Friday, June 20, 2003

Isu Kartun Zunar

Setelah reda isu the Economist yang menampakkan kedangkalan pemimpin dan ahli Umno dalam berhujah, tradisi melatah membabi-buta ahli-ahli Umno muncul kembali dan subjeknya tetap sama, iaitu kritikan terhadap Dr Mahathir Mohamad.

Walaupun secara peribadi, saya berpandangan karikatur Zunar itu agak keras dan ada sedikit menghina, namun tanggapan saya itu hanya berdasarkan objek yang dilihat.

Jikalau diperhatikan secara lebih mendalam dan melihat akan subjeknya, karikatur itu tidak langsung keras dan bermaksud menghina.

Apa yang ingin disampaikan oleh Zunar adalah berkenaan isu SAR di mana Zunar mengaitkan pemberhentian bantuan kepada SAR oleh kerajaan yang diterajui Dr M dan babi yang pada anggapan Zunar sebagai punca wabak SARS sebagai subjek utamanya.

Apa yang menimbulkan kemarahan adalah kebetulan hidung Dr M yang dilukis itu seakan menyerupai hidung khinzir. Namun kita perlu melihat akan stail lukisan Zunar selama ini yang sememangnya trademark hidung Dr M adalah besar.

Apapun ini adalah sesuatu yang subjektif dan boleh diperbahaskan. Kita perlu menyedari bahawa kartun adalah seni dan berbentuk satira. Apa yang menyedihkan adalah tiada langsung pandangan yang dinyatakan menyentuh tentang subjek yang ingin disampaikan itu, apalagi untuk diperdebatkan. Dari sudut seni pula, janganlah bermimpi.

Apa yang dikesalkan lagi adalah komen dan pandangan pemimpin Umno seperti Pak Lah dan Azalina Said yang langsung tidak matang. Jika difikirkan, sama ada salah atau tidak, sekurang-kurangnya pihak Harakah sanggup untuk meminta maaf.

Adakah perkara yang sama sanggup dilakukan oleh Umno dan sekutu-sekutunya? Mana permohonan maaf Dr M dan pemimpin-pemimpin Umno tatkala menuduh Anwar Ibrahim menumbuk matanya sendiri serta mendedahkan dakwaan yang menjatuhkan maruah Anwar Ibrahim secara terbuka dan tanpa segan silu?

Mana permohonan maaf Abdul Kadir Sheikh Fadzir terhadap masyarakat Cina atas kenyataan patriotisme di kalangan orang Cina? Jika hendak disebut satu demi satu, senarainya terlalu panjang.

Selagi mana pandangan yang tidak berlandaskan ilmu pemikiran ini kedengaran, usahlah bercerita tentang mentaliti kelas satu seperti yang disebut oleh Pak Lah. Satu contoh paradoks yang lazim ditonjolkan pemimpin Umno.

Akhirnya, tahniah kepada Zunar kerana telah menimbulkan satu kontroversi yang mana jika di barat dan di negara yang matang rakyatnya. Isu seperti ini pasti akan diperbincangkan dan diperbahaskan dengan penuh keterbukaan dan rakyatnya dapat mengartikulasi pandangan mereka secara rasional, matang dan bebas. Isu ini mendedahkan kepada kita bahawa mentaliti dan cara pemikiran masyarakat kita masih di kelas ketiga.

Apapun, satu kritikan saya terhadap Zunar adalah berkenaan punca Sars yang mana saya fikir masih tidak diketahui punca sebenarnya. Mengaitkan Sars dengan babi adalah sesuatu yang tidak relevan di waktu ini. Namun di sisi yang lain, kita boleh membuka ruang pendapat dan perbahasan tentang punca sebenar wabak Sars itu yang kelihatannnya tidak lagi menarik perhatian orang ramai tatkala ini