Thursday, July 31, 2003

Orang Cina Seberang Laut, Jaringan dan Melayu

Ketika ini di Kuala Lumpur sedang berlangsung satu persidangan Usahawan Cina Sedunia ketujuh di Pusat Konvensyen Mines yang disertai kira-kira 2000 peserta dari 21 buah negara.

Memperkatakan tentang bangsa Cina ini, tidak kira sama ada Cina Tanah Besar atau Cina Seberang Laut. Aku mempunyai satu pandangan yang didasarkan kepada pembacaan dan apa yang aku lihat selama ini, bahawa bangsa Cina ini akan menjadi 'super power' di dalam hampir semua segi di masa akan datang.

Jika ia menjadi realiti, sesungguhnya ia sama sekali akan mencabar hegemoni Amerika ketika ini. Namun wujud satu persoalan seperti adakah mereka ini akan turut bertindak seperti Amerika?. Apakah nilai yang akan dibawa oleh bangsa Cina kepada dunia? Pastinya, ini semua memerlukan satu kajian pemikiran yang mendalam.

Kelebihan yang wujud pada bangsa Cina jika dibandingkan dengan bangsa lain di dunia ini seperti Jepun, Perancis dan sebagainya amat ketara. Aku ingin memetik pandangan salah seorang pembentang kertas kerja, Professor Charles K. Kao, pengerusi dan CEO Hong Kong's ITX Services Ltd. yang bertajuk ‘Usahawan Cina Seberang Laut’ yang berkata:

"the overseas Chinese had the early advantage in getting into the new growth areas of information technology (IT), biotechnology and nano-technology due to their common characteristics, .
The willingness to work hard, ability to adapt to new circumstances, the existing networks and infrastructures within the Chinese Diaspora, true business acumen, and quickness to access and grasp new opportunities, gave overseas Chinese a good start in harnessing the power of technology, he added.
“With the opportunities that these three technologies could bring, all entrepreneurs should be delighted,''.


Jikalau kita ada membaca buku 'Megatrends' tulisan peramal trend dunia John Naisbitt, beliau ada menjelaskan secara mendalam tentang ramalannya akan kuasa besar ekonomi baru iaitu 'Orang Cina Seberang Laut' di dalam bab satu di bawah tajuk ‘Daripada Negara-Bangsa kepada Jaringan Kerja. Walaupun buku ini diterbitkan pada tahun 1996, banyak fakta yang masih relevan sehingga ke hari ini.

Di dalam buku ini juga, beliau telah meramalkan tentang lapan megatrend penting yang sedang mengubah semula ekonomi, pemerintah dan budaya Asia, membentuk menjadi negara-negara komanwel yang akan menjadi saingan kepada kuasa dan pengaruh barat. Lapan megatrend tersebut adalah;
1) Daripada Negara-Bangsa kepada Jaringan Kerja
2) Daripada Tradisi kepada Pilihan
3) Daripada Panduan Eksport kepada Dorongan Pengguna
4) Daripada Kawalan Kerajaan kepada Dorongan Pasaran
5) Daripada Ladang kepada Kota Raya
6) Daripada Tenaga Buruh Intensif kepada Teknologi Tinggi
7) Daripada Penguasaan Lelaki kepada Kemunculan Wanita
8) Daripada Barat ke Timur

Sama ada ia akan menjadi kenyataan atau tidak, itu adalah persoalan lain. Apa yang ingin aku fokuskan adalah akan keberuntungan kita rakyat Malaysia yang bukan Cina akan peluang yang kita nikmati selama ini untuk dapat hidup, bergaul dan seterusnya mempelajari dan memahami secara langsung akan budaya bangsa yang mungkin mendominasi dunia suatu masa kelak.

Apa yang perlu dilakukan di sini oleh kaum bukan Cina adalah untuk mengkaji dan memahami secara mendalam akan pelbagai aspek di dalam masyarakat Cina seterusnya mengadaptasi kekuatan yang ada pada mereka untuk kita gunakan.

Kekuatan utama yang ada pada bangsa Cina ini padaku adalah akan jaringan yang dimiliki dan usaha yang berterusan dan sekiranya bangsa bukan Cina dapat membuat jaringan seumpama ini sesama mereka dan juga dengan bangsa yang lain termasuk bangsa Cina sendiri. Aku yakin pelbagai masalah perkauman dan jurang perbezaan akan dapat diatasi sedikit sebanyak.

Namun yang agak mengecewakan aku di waktu ini adalah berkenaan sikap orang Melayu yang sentiasa mengeluh seperti ini ‘apa ni semua kedai Cina?’, ‘apsal Melayu tak nak buka bisnes’, ‘orang Melayu mana banyak duit’ dan banyak lagi yang seseungguhnya menggambarkan akan kesedaran mereka terhadap masalah asas yang dihadapi.

Namun, apabila ada anak Melayu yang membuka perniagaan, mulalah golongan ini mengutuk belakang dan jika ada sahabat handai atau saudara mara yang ingin membuka perniagaan, pasti pandangan yang negatif yang biasanya didengar seperti ‘mana bole bukak bisnes senang-senang’, ‘carilah pengalaman dulu’, dsb walaupun mereka ini telah membuat kajian dan kaji selidik serta sudah mempunyai pengalaman.

Hampir selalu yang diperkatakan adalah soal untung, untung, untung. Tidak dapat dinafikan soal keuntungan adalah faktor penting, namun jika semua memikirkan begini, apa akan jadi kepada bangsa kita? Mengapa perkataan survival dan kelangsungan tidak diperkatakan, membuka perniagaan adalah soal survival bangsa kita. Tidak perlu memikirkan pandangan yang negatif apabila ingin membuka perniagaan dan sangat perlu untuk tidak berfikir mengenai 'jangan' yang selalu diterapkan oleh ibu bapa kita semasa kecil dan juga apabila dewasa.

Apa yang selalu dapat dilihat adalah nasihat dan pandangan ibu bapa yang menyuruh anak-anak mereka mencari kerja yang selamat seperti bekerja di sektor awam, guru dsb kerana pada mereka gaji sebanyak lebih kurang RM2000 sebulan itu sudah memadai dan selesa. Bagiku, golongan ini hanya memikirkan soal kelangsungan hidup mereka sahaja dan tidak pada agama, bangsa dan negara mereka. Paling mengecewakan jika mereka inilah yang berbicara soal agama, bangsa dan negara.

Kebiasaannya, golongan seperti inilah yang suka memberi alasan dan pelbagai alasan tanpa mereka ini langsung tiada inisiatif untuk melakukan tindakan yang sama. Golongan majoriti ini pastinya sukar dicari di kalangan masyarakat Cina.

Bertambah mengecewakan adalah mentaliti graduan melayu IPTA kita yang terlalu simplistik di dalam cara mereka berfikir dan bertindak. Amat mengecewakan apabila graduan di bidang yang kritikal seperti ICT dan kejuruteraan memilih profesion perguruan sebagai kareer mereka.

Ketepikan dahulu soal pahala dsb yang selalu diwar-warkan kononnya, oleh kerana pilihan mereka ini kita telah kekurangan teknokrat dan pekerja mahir yang sepatutnya berada di syarikat swasta dan bekerja sendiri yang pastinya akan menyumabang kepada nilai tambah yang lebih besar dan juga penghasilan inovasi baru yang menyumbang kepada seluruh manusia di samping turut mendapat pahala yang mungkin lebih hebat ganjarannya.

Bukanlah ingin merendah-rendahkan martabat perguruan, namun hakikatnya di negara ini adalah kebanyakan mereka yang menceburkan diri ke dalan profesion ini dengan seribu alasan pahala adalah golongan graduan yang tidak berhasrat untuk itu sebelumnya dan hanya memasuki alam ini setelah takut untuk bersaing di luar, tidak mendapat kerja dan sebagainya lantas inilah pilihan terakhir dan sewenang-wenangnya memperkatakan soal pahala dan yang lebih lagi membicarakan soal agama, bangsa dan negara.

Pelajar dan graduan Melayu terutamanya wanita perlu membuat anjakan paradigma supaya berani untuk menceburkan diri ke dunia perniagaan sama ada bekerja di syarikat swasta atau menubuhkan perniagaan sendiri. Biarkan profesian perguruan ini diceburi oleh mereka yang betul-betul berminat dan bukannya oleh guru-guru yang memiliki jiwa palsu ini.

Pelajar dan graduan Melayu wanita terutamanya perlu menerajui anjakan ini kerana meraka membentuk golongan pelajar Melayu yang besar. Jika tidak, mereka ini hanya gah di segi kuantiti dan bukan kualiti diri secara holistik. Jangan diukur hanya berdasarkan keputusan peperiksaan sahaja kerana akademik dan kehidupan adalah suatu yang berbeza.

Pelajar lelaki walaupun secara amnya tidak ramai, namun kebanyakan mereka ini walaupun keputusan peperiksaan tidak begitu cemerlang, prestasinya lebih baik semasa bekerja kerana mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor seperti persekitaran, sikap ingin tahu, penglibatan, proaktif, peka dan berdikari.

Walaupun ini tidak dapat dibuktikan, aku berpandangan wanita Melayu secara keseluruhannya masih belum mampu untuk menyamai pencapaian lelaki Melayu (belum lagi lelaki bangsa lain) dan untuk mengatasinya, aku percaya ia perlu diterajui oleh golongan wanita muda juga. Amat penting untuk golongan wanita berubah kerana mereka ini begitu signifikan jumlahnya dan apabila mereka ini sama taraf dalam semua bidang, ini bermakna bangsa Maleyu akan maju dan rasa hormat orang lelaki terhadap wanita akan bertambah dan tinggi.

Di kala itu, pemikiran dan perangai tidak bertamadun lelaki Melayu yang mat rempit, otai kampung, penyokong bola di stadium dsb yang masih mendominasi persepsi masyarakat di negara ini akan hapus secara perlahan-lahan dan pada akhirnya akan menguntungkan golongan wanita yang di kala ini masih dianggap sebagai lemah, objek seks, permainan dsb oleh golongan-golongan ini yang sepatutnya hidup di negara dunia ketiga lain.

Golongan pelajar dan golngan muda wanita perlu membuat perubahan daripada membaca Hai, Mangga, URTV, Mastika dsb kepada bahan bacaan yang boleh menambah informasi yang berguna dan meningkatkan ketajaman fikiran. Juga berubah daripada menonton filem seperti Janji Diana dsb sahaja kepada filem yang dapat membuatkan otak kanan dan kiri berfikir kerana kualiti manusia terletak pada pemikiran mereka.




No comments: