Sunday, June 02, 2013

Penangan Johor DT

Bukit Jalil

Shah Alam

Larkin














































Tahun ini aku sudah 3 kali menonton aksi melibatkan Johor DT; pertama di Larkin aksi menentang Selangor, kedua di Shah Alam juga menentang Selangor dan ketiga di Bukit Jalil menentang Pahang. Secara jujur, penyokong Johor DT adalah yang terbaik di Malaysia setakat ini. Tabik!

Aku sering ke stadium menonton aksi Selangor sejak 90an terutama semasa zaman kemuncak 1995-1997 dan kemudian 2005 semasa Bambang & Elie menjadi duo pemusnah. Ketika itu Shah Alam sangat meriah. Namun selepas 2005 hingga sekarang kehadiran penyokong Selangor sangat mengecewakan walaupun prestasi konsisten di liga dan sering ke peringkat suku, separuh dan akhir Piala FA & Piala Malaysia dalam tempoh tersebut. Contohnya pada 2010 Selangor muncul juara Liga Super, tetapi purata kehadiran ke stadium sekitar 2000-5000 orang saja. Di mana salahnya? Adakah tanda aras penyokong Selangor sudah tinggi? Juara Piala Malaysia atau kami tidak akan ke stadium?

Di kala Shah Alam lengang, SSFC sebagai kelab penyokong yang telah lama wujud setia hadir dengan paluan gendangnya dan beberapa tahun kebelakangan UltraSel. Namun kehadiran UltraSel yang cuba membawa budaya baru bersorak & terlompat-lompat 90 minit tidak diterima baik SSFC dan majoriti penyokong Selangor yang lebih pro-SSFC berbanding UltraSel yang dianggap penyokong baru.

Tidak seperti penyokong Johor DT yang mudah serasi bersama Boys Of Straits (Ultras Johor) kerana umumnya tiada istilah penyokong lama dan penyokong baru; mereka naik bersama-sama. Penyokong Selangor baik SSFC atau UltraSel harus membuang ego masing-masing untuk kembali memeriahkan Stadium Shah Alam. Alangkah indahnya jika SSFC dengan paluan gendangnya & UltraSel dengan sorakan dan tepukannya dikoreografi bersama-sama dengan baik.

Apa yang pasti sorakan & nyanyian bingit penyokong JDT tahun ini telah mengejutkan penyokong Selangor dari lamunan. Sebagai contoh pada perlawanan suku akhir kedua Piala FA di Shah Alam tempohari, penyokong Selangor baik SSFC mahupun biasa telah mula mengikut sorakan dan tepukan UltraSel setelah melihat penyokong JDT menenggelamkan sorakan penyokong Selangor di kandang sendiri. Ayuh warga Selangor, kembali kita gegarkan Shah Alam. Terima kasih JDT!

3 comments:

Anonymous said...

It's genuinely very complex in this full of activity life to listen news on TV, therefore I only use internet for that reason, and obtain the latest news.

my site: books of ra kostenlos spielen

Anonymous said...

Hello, i believe that i noticed you visited my web site so i came to go back the desire?

.I am trying to in finding things to improve my site!
I assume its ok to make use of a few of your concepts!!

Here is my webpage HCG Diet Plan

Anonymous said...

The first type is present from birth while
the second type is not, but starts to appear and proliferate as the years pass.
An individual can develop anywhere from 1 to well over 100 skin tags.
'We usually have two or three people in the room, no-one has time, so we have one person tightening the body and another giving a treatment on the face'.



Here is my website skin tags on the face ()