Saturday, June 02, 2012

Perubahan: Sisi lain Gunung Batur


oleh Zulhabri Supian
“Ilmu pengetahuan bukanlah alat untuk memenuhi hasrat peribadi, tetapi alat untuk kemajuan sosial” — Komunitas Anak Alam
Perubahan dalam sesuatu masyarakat baik secara makro atau mikro akan terus berlaku kerana lumrah dunia akan sentiasa ada pembaharuan dan pergantian, akan tetapi dampak perubahan boleh condong ke arah positif atau negatif bahkan stagnan bergantung kepada pelbagai faktor. Secara mikro perubahan digerakkan oleh kekuatan kolektif individu-individu peduli dan sedar terhadap lingkungan mereka dan secara makro digerakkan melalui dasar-dasar kerajaan.
Setelah hampir 4 bulan di Pulau Bali, beberapa hari lepas saya berkesempatan mendaki  Gunung Batur yang terletak di bahagian tengah Bali. Sebenarnya hasrat untuk mendaki sudah lama saya pendam semenjak pertama kali menjejak kaki ke kawasan ini pada tahun 2007. Keindahan Gunung Batur serta Tasik Batur yang terlihat dari restoran-restoran makan yang berderetan di sepanjang jalan utama sering kali memanggil tubuh ini untuk menikmatinya secara dekat.
Gunung Batur merupakan gunung api yang masih aktif dengan ketinggian 1,717 meter diatas paras laut. Berdasarkan catatan sejarah, Gunung Batur telah beberapa kali meletus diantara tahun 1917, 1926, 1965 dan 2004 dan letusan tahun 1926 adalah yang terbesar sekaligus menelan banyak korban jiwa.
Gunung Batur terletak di bahagian tengah Bali.
Gunung Batur dikelilingi oleh kaldera berukuran sekitar 13.8x10km dan merupakan salah satu yang terbesar dan terindah di dunia (van Bemmelen, 1949). Perjalanan mendaki dan menuruni gunung berjaya saya lakukan dalam tempoh lima jam dibantu oleh pemandu gunung.
Perubahan makro
Gunung Batur terletak di kecamatan (mukim) Kintamani, Kabupaten (daerah) Bangli yang masih memiliki keluarga miskin yang cukup tinggi tidak seperti daerah Badung di mana terletaknya Pantai Kuta, Legian dan Seminyak yang gemerlap cahayanya ke seluruh dunia.
Jika berangkat menuju Gunung Batur dari Kuta, Legian, Seminyak atau Nusa Dua, anda akan melihat kontradiksi yang menyakitkan di mana anak-anak yang tinggal di desa Blandingan dan beberapa desa di kawasan berbukit kaldera Tasik Batur hidup serba adanya. Harus diingat bahawa Gunung Batur dan sekitarnya merupakan salah satu destinasi unggulan yang diusung  Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif tahun ini.
Tatkala anak sebaya mereka di kota menikmati kemudahan pendidikan lengkap dan merayakan gaya hidup moden dengan berpacaran di kompleks membeli belah dan bermain play station. Mereka terpaksa meninggalkan sekolah kerana orang tua tidak mempunyai wang secukupnya dan membanting tulang membantu keluarga mencari pendapatan tambahan. Selain pendidikan, mereka tidak mendapat akses kepada air bersih, akses kepada kesihatan dan makanan bergizi. Kehidupan anak-anak ini menggambarkan tepat taraf hidup banyak keluarga di sekitar Gunung Batur yang hidup penuh perjuangan.
Maka menyedari ini saya sempat mengorek cerita dalam penat lelah mendaki dan menuruni dari pemandu gunung saya iaitu Komang. Komang tergabung di dalam organisasi Himpunan Pramuwisata Pendakian Gunung Batur (HP2GB) yang ditubuhkan sesuai “Peraturan Bupati nomor: 14 Tahun 2007, Tanggal 24 Mei 2007” yang mensyaratkan setiap pendaki untuk menggunakan khidmat pemandu gunung dari HP2GB.
Rasional pemerintah daerah Bangli adalah untuk memeratakan sumber hasil pendapatan dari sektor pelancongan dengan menyalurkan terus kepada warga mukim Kintamani yang selama ini hanya menikmati sisa-sisa hasil operator pakej pendakian yang majoriti bermukim di luar Kintamani.
Tambah sadis, para pelancong baik domestik atau antarabangsa selama ini sekadar singgah di Kintamani untuk makan, berfoto dan memuji keindahan sementara pemandu pelancong pula sibuk mengira hasil komisyen yang lumayan banyak. Manakala para penduduk seperti biasa setia mengerah kudrat untuk meneruskan kehidupan mereka yang jauh dari gemerlap lembaran rupiah industri pelancongan yang tidak memperkasakan mereka.
Jadi ketika diberitahu oleh teman-teman di Bali bahawa saya harus menggunakan khidmat pemandu gunung saya tidak membantah seperti mana sebahagian pelancong terutama dari Barat yang berpendirian “hutan adalah hak masyarakat” dan harus bebas dari biaya kerana saya tahu wang ini akan menghidupi mereka secara langsung.
Menurut Komang, setakat ini seramai 66 penduduk tempatan bergabung di dalam HP2GB  dan jumlah ini akan meningkat dari semasa ke semasa kerana antusias pelancong untuk mendaki tidak pernah menurun. Menurutnya lagi, HP2GB menggunakan sistem giliran untuk menjamin keadilan kepada semua pemandu gunung dan pada musim tidak sibuk, setiap 2 hari mereka akan mendapat tamu dan setiap hari pada musim sibuk.
Perubahan mikro
Selain dari HP2GB, sebuah komuniti lainnya bernama Komunitas Anak Alam turut memainkan peranan besar dalam memperkasakan warga terutama anak-anak di sekitar mukim Kintamani. Tanggal 27/5 lepas saya menghadiri program Hari Komunitas sempena acara “Bali Emerging Writers Festival” di mana melalui program ini berbagai komuniti memperkenalkan misi dan visinya kepada para pengunjung.
Booth Komunitas Anak Alam menarik perhatian pengunjung.
Melalui program ini saya diperkenalkan kepada sosok unggul bernama Pande Putu Setiawan, Ketua Komunitas Anak Alam yang memperoleh peluang belajar lebih tinggi ketika kelilingnya tidak memiliki kesempatan yang sama. Menarik tentang Pande Putu Setiawan ketika kebanyakan orang memilih untuk bekerja di syarikat-syarikat besar,  beliau memutuskan untuk bersama anak-anak dari keluarga tidak mampu di desa terpencil Blandingan-Kintamani yang kemudiannya melahirkan Komunitas Anak Alam.
Komunitas Anak Alam berkomitmen bahawa “Mendapatkan kesempatan hidup yang lebih baik adalah hak semua orang termasuk anak-anak yang hidup di kampung-kampung terpencil tersebut”.
Seperti terangkum di dalam laman web mereka, Komunitas Anak Alam mempunyai visi yang sangat murni, “Memberikan wadah bagi kaum muda Bali khususnya dan seluruh anak muda Indonesia untuk menunjukkan diri sebagai anak muda yang selain berpendidikan tetapi juga memiliki kepekaan sosial yang tinggi dan untuk mengakomodasi masyarakat peduli yang lain untuk berbagi kebaikan bersama-sama. Memberikan masa depan yang lebih baik kepada anak-anak kita sekaligus memberikan bumi yang lebih layak huni”.
Untuk mencapai visi ini pelbagai aktiviti dilaksanakan Komunitas Anak Alam seperti mewujudkan perpustakaan, melaksanakan pertandingan kreativiti seperti melukis, menyanyi, menari, menulis dan lain-lain, bergotong royong membersihkan Tasik Batur yang semakin tercemar, pemberian makanan percuma, tayangan filem, pemberian biasiswa,  kursus Komputer dan Bahasa Inggeris percuma dan banyak lagi.
Perubahan mikro yang digerakkan Pande Putu Setiawan sempat diapresiasi majalah Reader’s Digest sebagai salah satu anak muda “Inspirasi Sukses untuk Indonesia” dan wajib dijadikan ikutan kita semua dan dipopularkan sebagai hal yang “cool” kerana hanya dengan pengisian yang bermakna kata “cool” itu akan menjadi jargon yang mulia dan kuat menghadapi badai “trendy” yang rapuh.
Pada akhirnya, setiap dari kita wajib menjadi ejen perubah kepada suatu yang lebih baik, sama ada sifatnya makro atau mikro itu hal kedua kerana idea dan tindakan itu maha besar sifatnya. Semua hal yang berlaku di dunia ini bermula dari idea, hanya si dungu takut kepada idea yang boleh menggoncang perubahan.
tulisan ini pertama kali tersiar di The Malaysian Insider pada 31 Mei 2012

No comments: