Thursday, July 03, 2003

Masalah Polis di Malaysia

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Pak Lah untuk menambahkan bilangan anggota polis bagi menampung beban tugas yang semakin berat amat dialu-alukan. Namun sebelum itu, kita perlu mempersoalkan adakah ini adalah jalan penyelesaian yang terbaik?

Saya bersetuju dengan pendapat surat pembaca Malaysiakini, Abakjr yang mengatakan adalah tidak adil untuk membandingkan anggota polis kita dengan anggota polis luar negara.

Ini adalah petikan surat pembaca tersebut, "The nature of duty of our police force is not the same as that of other police forces. Although the force is 74,000 strong, it consists the Police Field Force (or the PGA), Special Branch, Marine Police, Air Wing, FRU (Federal Reserve Unit), the technician in the Signals Branch and the Transport Branch, the administrative and clerical officers in the districts, state and federal (Bukit Aman) level, and the court staff including the prosecuting officers.

The number of personnel doing the real policing work is very minimal. The police in the US, UK and other developed countries are just doing policing work unlike ours".

Benar atau tidak, itu persoalan kedua kerana yang perlu diberi perhatian dan fokus utama adalah mengenai beberapa kelemahan yang dikenal pasti. Saya amat bersetuju dengan pendapat blogger, Suresh Gnasegarah yang memperincikan tentang tiga kelemahan utama yang terdapat di dalam pasukan polis kita iaitu, 1) Apathy (sikap tidak apa) 2) Gaji rendah 3) Tidak telus.

Saya amat bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa gaji anggota polis langsung tidak setimpal dengan beban tugas dan pengorbanan yang dilakukan. Oleh sebab ini juga, kebanyakan anggota polis yang ada sekarang dan yang akan memohon datangnya dari golongan yang tidak berpelajaran tinggi, berfikiran biasa dan tiada cita-cita besar. Ini secara tidak langsung akan memberi kesan terhadap cara mereka bekerja.

Selagi mana gaji bagi perkhidmatan kepolisan ini tidak dinaikkan, janganlah harap untuk mendapatkan anggota-anggota yang bijak pemikiran dan tindakannya, ciri-ciri penting yang diperlukan untuk menghadapi penjenayah yang semakin bijak.

Namun saya akui akan kecekapan pihak polis untuk menghalang dan mengganggu demonstrasi-demonstrasi aman, perhimpunan reformasi, ceramah politik pembangkang dan yang seangkatan dengannya sehinggakan terkadang itu kedapatan lebih anggota polis dari demonstran. Tahniah! Mungkin kerana inilah, tugas menghalang jenyah agak terabai.

Apapun, diharap pihak polis akan dapat lebih profesional dalam tindakannya di masa hadapan terutamanya di arena politik dan sesungguhnya jasa pihak polis yang jujur dan amanah dalam menjalankan tugas amatlah dihargai walaupun tidak dibayar dengan setimpal. Jika kerajaan berhujah ianya akan menaikkan kos perbelanjaan, maka soallah kembali adakah kerana projek mega itu yang membuatkan kerajaan kekurangan wang, polis(yang juga rakyat) atau beberapa kerat kapitalis yang lebih utama?


No comments: