Sunday, June 29, 2003

APUKE Jun

Walaupun agak terlewat untuk mengulas acara ini yang telah berlangsung kira-kira tiga minggu lepas, saya masih berminat untuk memperkatakan tentang acara yang pertama kali saya hadiri dan saya begitu kagum dan gembira pada malam tersebut.

APUKE adalah singkatan kepada 'acara baca puisi keliling' dan jika tidak silap saya ianya telah diadakan untuk kali keenam termasuk yang baru berlangsung ini dan diadakan setiap bulan. Untuk bulan Julai yang akan tiba dalam masa beberapa hari lagi, tanggal 12 Julai adalah waktu yang telah ditetapkan oleh komite APUKE dan akan diadakan di Setapak.

APUKE kali ini telah diadakan di MCOBA, Jalan Syed Putra, bangunan milik budak lepasan Kolej Melayu. Dianggarkan lebih daripada 100 orang yang hadir dan difahamkan ini adalah angka tertinggi yang dicatat dan hampir kesemuanya terdiri dari golongan muda. Tetamu yang hadir adalah SN A Samad Said, Tengku Elida Bustaman yang turut membacakan puisi, vokalis kumpulan Exists, Ezad serta kehadiran mengejut bekas tahanan ISA yang baru dibebaskan, Hishamuddin Rais.

Kehadiran Hishamuddin Rais malam tersebut mendapat tepukan dari para peserta dan Hisham telah diberikan masa yang banyak untuk menyampaikan puisi dan sajak yang telah dikarangkan olehnya semasa di dalam tahanan.

Apa yang menarik perhatian saya pada malam itu adalah persembahan nyanyian dan teater oleh satu kumpulan yang saya tidak tahu dari mana asalnya. Kumpulan ini membawa subjek 'Cakap' dan saya amat tertarik dengan olahan idea berkenaan 'cakap' yang telah disampaikan dengan begitu menarik dan sinis. Acara pada malam itu telah ditutup oleh bacaan puisi dari A Samad Said yang telah membuatkan fikiranku begitu letih demi untuk menangkap dan memikirkan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisinya yang bertajuk, Setinggan Ramadhan.

Apapun, kehadiran begitu ramai anak muda begitu menggembirakan dan tidak pernah terfikir di benak fikiran saya yang mana akan ada sebegini ramai manusia sanggup duduk selama 3 jam setengah semata-mata untuk mendengar puisi, sajak, nyanyian dan sebagainya. Yang terpenting bak kata Syed Bakar pada malam tersebut, 'SELAMAT KEBEBASAN INTELEKTUAL!' dapat dilihat di APUKE ini berbanding di acara-acara seni yang bersifat formal dan mengampu kerajaan dan elit pemerintah. HIDUP ANAK MUDA!