Tuesday, June 03, 2003

KERAJAAN TUNDUK PADA TEKANAN JUA AKHIRNYA

Aku amat gembira tatkala mendengar pembebasan 4 orang tahanan ISA iaitu Tian Chua, Hishamudin Rais, Saari Sungib dan Ezam Noor(masih merengkuk di Penjara Kajang bagi kesalahan di bawah Akta Rahsia Rasmi, dijangka bebas Disember 2003) setelah mereka ini menamatkan tempoh tahanan selama 2 tahun. Namun begitu, 2 orang tahanan akta drakonian ini, Lokman Nor Adam dan Badrulamin berkemungkinan hanya akan bebas setelah genap tempoh 2 tahun tahanan mereka pada 12 Jun ini.

Walaupun aku begitu girang dan riang menerima perkhabaran ini, tidak bermakna aku perlu berterima kasih kepada Menteri Dalam Megeri, Pak Lah kerana bagiku penahanan mereka ini sahaja secara asasnya telah melanggar prinsip keadilan dan juga suatu tindakan yang kejam.

Perjuangan menunutut agar akta ISA ini dimansuhkan telah lama diperjuangkan oleh generasi yang terdahulu. Membaca memoir politik tahanan ISA seperti Said Zahari dan Syed Husin Ali serta yang terkini oleh Saari Sungib membuatkan aku semakin yakin akan kebenaran perjuangan ini dan bagiku ini bukanlah kerja sia-sia walaupun ia dikatakan mengundang risiko.

Terkadang aku tidak sabar untuk melihat akta ini dimansuhkan segera, namun catatan sejarah memaklumkan sesuatu perjuangan selalunya memakan masa dan terkadang tidak dapat dikecapi oleh si pejuang apabila yang Maha Esa lebih awal menarik nyawanya. Namun itu tidak bermakna aku harus luntur semangat dan terus hanyut dengan dunia apathy anak muda.

Perjuangan menuntut pendemokrasian yang luas dalam pelbagai bidang dirasakan amat panjang jikalau ideologi Mahathirism ini masih diguna pakai oleh pemimpin selepasnya. Jalan singkat yang aku pasti akan dapat menyahkan akta ini buat ketika ini adalah perubahan kerajaan. Walaupun aku menyedari jika terjadi situasi ini ia tidak sesekali akan menjamin bahawa apa yang menjadi agenda aku akan dipenuhi. Cukup pasti padaku bahawa paling kurang, Akta ISA akan dimansuhkan. Jika tidak, aku akan terus menentang sehingga terhapusnya ia dari bumi ini.

Bagiku, perjuangan memeuntut kebebasan, pendemokrasian dan sebagainya tidak harus dilihat di dalam kerangka politik semata-mata. Walaupun posisi aku ketika ini lebih kepada mereka yang berada di oposisi. Itu tidak bermakna aku menutup pintu kepada mereka yang berkuasa di waktu ini, jikalau mereka mempunyai agenda yang sama dan ingin berubah daripada kerangka politik semasa, aku tidak ragu-ragu untuk menyatakan sokongan. Namun aku tidak percaya buat ketika ini bahawa mereka yang diseberang sana akan sanggup berbuat demikian. Mungkinpun ada, bak kata seorang wartawan NST di dalam artikelnya bahawa ia akan berlaku secara automatik setelah golongan tua yang wujud ketika ini tiada lagi. Secara peribadi aku turut bersetuju, politik orang tua adalah batu penghalang kepada pendemokrasian dan pemodenan Malaysia kerana dengan adanya golongan seperti ini, mereka yang berada di belakang tabir program berita dan rencana TV1 dan juga akhbar arus perdana berbahasa Melayu terutamanya Utusan sentiasa akan melaporkan berita dan rencana bertaraf sampah sambil menyedari ianya sedang ditertawakan oleh sebahagian masyarakat yang lain. Politik kuasa kelihatannya lebih mendominasi politik pemikiran dan keilmuan.

No comments: