Tuesday, June 10, 2003

ZUHUD DAN TABLIGH

Bila mana membicara soal zuhud, apa yang selalu terbayang di benak fikiran kita ialah seorang yang hidup sederhana dari segala segi baik rumahnya, kenderaannya, pakaiannya dan sebagainya. Selain daripada itu, jarang diperkatakan tentang takrif sebenar zuhud dan bentuk zuhud yang bagaimana yang dianggap relevan di zaman yang penuh dengan pancaroba ini.

Memetik kata-kata Dr. Yusof Al Qardhawi dalam satu tulisannya di mana beliau telah memperingatkan tentang dua pemikiran yang berbahaya terhadap umat Islam jika ia masih diamalkan, dua pemikiran tersebut ialah: Pertama, pelbagai pemahaman yang mempengaruhi umat Islam sepanjang tempoh berlakunya penjajahan berupa salah faham mereka tentang Islam.
Misalnya, memahami zuhud dengan meninggalkan sama sekali kehidupan (dunia) ini sehingga dikuasai oleh orang bukan Islam; memahami keimanan terhadap takdir seperti yang difahami oleh kaum Jabariyah; memahami bahawa ilmu fikah adalah mengutip pendapat orang (ulama) terdahulu.
Begitu juga memahami bahawa pintu ijtihad telah ditutup, akal berlawanan dengan wahyu; menganggap wanita sebagai sarang (perangkap) syaitan; termasuk juga pemahaman bahawa al-Quran harus digantung untuk memelihara diri daripada jin; atau bahawa keberkatan sunah terletak pada pembacaan Sahih Bukhari ketika terjadi kesedihan (musibah); dan memahami masalah wali dan karamah dengan pemahaman yang bertentangan dengan sunnatullah.
Dan masih banyak lagi pemahaman yang lainnya yang berkembang pada masa kejumudan ilmu dan pemikiran, taklid di bidang fikah, perdebatan ilmu kalam, penyimpangan dalam bidang ibadat, diktator politik dan peradaban

Kedua, pelbagai pemahaman yang menyerang masyarakat Muslimin yang datang bersama dengan serangan penjajah. Ia masuk dari pintunya, berjalan bersama rombongannya, berlindung di belakangnya dan menjadikan mereka (penjajah) sebagai kiblat dan imamnya. Pada hal belum pernah ada perjanjian antara mereka dengan kita (umat Islam), bahkan belum pernah terlintas di benak kita.Itulah pemikiran-pemikiran yang menyimpang, yang berkaitan dengan agama dan dunia, lelaki dan wanita, keutamaan dan isu remeh-temeh, kebebasan dan kejumudan, kemajuan dan kemunduran, halal dan haram dan sebagainya.

Banyak ceramah-ceramah agama yang diadakan di surau-surau dan masjid-masjid di negara ini masih tidak dapat lari daripada membicarakan soal –soal yang lebih besar seperti ekonomi Islam, keadilan sosial, pendidikan, kebudayaan dan lain-lain yang pastinya jika dikupas secara tuntas akan dapat meningkatkan kesedaran dan penghayatan umat Islam terhadap budaya ilmu yang sekaligus akan dapat merubah nasib umat Islam.

Berbalik kepada soal zuhud, jika sesorang itu mengikuti program tabligh yang pada anggapan golongan ini adalah satu sunnah Rasulullah, kita pasti akan diberitahu akan pentingnya zuhud dan contoh yang terbaik adalah diri mereka. Jika kita merenung sedalam-dalamnya dengan niat untuk memartabatkan Islam dan umatnya sebagai umat yang terbaik, golongan ini gagal membawa takrifan zuhud yang unggul.

Dengan kebersihan pakaian dan diri yang tidak terjaga, golongan ini akan berterusan menyampaikan doktrin zuhud mereka kepada orang yang tidak faham, kurang ilmu dan rendah tahap pemikirannya supaya menjadikan cara hidup mereka ini sebagai ikutan.

Definisi zuhud dan tabligh pada zaman ini sepatutnya harus berubah mengikut peredaran zaman tanpa perlu meninggalkan matlamat dan visi utamanya. Seseorang yang mempunyai harta yang banyak seperti dalam bentuk ekuiti, tanah, rumah, lot komersil dan sebagainya boleh dianggap zuhud jikalau mereka ini tetap hidup bersederhana. Zuhud bentuk ini dimana orang yang mengamalkan zuhud ini mempunyai banyak harta sepatutnya didakyahkan dan dijadikan ikutan.

Golongan yang mengamalkan zuhud pada pengertian lama itu bukanlah mengamalkan zuhud pada erti kata sebenar kerana golongan ini majoritinya sememangnya tidak mempunyai harta dan hanya mengamalkan zuhud disebabkan taraf kehidupannya yang terpaksa berbuat demikian.

Mempunyai harta yang banyak membolehkan kita mengamalkan salah satu sunnah Rasululah iaitu menyampaikan ataupun tabligh secara yang berkesan dan sistematik. Golongan yang berharta dan hidup bersederhana ini mampu untuk menubuhkan satu yayasan di mana ia mempunyai bangunan sendiri dan diadakan aktiviti pengilmuan, pembelajaran, perbincangan dan menyediakan kemudahan-kemudahan seperti perpustakaan, dewan, gelanggang sukan dan sebagainya. Golongan ini juga mampu untuk membantu pelbagai golongan bagi pelbagai tujuan seperti orang tua, ibu tunggal, pelajar dan sebagainya yang secara langsung dapat meningkatkan taraf hidup umat Islam. Ini secara langsung akan dapat meningkatkan imej agama dan umat Islam di mata orang bukan Islam yang secara tidak langsung akan memudahkan proses dakwah.

Di sini, apa yang perlu disemai dan dilakukan oleh umat Islam adalah untuk mempelajari segala ilmu yang boleh dipelajari, berusaha bersungguh-sungguh untuk mengumpul kekayaan material yang seterusnya akan dapat disalurkan kembali kepada masyarakat Islam dan bukan Islam. Ini dirasakan lebih baik daripada meninggalkan sekolah, malas mempelajari ilmu selain agama kerana kononnya ia sekular, membenci kekayaan material kononnya ia adalah dunia semata-mata, meninggalkan anak isteri tanpa memberi nafkah yang mencukupi dan seterusnya mendakyah umat Islam lain mengikuti amalannya yang secara perlahan-lahan akan menjerumuskan umat Islam di tahap yang hina.


No comments: