Sunday, August 24, 2008

Dari Niaga, Politik ke Sukan

Sabtu, 23 Ogos

Photobucket
Encik Lim Guan Eng, teruskan dengan CAT

Photobucket

Hujung minggu yang sudah aku habiskan masa dengan menjual buku di Kongres Kebangsaan DAP ke 15 yang berlangsung di hotel mewah, Crown Princess bersebelahan Yow Chuan tempat yang selalu aku dan teman2 kunjungi untuk berkaraoke.

Ini merupakan pengalaman pertama aku menghadiri Kongres DAP walaupun bukan sebagai perwakilan atau pemerhati tidak seperti Kongres PKR, Muktamar PAS dan Perhimpunan Agung UMNO yang sering dikunjungi

Di sini aku temui Medalline Chang, amoi yang menjaga akhbar Roket berbahasa English yang sempat aku bekerja bersama semasa kempen BERSIH tahun lepas dan beberapa lagi seperti Liew Chin Tong, MP Bukit Bendera yang sempoi gila, Teng Chang Kim, Speaker DUN Selangor yang memang aku kagum sejak dulu lagi dan ramai lagi yang kebanyakannya rakan2 bos aku, Pak Chong.

Terima kasih pada Faisal Mustaffa yang bertanggungjawab untuk akhbar Roket edisi BM kerana telah menjemput Gerakbudaya untuk menjual buku dengan percuma di Kongres ini.

Sambil2 menjual sempat juga aku mencuri-curi dengar perbahasan yang berlangsung dan nampaknya tidak banyak isu2 kontroversi ditimbulkan tentang kerjasama di dalam Pakatan demi untuk memastikan media sampah tidak memanipulasi.

Aku difahamkan oleh Teng Kok Liang, Setiausaha Politik Chin Tong bahawa media paling haprak di Malaysia, Utusan Meloya tidak dibenarkan masuk membuat liputan. Padan muka, memang kena ajar binatang Utusan ni.

Secara umum perjalanan Kongres DAP lebih relaks dan teratur dan kurang protokol berbanding dengan Kongres PKR tahun lepas yang agak kelam kabut dan banyak yang gila jawatan. Walaupun berlangsung pemilihan CEC atau dalamUMNO dipanggil MT, lobi melobi tidaklah sehebat semasa Kongres PKR yang pada ketika itu tidak berkuasa pun. Aku harap pada pemilihan akan datang keadaan tidak bertambah parah kerana kebetulan aku merupakan salah seorang ahli Jawatan Kuasa Pemilihan parti pada pemilihan lepas yang melihat sendiri perebutan kuasa yang tidak sihat.

Kedah mencipta sejarah, 2-3 Selangor mengejar kali kedua

Photobucket
Gembira sebelum kecewa

Photobucket
Kedah lagi ramai penyokong

Photobucket

Malam minggu aku ke Bukit Jalil bersama Jibam dan tunangnya menyaksi perlawanan akhir Piala Malaysia yang menemukan Selangor dan Kedah. Dua kekecewaan di sini;

1) Penyokong Selangor ramai tak turun, aku tak tahu kenapa. Macam kat alor Star rasanya. Mungkin sebab tak yakin Selangor akan dapat membenam Kedah atau hujan yang turun membantut hasrat untuk ke stadium atau mungkin dulu UMNO banyak bagi tiket percuma, jadi penyokong2 yang dari kalangan Mat Rempit dan Pemuda UMNO yang kuat mentaliti subsidinya tidak ada bajet untuk turun. Entahlah yang penting aku turun memberi sokongan.

2) Selangor kalah 2-3, jumlah jaringan yang sama ketika tewas pada aksi final Piala FA. Kealpaan barisan pertahanan dalam tempoh 6 minit telah menghukum gergasi Merah yang walaupun cuba bangkit digagalkan oleh pertahanan mantap Kedah dan dibantu ketumpulan penyudah Selangor. Hari malang buat Selangor. Lagi malang Arsenal tumpas pula 1-0 kepada Fulham.

Tahniah Kedah kerana mencipta sejarah dengan merangkul tiga piala dua musim berturut-turut, sesuatu yang pasti diulangi oleh mana2 pasukan di dalam masa terdekat.

Ahad, 24 Ogos

Bangun awal untuk ke Crown Princess. Tak ramai perwakilan yang hadir, mungkin ramai yang sudah ke P Pauh untuk berkempen atau bangun lambat.

Jam 3 aku bertolak ke Amcorp Mall untuk cari2 barang di flea market. Bertemu Belot yang sedang menyambar CD Pearl Jam dan aku pula menyusul dengan menyambar CD The Best of Bon Jovi, Crossroad yang sudah hilang dari simpanan koleksi CD2 aku. Lagu2 seperti 'Someday I'll Be Saturday Night' , 'Always' dan 'Bed of Roses' pasti membangkit nostalgia zaman2 sekolah.

Photobucket
Jualan Borders masuk hari akhir

Sebelum pulang aku singgah ke Borders dan MPH di The Curve untuk melihat2 majalah2 baru sambil ngomong2 bersama teman2 di Borders.

Photobucket
KL dari Ritz Garden Seputeh

Photobucket
Muzik rakyat di Bukit Bintang, tiap minggu boleh menikmati secara percuma

No comments: