Monday, August 18, 2003

Syabas Nazri!

Kenyataan yang dibuat oleh Menteri Pembangunan Usahawan seperti yang dilaporkan di Bernama amat dialu-alukan. Sejak kebelakangan ini, individu yang bernama Nazri Aziz adalah salah satu contoh politikus yang berani, jujur dan dari kalangan yang ingin mengilmukan masyarakat.

Walau apapun motif disebaliknya yang mungkin lebih dibincangkan segelintir kelompok, baik pro-kerajaan, pro-pembangkang mahupun non partisan. Saya amat gembira mendengar kenyataan seperti ini dari seorang menteri kabinet dan lebih gemar melihat point of view yang diberikan berbanding dengan melihat siapa yang berkata.

Selama inipun, saya selalu mempunyai anggapan bahawa terdapat ramai golongan seperti Nazri di dalam gabungan parti pemerintah yang menginginkan rakyat Malaysia yang intelek, matang, bijak dan terbuka. Namun faktor apa yang menjadi batu penghalang bagi melaksanakan apa yang diimpi dan dikata, hanya tuhan yang tahu. Hampir tepat mungkinnya kerana ingin mengekalkan 'kuasa' yang sememangnya tidak boleh dilepaskan begitu mudah.

Tidak menjadi masalah jika 'kuasa' yang diamanahkan oleh pengundi yang telah dibodohkan itu digunakan sebaiknya untuk kemaslahatan seluruh rakyat. namun apa yang terjadi selalunya terjadi kontradiksi terhadap peranan kuasa itu, digunakan untuk kepentingan diri sendiri, rakan taulan dan kaum keluarga. Satu pengkhianatn yang besar terhadap umat manusia.

Diharap akan ada susulan besar-besaran terhadap kenyataan Nazri ini di media arus perdana seperti mana yang selalu terjadi tatkala pemimpin besar negara, Dr. Mahathir menyampaikan ideanya. Tunggu dan lihat. Hidup debat terbuka dan kebebasan intelek!!!

No comments: