Wednesday, December 26, 2007

SURAT UNTUK DEWAN BAHASA (Siapa Madame Dotty?)

Oleh Hishamuddin Rais

Saya terbaca satu berita yang amat memilukan. Berita ini berpunca dari bangunan parlimen. Seorang gedebe dalam parlimen telah menuduh Dewan Bahasa Pustaka telah mandul. Mandul ertinya tidak berkeupayaan untuk beranak. Tidak beranak tidak bermakna tidak ada ronggi ponggi. Malah lembaga-lembaga yang berkanun dan kurang berkanun banyak juga yang jatuh mandul, terutama jika lembaga itu sarang Melayu. Lembaga yang menjadi sarang Melayu ini memang banyak mandulnya tapi hebat ronggi pongginya di dalam nya.

Bahasa adalah sesuatu yang hidup, bernafas dan terus bernyawa dan beronggi ponggi. Ertinya bahasa akan terus bertokok tambah melahirkan anak dan cucu cicit yang baru. Ada anak haram, ada anak luar nikah, ada anak pungut atau anak tut dari pelbagai bangsa. Hari ini perkataan pautan tidak ada sangkutan lagi dengan pokok. Konekted tidak ada sangkut paut dengan ‘bende’ itu. Download bukan meletakkan beban kerana kerana beban itu berat. Semua ini adalah contoh-contoh perkataan baru yang memasuki kamus Melayu.

Saya amat pilu apabila DBP dituduh mandul. Untuk menangkis tuduhan gedebe itu, saya sebagai pecomeh Bahasa Melayu disini ingin menambahkan lagi perbendaharan kata-kata bangsa saya. Takbir!

MENDOLAH – perkataan ini bukan berasal dari daulat. Daulat berasal dari bahasa Tok Arab yang memberi erti ‘state’. Mendolah – ertinya tidur ketika bekerja. Ini samalah dengan bidalan ‘curi tulang’. Perkataan mendolah tidak bolih digunakan ketika kita tidur dan beronggi ponggi dengan suami/gundek/gro/isteri/perempuan simpanan atau isteri baru. Tetapi tidak salah digunakan ketika menonton filem atau tv.

CONTOH AYAT: Rakyat Malaysia banyak mendolah ketika menonton tv Malaysia terutama apabila mereka menonton rancangan seram Forum Perdana. Ada juga yang mendolah ketika menonton rancangan komidi Berita. Ketika saya di sekolah dahulu jika guru saya membosankan maka saya akan mendolah. Hari ini ramai jamaah yang mendolah ketika mendengar khutubah Jumaat dari Tok Imam kaki bodek.

MENAAJIBKAN – perkataan ini ada bertalian dan berakar umbi dari perkataan takjub yang berasal dari perkataan Sanskrit. Menaajibkan memberi makna hairan lagi menghairankan.

CONTOH AYAT: Cukup menaajibkan apabila nama Altantuya seorang model dari Mongolia hilang dari senarai nama pelawat yang masuk di lapangan terbang KLIA. Lebih menaajibkan lagi ialah model ini kemudian ditembak mati. Mayatnya dengan naajib sekali telah diledakan dengan bom C4. Rakyat tertanya-tanya apakah ada anak yang menaajibkan dalam perut model itu. Rakyat menjadi cukup naajib apabila mahkamah diberitahu bahawa model ini pernah makan malam dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Apabila media luar negara memburu menteri berkenaan beliau telah menaajibkan diri.

PAATAIL - Perkataan ini bermakna saekor barua muda. Jangan silap dengan perkataan Inggeris – Pa tail yang bermakna ekor bapak beruang. Juga jangan tersilap dengan Patil yang bererti orang India yang masuk kawasan Felda menjual kerusi meja.

CONTOH AYAT: Abdel Ghaani adalah saekor pelajar tercorot dan amat bengap lagi poyo dalam fakulti undang-undang di Universiti Malaya. Ghaani tidak ada pilihan melainkan menjadi paatail kepada kawan se kelas yang lebih bijak. Kawan-kawan mempaatailkan Ghaani dengan menyuruh dia menjadi tukang sapu papan hitam. Ghaani juga tahu mukanya yang bulat dan hidungnya kemik menjadikan dia bahan ketawa di fakulti. Malah ada yang menganggap Ghaani sebagai saekor tukang sapu dari Indon. Ghaani pernah beberapa kali dihalang olih Pak Guard di pintu masuk UM kerana dianggap sebagai seorang lembu. Ghaani sedar untuk cari makan dia hanya bolih menjadi paatail. Dia terus mempetailkan dirinya kepada Mahafiraun. Hari ini Abdel Ghaani adalah contoh saekor paatail yang terbaik untuk menjadi ikutan sesiapa yang bebal.

NAZZRI : Bunyi perkataan nazzri ini sama macam NAZZI - parti politik Hitler. Nazzri bermakna saekor manusia yang menyalak kuat seperti Rottweiler.

CONTOH AYAT : Apabila seseorang itu kurang ilmu pengetahuan maka dia akan bernazzri. Lebih kosong diantara dua telinganya maka lebih bernazzrilah insan itu. Seperti nazzri menyalak bukit ialah perumpamaan moden. Tetapi awas ada sedikit perbezaan dengan nazzri menyalak bukit dengan anjing menyalak bukit. Dalam perkataan nazzri ada unsur bodek. Unsur bodek tidak wujud dalam anjing menyalak bukit.

RASHEED - Perkataan ini juga membawa makna saekor barua. Berbeza dengan perkataan paatail kerana rasheed membawa makna saekor barua tua yang penuh dengan tipu helah.

CONTOH AYAT : Abdeel pun merasheedkan dirinya kerana dia menyedari tanpa merasheedkan dirinya tidak mungkin dia mendapat kerja sebagai penjaga tandas. Rasheed ini juga sedar orang ramai memandang hina terhadap dirinya tetapi kerana ingin mencari makan maka dia pun menjadi barua yang paling rasheed sekali.

AZZLINA – Perkataan ini bermakna muka purtan tembam yang menakutkan.

CONTOH AYAT : Muka purtan itu cukup azzlina. Apabila kanak-kanak ternampak purtan yang azzlina ini kanak-kanak akan menangis dan lari ketakutan. Cara purtan azzlina menyelesaikan masaalah ini ialah dengan membuat blog dan meletakkan gambar azzlinanya yang telah di photoshop.

TOYO - Perkataan ini bermakna merepair muka yang hodoh dengan mengunakan
sabit.

CONTOH AYAT : Saekor buruh dari pulau Jawa telah jatuh ke dalam loji tahi. Mukanya menjadi hodoh kerana dimakan olih ulat tahi. Dalam keadaan darurat, kerana loji tahi ini jauh dalam kampung di Kuala Selangor maka mukanya Jawa ini telah ditoyokan olih doktor dari jabatan haiwan. Awas mentoyokan muka tidak dianggap sah untuk ke masjid, kuil, gereja atau untuk menjadi Ketua Pemuda Umno.

LINGAM - Lingam dalam bahasa sanskrit ialah kontol/pelir. Lingam disini bermakna biawak hitam. Satu jenis biawak yang lidahnya bercabang tiga. Biawak jenis ini banyak hidup berkembang di zaman pemerintahan Mahafiraun.

CONTOH AYAT : Anwar Ibrahim telah menangkap saekor lingam yang cukup legam. Apabila leher lingam ini di ikat maka berbuih-buih mulutnya dari dari lehernya keluar bunyi – korek, korek korek.

CONTOH LATIHAN PENGUAAN PERKATAAN BARU:

Di kota Paris dalam bilik hotel di Avenue des Champs-Élysées , Altantuya seorang model dari Mongolia telah melihat longokkan dolar yang menaajibkan. Dolar ini adalah sebagai upah membeli kapal selam. Naajib sebagai tanda terima kaseh telah memberikan lingamnya kepada Altantuya. Pada ketika itu muka lingam ini amat azzlina sekali hingga menakutkan Altantuya. Lingam ini menjalar liar sambil berdengkur… korek… korek…korek.

Tiba-tiba saekor paatail muncul membuka pintu bilik kerana terdengar bunyi dengkuran lingam. Paatail ini dengan penuh naajib telah cuba menyelamatkan lingam naajib dari terus menjalar ke bawah katil dan masuk ke dalam gown Prada Altantuya. Si paatail ini bergegas cuba menyelamatkan lingam naajib. Altantuya cukup naajib sekali kerana lingam ini hilang di bawah katilnya.

Paatail mengambil talipon kamar dan memanggil saekor rasheed tua untuk membantu mencari lingam. Rasheed tua yang sedang mendolah di pejabat telah bergegas bangun. Dengan tergesa-gesas rasheed tua datang dengan saekor nazzri yang menghidu sambil menyalak-nyalak mencari lingam naajib. Dua ekor barua - rasheed dan paatail - menjengokkan muka ke bawah katil. Tanpa disedari lingam yang lidah bercabang tiga telah telah mencakar muka paatail dan rasheed. Nazzri yang menyalak telah menerkam lingam tetapi lingam telah juga mencakar muka nazzri.

Akibat dari cakaran lingam muka rasheed, paatail dan nazzri menjadi azzlina. Apabila muka-muka yang azzlina ini dilihat olih Altantuya, dia menjerit takut. Jeritan Altantuya ini telah mengejutkan ramai penghuni hotel.

Salah seorang penghuni hotel ialah Madame Dotty yang baru saja mentoyokan mukanya. Madame Dotty dengan marah telah bergegas masuk ke bilik Altantuya. Madame Dotty cukup naajib lagi marah apabila melihat lingam naajib sedang menjalar liar.

Semua di dalam bilik hotel cukup naajib apabila melihat muka Madame Dotty yang baru ditoyokan. Muka Madame Dotty yang azzlina itu cukup naajib lagi menaajibkan. Mereka semua menjerit takut dengan nazrinya sekali.

Madame Dotty tidak naajib walau sedetik pun kerana dia mengenali lingam yang legam ini. Madame Dotty mengambil lingam dan meletakan diatas pangkuannya. Lingam terus berdengkur …... korek… korek… korek.

PERKATAN LAIN YANG BARU UNTUK DEWAN BAHASA PUSTAKA

Ronggi ponggi - bersegama atau mengentot
Purtan - perempuan jantan
Pencomeh - penyokong
Mahafiraun - tak perkataan ini pun sudah lupa!
Poyo Belia 5B – bangang, bahlul, bodoh, bengong, be

Siapa pula Madame Dotty?

No comments: