Wednesday, May 04, 2005

jalantelawi.com

“Melatari kelahiran jalantelawi.com adalah sifat pemikiran dan hasrat yang sebahagiannya merupakan Lalita: muda, jelita, ghairah, seksi, pintar, berani, lantang dan cerdas — sifat-sifat yang suatu waktu dapat memikat dan suatu waktu lain menggerunkan. Lalita amat menyayangi, menghargai dan menyanjungi ibunya, pertiwi yang bernama India; terutama daerah asalnya yang “seperti tidak mengunjungi India jika tidak ke Amritsar.” Dalam masa yang sama, Lalita yang telah sejak lama jatuh cinta dengan idea-idea Barat — dan masih mudah jatuh cinta — kurang sabar dengan ibu kandungnya yang terpanah kemilau materi Barat tetapi dalam masa yang sama konservatif falsafah dan pandangan hidupnya, sama seperti orang-orang tua lain di Amritsar.

Pembaca mungkin dapat melihat sebahagian Lalita pada jalantelawi.com — pada rencana-rencana yang ditampilkan bermula kali ini dan kali seterusnya. Rencana-rencana asli dan terjemahan, dari khutub-khanah Timur dan Barat, dari zaman lampau dan kini, akan bermunculan di laman web ini setiap minggu.” — editorial

“Astora Jabat dan musuh-musuh beliau yang, antaranya, menggelar beliau “jebon” mengandung sederet persoalan. Ada faktor dan pemikiran tertentu yang melatari label dan maki-makian sebegini, terhadap peribadi-peribadi kontroversi seumpama Astora, yang dapat pula diterima begitu saja oleh khalayak (adakalanya sambil ketawa dan dengan bersahut Allahu Akbar!).” — fokus bulanan, ASTORA JEBON

Jika agama memasuki ruang awam, misalnya menjadi peraturan pentadbiran atau undang-undang positif, apakah ‘sah’ kita mencabar agama itu? Atau, mencabar agama dalam konteks seumpama ini boleh dianggap sejenis pengkhianatan, bughah, kepada negara (politik) atau langkah-langkah yang berhampiran dengan proses kemurtadan (akidah)? —Fathi Aris Omar, RUANG AWAM DALAM “ISLAM SIVIL”

“Jika reformasi 1998 adalah, dikatakan, saat yang mentakrifkan, dan Anwar pun telah dibebaskan, maka kita tunggu, dengan sabar, apakah renungannya dari penjara. Kita menanti Anwar, sebagai pemimpin agung, gerakan reformasi mengupas mauduk dan maknanya.” — Helme Hanafi, PENJARA

“Al-Massir menuntut kita melihat semula perdebatan antara akal dan wahyu (reason and revelation). Ia juga menuntut kita menjengah semula sejarah mereka yang mempertahankan kemanusiaan dan idea.” — Ammar Gazali, ulasan filem Arab AL-MASSIR

“Mengapa tidak disamaratakan duit cukai untuk pembangunan kuil, gereja, gudwara, tokong, sekolah agama-agama lain, program agama-agama lain, gaji dan elaun untuk kakitangan awam yang sepatutnya diimbangkan dengan satu kaum/agama yang ada sekarang, subsidi pendidikan, perniagaan dan pertanian untuk kaum-kaum bukan majoriti, dan hal-hal yang berkisar kepada keadilan sejagat?” — Midiskirt, BLETIAQ.

Baca semuanya di jalantelawi.com

Turut menempati ruang jalantelawi.com secara tetap ialah penulis buku Tumit Achilles Khalid Jaafar dengan kolum “Negeri Bertuwah” dan Clarissa Lee dengan kolum “Simposium” yang menjelajahi isu-isu sains, matematik, kebudayaan, falsafah, dan kesusasteraan dunia serta Farhan Affendi dengan “Tiket sehala dari Al-Azhar”.

Juga ditampilkan karya-karya terjemahan dari penulis-penulis besar dunia, seperti edisi ringkas Road to Serfdom oleh F.A Hayek; I, Pencil oleh Leonard Read dan puisi pembaharu Bahasa Arab di Mesir abad ke 19 Mahmud Sami Al-Barudi.

No comments: