Sunday, June 29, 2003

Konsert Pop Malaysia-Japan 2003

Malam Rabu yang lalu telah berlangsung satu konsert pop bersama antara dua negara yang berbeza budaya, Malaysia dan Jepun. Konsert ini adalah salah sebahagian aktiviti yang dianjurkan bersempena program Japan-Asean Exchange Year 2003. Konsert yang telah diadakan di Auditorium Perdana, Angkasapuri (pusat propaganda dan pembodohan pemikiran rakyat) ini adalah konsert sulung dan selepas ini akan diadakan di Thailand dan Indonesia.

Acara yang diadakan ini telah mendapat sambutan hangat sehinggakan ruang tangga di dalam auditorium juga turut diisi oleh para penonton yang gagal mendapat tempat duduk. Saya dan Aran bernasib baik mendapat tempat duduk walaupun hanya tiba kira-kira 10 minit sebelum acara bermula.

Konsert ini mempersembahkan artis-artis terkenal kedua-dua buah negara, Malaysia diwakili oleh Siti Nurhaliza, Ning Baizura, Francisca Peter dan By'u manakala di pihak Jepun pula ialah Chika Yuri, Tomomi Kahala dan Masaki Ueda.

Konsert sebegini yang menampilkan penyanyi dari negara matahari terbit itu sememangnya amat dinanti-nantikan saya selama ini. Walaupun tanpa kehadiran artis popular dan artis kegemaran saya dari Jepun seperti Utada Hikaru, GLAY, Ayumi Hamasaki, Mai Kuraki, Namie Amuro dan banyak lagi. Kehadiran Chika Yuri yang pen pal saya dari Jepun tidak mengenalinya, Tomomi Kahala yang amat popular di sana kerana sifatnya yang cool dan tubuh badannya yang seksi serta Masaki Ueda yang turut terkenal menggubah lagu untuk ramai penyanyi di pelbagai negara seperti untuk Reza dari Indonesia boleh dianggap baik juga.

Persembahan pada malam itu boleh dikatakan amat baik terutamanya dari Ning Baizura, Masaki Ueda dan Siti Nurhaliza. Vokal Ning pada malam tersebut begitu menyerlah. Namun kepada mereka yang tidak dapat ke sana pada malam tersebut, peluang masih ada untuk mengikuti siaran rakamannya yang akan ditayangkan pada satu masa yang masih belum ditentukan lagi di saluran propaganda, RTM.

Sesuatu yang menarik pada malam tersebut yang saya dapat perhatikan adalah komposisi penonton yang hadir amat seimbang di mana orang Melayu, Cina dan juga orang Jepun sendiri tidak memonopoli acara tersebut. Kelihatannya, semakin ramai yang berminat dan bersifat terbuka terhadap kebudayaan orang luar.

No comments: