Sunday, June 10, 2012

Hidup berkolaborasi


oleh Zulhabri Supian
“Science,” the physicist Werner Heisenberg once wrote, “is rooted in conversations.” As he saw it, scientists are rarely solitary thinkers but people who constantly talk: about ideas, findings, research techniques, and unresolved problems. Some of these conversations last for a few minutes or hours. But others continue for years or decades, shaping careers, disciplines, and even institutions. — Peter Dizikes
Ayat di atas merupakan perenggan pembuka dalam artikel berjudul “The Office Next Door”yang tersiar di laman web Technologyreview pada November/Disember 2011. Tulisan beliau yang saya baca beberapa minggu lepas tidak terlalu menarik perhatian kerana secara umum saya beranggapan inti besar dari tulisan tersebut adalah kolaborasi atau dalam bahasa biasanya saling bekerjasama. Kolaborasi bukanlah suatu hal baru pada saya kerana sudah diterap lama dan menjadi raison d’etre komuniti Frinjan yang digerakkan saya dan teman-teman lain.
Sejak awal bergeraknya komuniti Frinjan pada 2009 yang berteraskan pembudayaan seni dan budaya serta aktivisme ke dalam masyarakat. Kolaborasi adalah hal yang paling ditekankan kerana melaluinya sesuatu gerakan, ideologi dan idea akan lebih ampuh sifatnya.
Bahkan slogan Frinjan yang masih digunapakai sehingga kini adalah, “kami bukan independen melainkan interdependen” yang membawa maksud saling berkolaborasi itulah yang akan meneguhkan gerakan. Kata “independen” disini kami maknai secara umum sebagai idea dan “interdependen” sebagai kolaborasi yang jika dirangkum bererti, walaupun kami punya idea tersendiri, sifatnya akan lebih baik jika dicantum bersama idea-idea dari komuniti lain. Hal ini berterusan hingga kini dan semoga tidak berpenghujung dan menjadi tradisi yang akan diteruskan generasi mendatang dalam bentuk dan semangat zaman mereka.
Hubud
Kembali kepada tulisan Peter Dizikes, saya teruja menelaah semula usai pulang dari acara “Hubud 20x20, powered by Pecha Kucha” yang diadakan di Cafe Kendi di kota budaya Ubud tanggal 30 Mei lepas. Acara berskala sederhana dan percuma ini digagas tiga individu; Peter Wall, John Alderson dan Steve Munroe diadakan selang beberapa hari setelah TEDx Ubud yang berlangsung sangat meriah dan juga sangat mahal.
Pembicara pertama dari enam semuanya pada acara tersebut adalah Peter Wall, pengasas bersama Hubud yang menyampaikan presentasi berjudul, “Collaboration: Building 20, broadway musicals and scientists hanging out”. Presentasi enam minit beliau tentang kepentingan kolaborasi sangat menarik kerana disampaikan dengan struktur yang terbina kemas. Beliau memetik artikel oleh John Lehrer di majalah The New Yorker bertarikh 30 Januari 2012 yang berjudul, “Groupthink: The brainstorming myth”.
Peter Wall di dalam slide presentasi memetik empat hal dari artikel tersebut (sumber: Distility.com, Collaboration, Innovation and Branding: Is Brainstorming Effective?):
● Brainstorming is well known approach to generating ideas and problem solving. Alex Osborn of the B.B.D.O. advertising agency first described the brainstorming approach in his 1948 book, “Your Creative Power”. While it is still a really popular approach, empirical studies have actually found that a group brainstorming ideas is less effective than one person working alone. It turns out that there needs to be a certain amount of creative tension, criticism or different perspectives for groups to be at their creative best.
● The brainstorming edict to not criticise brainstormed ideas may actually work against creativity and innovation. The author notes that: “Criticism allows people to dig below the surface of the imagination and come up with collective ideas that aren’t predictable.”
● Research has shown that creative teams can be too familiar and get stale once they have worked together for too long. Collaboration can be enhanced when a team includes new members (or facilitators), people from different disciplines and with different backgrounds.
● Physical spaces can help foster creative friction and sparks of insight. Amazing innovations have resulted from spontaneous and repeated interactions between people from disparate fields. To make this happen, physical proximity can act like a “magical incubator” for ideas.

Salah seorang speaker di Hubud.
Enam minit yang menginspirasikan dan membuatkan saya mengapresiasi tulisan Dizikes, lalu membayangkan bagaimana proses berbual biasa selama bertahun-tahun dengan teman yang mempunyai minat sama dan personaliti “satu kepala” berupaya melahirkan idea yang menggegarkan dunia lapangan mereka berkecimpung. Sebut saja individu seperti Morris Halle, Noam Chomsky, Paul Samuelson, Robert Solow dan banyak lagi atau di peringkat yang lebih kecil, komuniti anak muda bernama Urban Village yang berpusat di Bangsar.
Nikmat kolaborasi
Untuk saya yang bergiat dalam bidang seni budaya, kolaborasi adalah kenikmatan tersendiri kerana melaluinya tembok eksklusif dan keegoaan yang dibina atas dasar senioriti, ideologi dan sebagainya akan terpecah. kolaborasi dalam kegiatan kesenian baik sesama komuniti atau sesama pengkarya acap kali menghasilkan sesuatu yang luar biasa baik dari segi persembahan atau kutipan dan pastinya rasa puas dan persaudaraan. Andaikan hasilnya berbalikan dari yang saya sebut, sekurang-kurangnya jendela-jendela dan kemungkinan-kemungkinan baru sudah dan akan muncul.
Pengalaman semasa aktif bersama Frinjan saya gunakan untuk berkolaborasi bersama kelompok seni berbeza disiplin dan genre (Frinjan bermula dengan seni penulisan) dan kemudian dikembangkan dengan memasuki ranah NGO sehingga kepada kelompok fesyen. Pada akhirnya Frinjan melalui acara utamanya Pekan Frinjan berjaya menyatukan seni muzik, seni penulisan, seni teater, seni filem, aktivisme dan kepedulian kepada fesyen di dalam satu acara sehingga tidak ada rasa kejanggalan untuk membaca dan tetap berfesyen ala hipster, hijabster, kopiahster atau sempoi.
Dalam konteks politik, kolaborasi dalam pengertian umum telah diguna pakai parti-parti politik yang membentuk dua gabungan parti politik terbesar di Malaysia iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Bayangkan jika masing-masing parti tidak mahu berkolaborasi? Sampai sudah tidak akan ada kerajaan atau jika ada sekalipun kerajaan minoriti yang cenderung kacau bilau.
Manakala dalam konteks program pemerkasaan masyarakat; wanita, ibu tunggal, anak yatim, anak muda, golongan marjinal dan sebagainya, kolaborasi merupakan elemen penting kepada kejayaan sesuatu program. Beberapa tahun kebelakangan banyak teman yang aktif di dalam usaha-usaha pemerkasaan masyarakat seperti inisiatif Chow Kit Kita untuk remaja di Chow Kit dan inisiatif Komuniti Buku Jalanan untuk membudayakan membaca yang bermula di Shah Alam dan kini telah bercambah ke enam kota lainnya berbekal visi dan misi yang sama.
Baik kolaborasi berstruktur atau tidak, itu persoalan kedua kerana yang terpenting menurut saya adalah membudayakan membaca, berdiskusi dan berkolaborasii. Semoga nanti darinya terhasil idea-idea yang berupaya menggoncang dunia.
tulisan ini pertama kali tersiar di The Malaysian Insider pada 7 Jun 2012

No comments: