Friday, August 29, 2003

Subjek 'Minda Mahathir' di UiTM

Mengikut laporan berita yang tersiar di Utusan Malaysia Online edisi 29 Ogos, para pelajar di UiTM mulai sesi tahun hadapan pastinya akan terpaksa mengambil tambahan satu subjek baru.

Secara peribadi, mempelajari pemikiran pemimpin atau individu itu tidak menjadi kesalahan dan sesungguhnya digalakkan walaupun ianya adalah musuh dan lawan kita. Mengkritik dan menghentam seseorang pemimpin atau individu tanpa membuat kaji selidik terlebih dahulu adalah merendahkan keilmuan dan pastinya tiada kredibiliti yang akan dapat dibawa bersama.

Sejak dua atau tiga bulan lepas, penggemar-penggemar buku pasti dapat melihat di kedai-kedai buku utama akan buku Koleksi Minda Perdana Menteri yang diperagakan. Buku koleksi yang terdapat di dalam pelbagai tajuk itu sangat sesuai untuk pembacaan umum.

Namun begitu, andai senat UiTM meluluskan rancangan ini, diharap akan ada pendiskusian dan perdebatan yang terbuka tentang 'Minda Mahathir' ini agar ianya dapat dilihat dari pelbagai sudut walaupun aku merasakan ianya mustahil.Aku sangat berharap aku salah!

Perlu diingat, tidak kesemua idea Dr. Mahathir itu bagus dan boleh diterima walaupun sebenarnya ia terlalu subjektif. Namun jika ada suara yang menentang atau menolak minda Dr. Mahathir, janganlah sewwnang-wenang dilabelkan sebagai anti-kerajaan dan sebagainya.

Kesangsian juga mungkin timbul akan apa motif utama di sebalik pengenalan subjek ini? adakah semata-mata kerana Dr. Mahathir membawa pemikiran global seperti apa yang dikta oleh Ibrahim. Atau ini adalah satu kaedah lain untuk mengindoktrinasikan pelajar-pelajar UiTM supaya menyokong parti perkauman Melayu, UMNO seperti mana program BTN. Sama-sama kita tunggu!

Surat Pembaca Utusan

Kepada pelajar-pelajar di Universiti Malaysia Sabah (UMS), Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsan Malaysia (UKM) dan Universiti Islam Malaysia (UIA). Sila baca artikel surat pembaca akhbar Utusan Malaysia yang menggelarkan dirinya Siswa Bandar (tiada e-mel yang menghalang untuk dilanjutkan perbincangan).

No comments: