesar suara berlebihan selama Ramadan.

Beliau berkata, “Hal itu memang lebih baik bahawa masjid-masjid hendaknya menyesuaikan pengeras suara mereka ketika membaca Alquran, agar kegiatan tersebut tidak mengganggu orang lain, terutama jika para pembaca tidak dapat membaca dengan lancar atau tidak memahami apa yang mereka baca, jangan sampai orang lain memberikan komentar negatif”.

Sebelumnya pemerintah di Kalimantan Tengah (Kalteng) telah menyeru supaya masjid-masjid tidak menggunakan pembesar suara ketika menggelar tadarus di bulan puasa, sebagai bentuk toleransi terhadap umat beragama lain.

Seperti yang dilaporkan The Jakarta Post (19/7), Wakil Gubernur (Wagub) Kalteng, Achmad Diran berkata “Jangan gunakan pengeras suara ketika tadarus, kasihan umat beragama lain yang ingin beristirahat. Silakan menggunakan pengeras suara ketika azan Magrib dan tarawih, tetapi begitu jam sembilan malam, tolong matikan (pengeras suara)”.

Keangkuhan adat & tradisi

Jika bulan Ramadan memunculkan keangkuhan beribadat yang ditandai dengan amalan berpuasa, di Pulau Bali yang saya diami sekarang juga memunculkan keangkuhan dalam bentuk adat dan tradisi yang ditandai dengan perarakan layang-layang.

Baru-baru ini berlangsung festival permainan layang-layang bertaraf antarabangsa di Pantai Padang Galak berdekatan Sanur dan jauh sebelum itu dan hingga kini permainan ini masih dimainkan kerana angin kencang sedang melanda pulau ini.

Menjadi tradisi setiap kumpulan yang terdiri dari kebanyakan lelaki dari pelbagai lapisan umur untuk mengadakan perarakan membawa layang-layang yang berbentuk gergasi melalui jalan-jalan utama dan kebetulan kebanyakannya kecil di sini.

Secara jujur tradisi bermain layang-layang ini sangat baik dan tidak dipermasalahkan, hanya saja perarakan yang dibuat dengan niat untuk menunjuk-nunjuk dan sengaja memandu (layang-layang dibawa dengan mini truk) perlahan lantas memperlahankan aliran trafik dengan iringin deruman enjin motor dan hon yang memekakkan sangat menjengkelkan. Apatah lagi tradisi perarakan ini memperlihatkan kepada pengguna jalan raya yang lain wajah angkuh dan samseng dari peserta perarakan seandainya ada yang tidak memberi kerjasama.

Saya dimaklumkan bahawa tradisi mengkedepankan otot dan bukan akal fikiran menjadi kebanggaan di sini yang diwarnai dengan bersemaraknya organisasi massa seperti Laskar Bali dan Pemuda Bali Bersatu (Perkasa dan Pekida jika di Malaysia) yang mendakwa sebagai benteng pertahanan Bali.

Malangnya hingga kini mereka sangat lemah bila berhadapan dengan pelabur besar yang membawa dollar seperti mana Umno yang berdegar-degar berbicara tentang ketuanan Melayu yang pada hakikatnya hanyalah ketuanan ringgit.

Bagi saya keangkuhan dalan bentuk ibadat, adat dan tradisi bermunculan di sana sini sebagai manifestasi rasa percaya diri yang rendah dan kekeliruan dalam menyikapi perubahan dunia global yang semakin kencang.

Saya tidak berminat dengan teori konspirasi tentang globalisme dan isu-isu sekitarnya tetapi sangat berusaha sedaya upaya untuk mengkedepankan nilai sejagat yang semakin menjadi arus perdana berkat globalisasi; mementingkan toleransi, saling menghargai dan menolak keangkuhan.

Jika anda suka beribadat dan jika anda hidup dengan adat dan tradisi, jangan lupa jadikan toleransi, saling menghargai dan bersederhana sebagai bahagian dari ibadat, adat dan tradisi juga.

Tulisan ini pertama kali tersiar di The Malaysian Insider pada 25 Julai 2012.

No comments: