Monday, December 06, 2010

Coretan ringkas Demo Air





Selamba je lori sampah ni, hehe


Mula berarak




MB Khalid berucap


Pelancong 'demonstran'


Polis menyerbu


Mandi-manda



Demo kali ini melihatkan penyertaan banyak anak muda dan awek2, berbeza dengan sebelum ini yang didominasi oleh orang2 parti yang kurang 'muda'. Ada 2 awek sangat cun yang memukau pandangan :)

Kehadiran aku anggar 5000, ok untuk publisiti yang lambat dan sekarang pun jadi kerajaan. Kena fahami situasi yang berbeza dengan pra-2008.

Oh hari ni pergi bersama si dia :)

Hari ni terlupa pakai sarung tangan untuk baling canister pemedih mata ke arah polis semula

Masa sebelum demo bermula, aku melepakkan diri di kalangan polis tidak beruniform dengan Diyana yang memakai tag media (tumpang konon2 aku pun media lah, ini sebelum pakai baju merah). Paling membengangkan apabila mereka bergurau sesama dengan satu ayat yang aku akan ingat sampai bila2, "kita tembak je diorang ni". Darah menyirap deras masa ni.

Ada pelancong berkulit putih turut teruja dengan menyertai kami, ini yang dinamakan pelancongan konflik/politik.

Peniaga jual air turut meraih rezeki dengan balang2 air macam tak cukup memenuhi kehendak demonstran.

Semasa polis berpakaian seragam biasa menyerbu ke arah perkarangan Masjid Negara, ada beberapa yang teruja mengejar sampai tak sedar yang mereka sudah dikepung demonstran, nasib baik tak kena pukul. Ada satu mamat polis ni beriya-iya sound, lepas tu kena kejar lari lintang pukang, polis muda yang poyo! haha

Penyertaan orang Cina dan India kali ini sangat baik dan kami bersama-sama berhadapan dengan FRU. 1Malaysia kan?

Polis selamanya bangang kalau berhadapan dengan Pakatan Rakyat dan geng2 mereka, kalau mereka tak tutup jalan dan bekerja mengawal perarakan macam di negara-negara maju, sudah pasti semuanya aman dan jalan tidak sesak.

1 comment:

Abdul.Fatah.Firdaus (affah) said...

polis muda yang bangang.