Monday, August 15, 2005

Kisah dua pucuk surat

Oleh Fathi Aris Omar

“…the unconscious is structured like a language.” – Jacques Lacan dalam The Seminar of Jacques Lacan Book XI (1981: 203)

Pada 22 dan 24 Jun lalu, sebuah akhbar internet pembangkang menyiarkan dua pucuk surat dengan tajuk-tajuk ‘Jaga-jaga, saya mahu muntahkan isi hati’ dan ‘Jangan melampau dalam berkata-kata tentang agama’.

Seseorang yang membaca surat ini pertama-tama kali akan kehilangan konteks wacana penulis-penulis surat ini. Untuk cuba menyelaminya, kita harus berfikir jauh dengan sejumlah pengalaman tentang peristiwa-peristiwa politik nasional kebelakangan ini.

Surat-surat ini tidak boleh dibaca sekadar teks tanpa konteksnya (yang subjektif pada pengalaman masing-masing pembaca). Namun, jelas membonjol di permukaan teks itu hasrat psikologi dan situasi fikiran mereka – juga memerlukan masa dan renungan pembaca.

Dua penulis surat ini boleh jadi jujur, terbuka dan berterus-terang menyampaikan isi hati mereka. Tetapi kekaburan konteks dan kehalusan emosi yang tersirat di celah-celah perkataannya menjadikan surat itu seolah-olah satu ‘permainan teka-teki’ yang mengasyikkan (atau menyakitkan?).

Surat pertama di Harakahdaily.net itu disediakan oleh seseorang yang mahu dikenali sebagai ‘Melintang Sesayap’. Untuk penilaian bersama, di sini saya turunkan sebahagian petikannya:

“Namun telah mula bibit cinta kebiadapan di era dunia tanpa batasan dan tanpa pakaian ini. Telah banyak kokokan dan nyalakan nyaring suara sumbing menyoal amalan, kepercayaan dan hukuman agama Islam.

“Ini adalah ‘kawasan larangan’. Sekadar mengintai, menjenguk atau bertanya khabar di ‘kawasan larangan’ atau zon ekslusif tidak mengapa, malah dialu-alukan. Akan tetapi sekiranya ‘kawasan larangan’ ini dilangkau, diterjah, ditebas, dihenyak, dironyok, ditertawakan, dilawak-jenakakan, malah ingin pula menghalang serta menutup ‘kawasan larangan’ ini, pasti ia mengundang amarah yang tak terhingga dan membuak-didihkan di kepala penghuninya.”

Pemilihan kata-kata ini sendat emosi dan pengulangannya yang bertubi-tubi itu – bagi saya – sungguh ‘menakutkan’. Timbul pertanyaan, bagaimana mungkin sejumlah peristiwa politik sejak awal tahun ini (sebagai rangsangan atau stimuli) berjaya mencipta semacam ‘tekanan perasaan’ kepada penulis surat ini?

‘Sasaran geram’

‘Melintang Sesayap’ menyebut dua nama bukan Islam – penulis blog Jeff Ooi dan menteri Lim Kheng Yaik – yang dianggap menyinggung perasaan keagamaannya. Beliau memulakan perenggan-perenggan awal suratnya begini:

“Kalau pak menteri, wakil rakyat, ulama, ustaz boleh tidur lena baguslah. Barangkali kerana empuknya tilam ataupun empuknya wang simpanan. Saya tentu tidak sama mimpi dengan mereka mungkin kerana empuknya kerusi rotan dan lantai parkir di rumah.

“Itu juga barangkali menyebabkan lena saya terganggu kerana kerusi dan lantai itulah ‘bilik tidur’ saya kerana bilik tidur sendiri dihuni oleh isteri dan anak-anak saya. Maklumlah rumah pangsapuri dua bilik. Satu bilik tidur dan satu bilik stor.

“Saya bukan ahli dalam mana-mana bidang, tetapi terasa hati saya ingin memuntahkan isi hati tepat di muka mereka. Tidak tahan lagi saya menahan loya ini. Sudah lama dan makin lama makin memualkan apabila pendapat mereka ini semakin berpanjangan.”

Perhatikan konteks perlambangannya (metafora) yang cukup bertentangan antara perasaan prihatin (dirinya) dan beberapa pihak lain yang dianggap tidak prihatin dalam persoalan ini. Jadi apabila, beliau menyebut ‘pangsapuri dua bilik’, ungkapan ini boleh dilihat secara sasterawi atau harfiah.

Namun, kekuatan kata yang sarat emosi dengan pengulangan yang bertalu-talu dalam satu ayat; perenggan demi perenggan dapat melimpahkan kepada kita (sebagai sasaran komunikasi) gelisah dan tekanan yang sangat dalam: “… saya ingin memuntahkan isi hati tepat di muka mereka. Tidak tahan lagi saya menahan loya ini. Sudah lama dan makin lama makin memualkan…”

Menarik juga diperhatikan dalam surat ini, nama-nama yang dijadikan sasaran kegeraman dan kekecewaan penulisnya diberikan penekanan khusus (ditebalkan hurufnya atau bold), tidak dipastikan sama ada oleh sidang pengarang Harakahdaily.net atau penulis asal suratnya.

Jika berasal dari penulis tersebut, kelihatannya editor akhbar web ini turut bersekongkol dengan sifat kewartawanan tidak profesional dalam memangsakan pihak-pihak yang dijadikan sasaran melepaskan geram.

Kawasan larangan

Kepada dua pihak di kalangan umat Islam pula, ‘Melintang Sesayap’ menulis: “Baiklah kita berpindah pula kepada Sisters in Islam dan Astora Jabat serta juak-juak mereka, yang merupakan rakyat atau penghuni ‘kawasan larangan’ sendiri. Mereka ini juga sedarah se-Islam saya. Sebaka dengan saya dan dilahirkan di ‘kawasan larangan’ ini.

“Kalau mereka ini ingin tahu atau ada kemusykilan tentang agama sendiri atau tidak puas hati tentang amalan agama sendiri, kita alu-alukan pelbagai gelanggang untuk berpencak. Buka bunga dan langkah masing-masing. Tunjukkan kehebatan dan tajamkan senjata (sekiranya ada), bukannya bersilat secara solo dan berpencak secara sendirian.”

Ada unsur Melayu rupa-rupanya dalam luahan rasa keagamaan penulis ini. Ungkapan tentang kepahlawanan Melayu dalam acara berpencak silat mengingatkan kita tentang ‘amuk’, psikologi tertekan apabila kesakitan emosi gagal dikomunikasikan secara lazim. Rasa tertekan itu dapat dijelaskan melalui perlambangannya sendiri: Islam sebagai ‘kawasan larangan’.

Namun, mujurlah dengan menulis atau mengkomunikasikan beban jiwa itu, ia berjaya merawat tekanan perasaannya apabila beliau mengakhiri surat tersebut: “Lega dada rasanya, muntah ini telah saya sembur-keluarkan. Jangan usik saya, saya nak tidur!”

Tetapi hanya ‘Melintang Sesayap’ dapat melelapkan mata, ‘Gayung Bersambut’ dua hari berikutnya (24 Jun) menulis surat dengan nada, rentak dan kesakitan emosi yang sama. Anda tidak salah jika meramalkan dua surat ini dikarang daripada satu jiwa sahaja!

Serangan balas tubi

Untuk penilaian bersama, saya membahagikan surat itu kepada lima petikan di bawah:

Petikan 1: Agama dan cabang-cabangnya apabila dibincangkan secara terbuka memberi ruang kepada orang lain untuk turut serta dalam permasalahan itu. Tidak lupa juga ia memberi peluang kepada orang lain untuk mentertawakan kita. Malah lebih parah lagi, mereka ini mengasak agama kita dengan pelbagai seranah, cacian, umpatan dan dengan pendapat ‘hilang akal’ mereka.

Petikan 2: Orang lain boleh, sedangkan kita tidak boleh. Adakah sensitiviti saya disimpan di dalam peti sejuk? Adakah maruah agama saya produk iklan yang boleh dijaja merata-rata yang boleh dihina, dicaci, ditohmah, dibeli, dijual atau dibuang sahaja. Saya sarankan agar sikap biadap ini dihentikan! Dan untuk rakan-rakan seagama saya yang juga melampaui batas dengan mengherdik dan menajiskan agama sendiri, saya syorkan, sekiranya tidak berminat sila keluar dalam ruang lingkup agama saya.

Petikan 3: Sudah sampai masanya kita alihkan kaki mereka dari kepala kita. Jangan biarkan kaki mereka di kepala kita dan terus-terusan mengenyeh dan menyagat muka kita ke lantai. Saya rasa perlu kita lakukan serangan dan cantas kaki mereka ini dengan sesungguhnya.

Petikan 4: Sekarang adalah masa tumbuk rusuk! Serangan balas tubi dan pangkah mati!

Petikan 5: Janganlah di kemudian hari kita dipanggil dengan nama-nama seumpama "pendayus, penderhaka, pengkhianat dan penjilat!" kerana tidak mempertahankan agama kita.

Pada petikan kedua, penulis ini menyarankan agar seseorang Islam yang dianggap ‘menghina agama’ (ungkapan asal penulis: “menajiskan agama sendiri”) agar “keluar dalam ruang lingkup agama saya” (jika tidak berminat, hujahnya). Satu tingkat kemarahan di luar kewajaran agama sama sekali. ‘Kawasan larangan’ bagi penulis surat pertama menjadi ‘ruang lingkup’ bagi penulis kedua.

Petikan ketiga dan keempat juga sejenis ekspresi emosi dan bahasa kekerasan seperti surat pertama: “Tunjukkan kehebatan dan tajamkan senjata (sekiranya ada)”. Walau ungkapan ini sekadar perlambangan (untuk mengajak berhujah tentang perbezaan dalam isu-isu agama) tetapi tingkat emosi yang keterlaluan tinggi dengan bahasa bersimbolkan aksi kekerasan tidak sama sekali ke arah wacana.

Persoalan saya, lebih jauh, apakah ketegangan tafsir agama boleh menimbulkan sejenis kesan ‘sakit jiwa’, patologi dan anomie, di kalangan orang Islam? Begitu lemahkan jiwa kita untuk mendepani wacana-wacana politik dan agama baru-baru ini?

Atau, dua surat ini hanya ugutan untuk menundukkan lawan-lawan politiknya? Apakah kita boleh salahkan Pemuda PAS dan pemimpin-pemimpin Islam kerana cenderung membakar emosi baru-baru ini, gagal mengambil sikap dakwah dan penerangan rasional dan ilmiah?

Tulisan ini asalnya diterbit dalam Malaysiakini.com (11 Julai 2005). Ia diterbitkan semula di sini dengan izin penulisnya. Beliau dapat dihubungi di fathiaris@yahoo.com

Sila klik di sini untuk membaca artikel Fathi Aris Omar di laman web Ummah Online

No comments: