Thursday, February 14, 2008

Revolusi kad di Malaysia

Anda pernah mendengar istilah kad debit? dan jika ya pernahkah anda mendengar produk yang bernama 'Tune Card'. Tersangat bagus seandainya jawapan anda adalah ya, tetapi jika sebaliknya janganlah pula merasa tidak bagus kerana akan aku kongsikan sedikit pengetahuan yang dimiliki.

Kad debit berfungsi seperti produk pra bayar yang sering kita gunakan untuk berkomunikasi menggunakan telefon bimbit. Kita harus mengisi sejumlah amaun terlebih dahulu sebelum boleh menggunakan kad debit di kedai-kedai yang menerima pembayaran kad, baik Visa atau Mastercard serta secara maya di internet. Apa yang membezakannya dengan kad kredit adalah kita tidak perlu berhutang piutang dengan pihak bank. Namun begitu jangan tersilap dengan kad debit seperti Maybankcard yang sangat terhad penggunaannya kerana tiada dua logo keramat iaitu Visa dan Mastercard.

Tune Money yang merupakan sebahagian famili besar Air Asia seperti dijangka bertindak kreatif dan agresif memperkenalkan kad debit yang bernama 'Tune Card' untuk semua rakyat Malaysia. Sesiapa sahaja boleh memiliki kad ini dan beberapa hari selepas pelancaran, aku sudah memilikinya. Tujuan aku jelas iaitu untuk menyokong pertumbuhan kad debit di negara ini supaya golongan muda terutamanya dapat mengelakkan diri dari jerangkap hutang selain dapat menempah penerbangan Air Asia dengan tambang yang eksklusif. Jika selama ini anda merasa terkilan tidak boleh membeli sebarang produk dan menempah tiket konsert serta lain-lain di internet, inilah masanya untuk anda bertindak mendapatkan kad istimewa ini.

Tidak lama selepas kad debit berwarna merah yang sangat cool ini berada di dalam dompet aku, transaksi pertama yang mencatat sejarah adalah langganan sebulan akaun Rapidshare berjumlah RM30 yang akan membolehkan aku memuat turun fail-fail kegemaran dengan mudah di samping menjadi stor fail-fail aku yang semakin berlambak.

Aku sebagai peminat muzik tentu sekali berasa gembira apabila tidak perlu lagi beratur untuk mendapatkan tiket-tiket konsert di dalam negara dan juga di luar Malaysia. Akan aku gunakan kad keramat ini untuk membeli tiket gig band dari Texas, Explosions In The Sky pada 19 Februari yang berharga RM110 dan tiket Festival Muzik Antarabangsa Sunburst yang membariskan nama-nama besar seperti Incubus, the Roots dan ramai lagi pada 15 Mac yang berharga RM200 ini. Apa yang pasti selepas ini aku tidak perlu menghabiskan masa dan wang ringgit untuk beratur dan membayar itu dan ini untuk membeli tiket.

Apa yang pasti banyak lagi transaksi akan menjelma di dalam akaun aku di dalam beberapa bulan terdekat ini. Pesta Pelancongan MATTA di PWTC dan Formula 1 di Sepang Mac ini dan di Singapura pada September, Piala Thomas di Jakarta Mei ini, Java Jazz di Jakarta hujung tahun ini, projek kembara ke China-Tibet yang aku anjurkan September ini dan banyak lagi. Apa makna semua ini? Jawapannya mudah aku tidak mahu duit tercicir atau dirampas 'mat pau' dan sebaliknya aku hanya mahukan kesenangan berurusan melalui 'Tune Card'. Kad untuk semua, kuasa pada rakyat.

No comments: