Sunday, July 06, 2008

Mono mengkhayalkan

Photobucket
Sang drummer dari pandangan sisi

Sila klik di sini untuk menonton klip video yg aku rakam (layan giler lagu ni, tajuk aku x tahu)

Gig Mono di Zouk ini mungkin merupakan hiburan terakhir aku sebelum KL & Selangor dan juga Malaysia disytiharkan darurat dek kerana pertarungan kuasa sang2 politikus. Walaupun ini hanyalah khabar angin dan tidak mungkin akan terjadi, siapa boleh memberi jaminan? Tinggalkan politik sebentar untuk aku bicara tentang gig Mono.

Photobucket
Bersama Elemental Gaze

Photobucket

Aku tiba sekitar 7 dan terus menjamu selera di maple sebelum bertemu abang aku & Susanne sekitar 8. Kalau gig di Zouk pasti menepati masa kerana banyak pihak yang menyewa dan oleh kerana itu segala2 mesti ada disiplin waktu. Gig bermula pukul 7 dengan dimulai 2 band sokongan; Forbidden Culture dari Malaysia dan Elemental Gaze dari Bandung. Aku tak sempat menyaksikan kedua-duanya dan rasa terkilan juga tak dapat menonton Elemental Gaze yang hampir2 juga melepakkan diri mereka di rumah aku.

Mono merupakan band luar (tak termasuk Indonesia) dalam kategori post-rock yang ketiga aku berjaya menonton secara live selepas Mogwai dan Explosions in The Sky. Lagu-lagu Mono walaupun tak semua aku berjaya dengar sebelum gig ini sangat meruntun kalbu dan emosi. Hipnotik, sedih, gembira, marah dan khayal dirasai tatkala menghayati lagu2 yang dimainkan.

Muzik sebagai perlawanan

Mono yang dianggotai oleh Tamaki Kunishi sebagai pemain bass, Takaakira "Taka" Goto dan Yoda sebagai pemain gitar serta Yasunori Takada sebagai pemain drum berjaya menghidupkan semangat aku untuk menghadapi pihak2 penindas hak asasi manusia dalam beberapa jam lagi di Stadium Kelana Jaya.

Photobucket
Tiket gig Rm25 boleh naik menara

Photobucket
Booth Airplane Malaysia

Selesai persembahan yang berlangsung hampir 90 minit. Kami bergerak ke Menara KL yang di dalam masa yang sama sedang diadakan KL Indie Fest yang menampilkan banyak band2 indie ngetop waktu ini. Aku terpaksa memilih satu sahaja untuk hari ini dek kerana kekurangan bajet. Setelah berjumpa Padil dari Airplane Malaysia untuk memberi ole2 dari Jakarta yang aku bawa, kami terus menuju ke Jalan Alor untuk makan. Difahamkan juga bahawa kehadiran manusia di KL Indie Fest amat baik, tahniah pihak penganjur!

Photobucket
Kepak ayam Jalan Alor

Sambil makan2, aku menerima sms dan juga panggilan2 tentang PROTES bertanya macam2 perkara. Apa yang pasti semangat makin membara untuk menundukkan sang penguasa zalim.

Kerosakan kewangan hari ini;
Tiket = RM90
CD Mono = RM45
T-Shirt Elemental = RM32
T-Shirt Airplane = RM30
CD Suki = RM30
Makan = RM20
Minyak = tak payah cakaplah, memang....

Jom PROTES hari ni!!!

No comments: