Friday, July 18, 2008

Cinta buku, muzik, filem & cewek Indonesia

dan kisah2 Anwar

Tiga minggu lepas aku ke Jakarta atas tujuan liburan dan juga kerja. Aku sampai sekitar 1.30 pagi waktu Jakarta dan terus menuju ke Jalan Jaksa menaiki kereta sapu. Oleh kerana hostel2 di Jalan Jaksa sudah penuh, aku terpaksa menginap di Hotel Karya Bahana yang sedikit mahal. Selesai letak barang,aku terus menuju ke satu gerai ala2 mamak yang tidak jauh dari hotel untuk menonton aksi semi Euro di antara Sepanyol dan Russia yang berkesudahan kombinasi Arsenal dan Liverpool ini menang (mana pemain2 MU? haha)

Rupa-rupanya gerai yang baru dibuka 2 bulan ini digelar KL Kopitiam dan memang konsepnya diambil dari mamak2 yang terdapat di Malaysia. Apa yang menarik adalah akhirnya aku dapat menikmati nasi goreng KL yang tidak terdapat di KL, hehe. Art of naming, macam juga mee bandung yang takkan dijumpai di sana. Apapun rasanya boleh tahan dan minuman teh tarik hangat setanding dengan mamak KL. Cuma yang terkilan tak sempat nak berborak2 ngan tokei kopitiam ni.

Jumaat, 4 Julai


Agenda aku hari ni tak banyak, jalan2 di Blok M dan bertemu teman2 dari geng Milis F1Mania Indonesia di Plaza Indonesia. Memang gempak geng2 ni, bersemangat dan cinta mati kerana Formula 1. Banyak yang dingobrol soal F1, Raikkonen, Kubica, F1 Singapore, Litar Sentul dan banyak lagi. Apa yang membuat aku teruja adalah semua yang hadir semuanya wanita dan hanya aku cowok, nasib baik mas yang aku lupa namanya hadir kemudian.

Satu info menarik dari perjumpaan ini adalah aku diberitahu di Jakarta, beberapa sinema terpilih akan menayangkan perlumbaan Formula 1 secara langsung untuk penggemar2 secara percuma. Aku rasa pengendali sinema di KL patut melakukan hal yang sama. Bayangkan nonton F1 di wayang, memang keren!

Malam aku mencari cinta.

Sabtu, 5 Julai

Kerja bermula, aku ke Pesta Buku Jakarta untuk bertemu Ibu Kartini dari Yayasan Obor Indonesia. Malangnya ibu Kartini baru sahaja pulang tatkala aku tiba di sana. Tidak mengapa sekurang2nya aku boleh menikmati hidangan2 buku yang membangkitakan nafsu. Banyak juga tangkapan aku hari ini, semuanya buku2 langka atau buku2 lama;

=Malayan and Indonesia Studies:Essays presented to Sir Richard Weinstedt on his eighty-fifth birthday cetakan 1964 berharga 200,000IDR
=Sejarah dan Perkembangan Kearah Bahasa Indonesia dan Bahasa Indonesia oleh Drs. Umar Junus, 6000IDR, cetakan 1969
=Rakyat Melayu: Nasib dan Masa Depannya oleh Syed Husin Ali (terjemahan Indonesia, cetakan 1985) = 3500IDR (edisi baru dlm. BI baru sahaja diterbitkan oleh The Other Press beberapa minggu lepas)
=Historical Notes on Indonesia & Malaya:Compiled from Chinese Sources oleh W.P. Groeneveldt, cetakan 1960 berharga 50000IDR
=Protes oleh putu Wijaya, 8000IDR
=Susur galur Bahasa Melayu oleh Asmah Haji Omar terbitan DBP, 28000IDR
=The Communist Manifesto
=Tiga buku Kahlil Gibran bertajuk Surat2 Cinta kepada May Ziadah, Penggali Kubur dan Sayap2 Patah

UrbanFest 2008, Gudang Kreasi Anak Muda Urban

Laman web Urbanfest 2008

Klik di sini untuk foto2 di Jakarta Urbanfest

Photobucket
Nidji

Photobucket

Selesai Pesta Buku, aku ke Glodok menaiki busway mencari DVD2 filem yang murah sebelum menuju ke Ancol untuk menghadiri Jakarta Urbanfest 2008. Aku mengetahui acara ini beberapa minggu sebelum aku ke sini dan sekurang2nya dapat mengubat kekecewaan gagal ke Urbanscapes yang berlangung di KLPAC. Macam tahu2 je, kat KL dan Jakarta ada pesta yang serupa di dalam waktu yang sama, cuma yang beza Urbanfest berlangsung selama 2 hari. Lagi kelakar adalah teman abang aku, Ardinal dari Airplane Indonesia datang ke KL untuk menyertai Urbanscapes dan aku pula ke sini. Kalau tak boleh juga bantu2 jaga gerai Airplane Systm yang khabarnya mendapat sambutan hangat dari pengunjung, Tahniah kalian! walaupun gerai aku, Gerakbudaya yang ditunjangi Belot tidak mendapat sambutan kerana lokasi kami yang agak terselindung

Ketika aku sampai setelah mengharungi kemacetan yang membosankan, band sedang beraksi. Dua band yang aku ingin sangat nak tonton hari ini ialah; Everybody Loves Irene dan The Upstairs. Yang pertama dah lepas sebab mereka main pukul 3, tetapi The Upstairs rezeki memang baik. Persembahan mereka tidak menghampakan walaupun ada 2 lagu kegemaran aku tidak dimainkan dari album Energy. Band terakhir dan juga yang ditunggu2 oleh mereka yang hadir ialah Nidji yang seperti berjaya menarik perhatian khalayak indie dan juga mainstream dengan karakter mereka. Nidji memang layan!

Malam ini juga aku bertemu seorang cewek yang langsung menjadi peneman aku sehingga esok. Syukur rezeki.

Ahad, 6 Julai

Photobucket
Besar bapak pentas dia

Photobucket
Basikal low rider yang ngetrend di sana

Photobucket
Gerai2 memeriah suasana

Hari ini aku bergerak awal bersama Nedia ke Urbanfest untuk mengikuti lebih banyak acara2 yang dilangsungkan. Mengunjungi gerai2 yang bermacam2 tema dari radio alam sekitar, t-shirt2, toys dan macam2.

Selain gerai2, ada juga pertandingan street ball 3 on 3, futsal, grafiti, basikal low riders, motosikal antik, arca dari bahan buangan, DJ dan lain2.

Kemuncak acara adalah di malam hari di mana band2 ngetop seperti Netral dan Andra & The Backbone dan juga duta reggae Indonesia Ras Muhammad, Dead Squad dan beberapa lagi.

Persembahan disudahi dengan Andra yang pada ketika itu ramai yang sudah pulang atas alasan yang aku pun tak pasti. Temanku berkata ramai yang datang ke situ tidak meminati band ini atas alasan2 yang tertentu yang aku juga malas nak ambil pusing. Pastinya aku enjoy mendengar lagu 'Sempurna' langsung di depan mata yang aku gagal menyanyikan dengan sempurna sewaktu berkaraoke beberapa minggu lepas. Masih terngiang2 suara comel si Gita Gutawa.

Selesai Urbanfest kami bertolak pulang ke kamar menaiki teman setia, teksi Blue Bird.

Isnin, 7 Julai

Hari terakhir ini lebih banyak urusan kerja. Aku ke kantor Equinox di Kuningan bersebelahan Kedutaan Australia yang pernah di bom oleh orang gila dan bertemu Ibu Kartini dari Yayasan Obor omong2 berisi tentang kerjasama penerbitan buku dsb di Senayan.

Sempat juga aku bertemu sang manager White Shoes & The Couple Company, Indra di Tebet dan Mas Wim dari Indies Jakarta, sebuah pusat sehenti untuk pencinta2 filem independen seluruh dunia termasuklah Malaysia yang aku setia membekalkan dan sempat juga aku menyambar beberapa DVD terbaru yang sukar didapati di toko2.

Singgah juga sebentar di Nanonine House di Tebet, distro yang dikatakan antara yang ngetop di Jakarta dengan pilihan kaos2 dll yang pelbagai. Di sepanjang jalan ini juga terdapat banyak distro2 yang walau tidaklah sehebat di Bandung, label2 asal sana seperti Unkl, Airplane boleh didapati di sini.

Pulang ke kamar sekitar jam 5 dan lekas2 bersiap untuk terus ke Bandara untuk pulang ke tanah air tercinta yang kecoh dengan tuduhan liwat ke atas Anwar sehingga aku terpaksa menjadi duta Malaysia ke Indonesia apabila bertalu2 teman di sini menanya situasi sebenar semacam aku ini kawannya si Anwar.

Anwar Ibrahim

Ketika aku menulis catatan ini, aku akan berangkat ke China beberapa jam lagi untuk kembara tahunan geng2 backpacker aku dan isu sodomi Anwar masih berlarutan dan sepanjang 9 hari aku di China, internet akan menjadi teman setia. Tiga minggu yang panjang sesudah kembali dari Jakarta; protes, jilat Carburetor Dung, sodomi, bunuh, C4, RPK, Atlantuya, darurat, polis, debat perdana, kesesakan lalu lintas, halangan polis yang ntah apa2 dan macam2 lagi menghiasi kehidupan harian masyarakat Malaysia. Moga2 sepanjang 9 hari ini politik Malaysia akan menuju ke suatu tahap yang lebih baik dan drama2 politik ini akan berakhir dan lebihlah baik kalau kerajaan BN bisa jatuh tersadai. Hidup rakyat!

No comments: