Friday, April 15, 2005

Kontra tulisan Fathi

Akal Fathi tersasar

Saya banyak melihat dan membaca tulisan-tulisan saudara Fathi Aris Omar, dan terbaru ialah PAS mengancam demokrasi. Saya tidak terlalu kisah terhadap tajuk yang dikemukakannya kerana ia hanya mengancam bagi orang yang melihat seperti dia,bukan melihat dengan mata hati al-kitab yang diturunkan oleh Allah Taala.

Saya berminat membaca tulisan beliau berkaitan apa sahaja, tetapi apabila menyinggung ( kadang-kadang mencubit ) isu-isu agama, beliau mula merapu ( tetapi belum sampai tahap dungu ). Kebanyakan tulisan beliau tidak berpijak pada bumi yang nyata. Iaitu di atas bumi ciptaan Allah Taala dengan taklifan yang sangat jelas daripada Allah ke atas seluruh hambaNya, bukan hanya Ulama semata, dengan al-kitab yang diturunkannya serta ditambah dengan ajaran Nabi saw.

Penulis seperti beliau adalah pemuja kepada akal. Jangan silap, akal merupakan alat dan saya setuju itu. Kita tidak meninggalkan akal, tetapi bagaimana wahai saudara penulis, sekiranya akal kita tidak "sebulu" dengan kehendak Allah Taala. Oh! anda tahukah apa kehendak Allah dalam banyak isu-isu agama yang anda singgung? Oh ya! bagaimana hubungan anda dengan Allah?

Klik di sini untuk artikel penuh

No comments: