Wednesday, June 18, 2008

Protes, MCPA, PakliMen & Maria Ozawa

Belum sempat nak berkongsi cerita hujung minggu yang sudah, yang baru dah menunggu untuk diraikan. Terasa pantas waktu berlalu dan nescaya akan dikaitkan dengan tanda2 nak kiamat oleh para2 ulama wannabe.

Sogo tak tutup

Photobucket
Patut tukar ke
"BN mencetuskan sorakan emosi rakyat"


Photobucket
2000 manusia yang berani

Photobucket
Menuju ke Sogo mengelak provokasi polis

Jumaat dimulakan dengan indah apabila aku turut serta di dalam aksi protes membantah kenaikan harga minyak. Apa yang aku lihat kali ini adalah respon dari orang sekeliling amat baik tidak seperti demo2 lain yang mungkin bersifat politik. Walaupun protes ini dianjurkan oleh parti politik, namun isunya lebih dekat dengan semua rakyat tanpa mengira latar belakang. Apa yang pasti jika ada yang berkata selama ini politik itu tak penting, buang masa dsb..mereka ini pasti akan menyesal. Kalau kuat komplen tapi buat tak port lagilah hina. Itulah, ramai gak yang belajar tinggi2 dan cakap omputih sampai tak tahu berbahasa kebangsaan tak reti membezakan antara proses politik dan parti politik. Malangnya manusia seperti ini.

Buat pertama kali bila aksi protes atau demo berlaku berhampiran Sogo ia tidak ditutup. Satu sejarah aku rasa. Tahniah pihak keselamatan Sogo yang tak tergopoh-gapah.

Laporan lanjut tentang aksi protes boleh dibaca di media2 alternatif seperti Malaysiakini, Harakahdaily dll. Sila klik di sini untuk melihat lebih banyak foto aksi.

Photobucket - Video and Image Hosting
Lihatlah aksi zina beramai2

Photobucket - Video and Image Hosting
Republik Brickfields

MCPA @ Dewan Perhimpunan Cina

Pada sabtu, kemeriahan gig di KL diteruskan dengan 'Hall of Sounds' yang berlangsung di arena biasa dan menampilkan band2 indie ngetop dan juga band2 otai seperti Meet Uncle Hussein, Bitterswet, Komplot, The Otherside Orchestra, MUCK, Republic of Brickfields, Revenge, Project A.K dan beberapa lagi. Turut tidak ketinggalan Pop Shuvit dan Estranged yang tidak sempat aku tengok sebab perut sudah memberi loceng amaran.

Gig ini diberi jolokan 'The Biggest Art & Music Fest 08' dan mengenakan tiket berharga RM32 untuk join the crowd & music di dua pentas yang disediakan di atas dan di bawah. Kehadiran aku anggarkan lebih kurang macam crowd di Rockestra. Ok lah jugak walaupun kelihatan penambahan dan sokongan peminat muzik indie tidak menyamai jumlah gig yang kerap diadakan.

Aku seperti biasa datang lambat sekitar 5 dan menjamu selera dahulu dengan Zul yang aku bertembung di luar pagar. Habis makan, Belot sudah ada di dalam dan aku merosakkan moral diri seperti yang selalu didakwa oleh segelintir manusia dengan berzina secara terbuka di khalayak ramai sambil menonton konsert sehingga Revenge menamatkan aksi (ada dakwaan seperti ini di dalam media beberapa ketika dahulu, kononnya kondom yang ditemui berselerak sebagai bukti). Apalah sengal sangat manusia yang gersang seperti itu jika benar seperti yang didakwa, banyak lagi tempat boleh dilaksanakan tugas tersebut.

Bercerita tentang MCPA ini, semalam aku menghadiri Forum ISA: Pinda atau Mansuh anjuran Gerakan Mansuhkan ISA dan rakan2 yang diadakan di dewan auditorium. Buat pengetahuan anak2 muda indie/giggers yang jarang2 ke MCPA sebelum ini, lokasi ini sering dijadikan tempat untuk diadakan diskusi, forum, ceramah, himpunan dsb terutama di kalangan penggia2t NGO dan parti2 pembangkang sebelum pilihanraya. Faktornya mudah iaitu sewa yang berpatutan, lokasi yang strategik di samping pihak pengurusan yang bersikap professional dan adil dalam melayani penyewa mereka.

Mungkin sebab ini juga menyebabkan penganjuran gig di kala ini sering diadakan di sini. Malah syarikat aku juga sering menganjurkan acara di sini. Apapun, MCPA @ Dewan Perhimpunan Cina ini akan sentiasa menjadi memori kehidupan aku selama2nya.

PakliMen

Aku dan rakan2 sekolah bersidang di PakliMen di mana kehadiran agak menakjubkan; Aran, Apai, Siput, Labu, Toji, Ihsan, Kacap dan Hazly yang bertemu tidak sengaja di lokasi telah hadir. PakliMen adalah istilah untuk aku dan rakan2 sekolah di SMKA Kuala Selangor yang kekal bersahabat erat sejak tamat sekolah pada 1998 kerana diikat oleh Robitah Hati bersidang aka lepak, gosip dsb.

Kenapa PakliMen bukan Parlimen? Jawapannya mudah kerana sidang diadakan di meja bulat (sebab tu lepak sini best, senang untuk bersemuka dan lebih rapat) di Restoran Pak Li yang terkenal di Seksyen 7 Shah Alam. Sebelum itu kami sering bersidang di jiran Pak Li iaitu Restoran Hakim yang dirasakan kurang sesuai melainkan jika kami merindui ayam goreng Hakim yang hebat. Ada persamaan di antara kedua2 restoran ini iaitu tidak menggantung potret MB Selangor yang terkini.

Banyak topik yang menarik, cuma aku nak sentuh satu isu di mana rakan2 mencabar aku menamakan anak perempuan aku (jika ada rezeki) dengan nama Maria Ozawa atau Miyabi. Sesiapa yang tak kenal Maria Ozawa, sila klik di sini dan di sini. Secara peribadi aku kagum dengan Miyabi dan jika ditakdirkan aku mendapat isteri yang liberal moral dan cara berfikir, aku pasti akan memberi nama Maria Ozawa atau Miyabi atau Maria atau Siti Maria. Tetapi jika isteri yang diberi Tuhan yang kuat pegangan agamanya, maka Siti Khadijah nama isteri Nabi Muhammad yang akan menjadi pilihan.

Bermiyabi = berkaraoke


Photobucket - Video and Image Hosting
Greenbox Bukit Tinggi

Photobucket - Video and Image Hosting
Aida asyik menyantap je

Photobucket - Video and Image Hosting
Aku menyanyi lagu Trauma Elit dengan hebat

Photobucket - Video and Image Hosting
Pemandangan Bandar Bukit Tinggi dan sekitar

Oleh kerana Encik Apai yang baru pulang dari Kunming mempunyai voucer karaoke Greenbox di Bukit Tinggi Klang sebanyak RM50 yang kebetulan tamat tempoh pada tarikh ini. Kami menuju ke Selatan Klang untuk bermiyabi selama 3 jam. Isteri Encik Apai, Aida juga turut serta dan terima kasih kerana menolong aku menyanyi bersama lagu Elyana, Bukannya Satelit dan juga Berdiri nyanyian Suki. Haha.

No comments: