Monday, January 28, 2008

PRDM Boleh!


Photobucket


-aku tiba sekitar hampir pukul 1, singgah makan dulu di mamak sebelah Pelita bersama Pilus yang sudah menunggu
-perhimpunan yang lebih ramai polis daripada peserta aku rasa
-Polis di Malaysia nampaknya semakin bengong apabila berhadapan dengan perhimpunan orang ramai, sama ada mereka yang bengong atau kerajaan BN aku pun tak tahu atau kedua-duanya sekali
-Polis mengerahkan banyak polis sukarelawan untuk mengawal perhimpunan ini
-Peserta PROTES tidak ramai, aku anggarkan sekitar 200 orang termasuk yang berarak dari Ampang Park yang majoriti terdiri daripada kumpulan PSM/Jerit dan yang berlakon sbg media dan orang awam di sekitar KLCC
-Publisiti kurang menyebabkan perhimpunan kali ini tidak menarik ramai orang di samping mungkin rakyat takut dengan ancaman RAJA di Malaysia yang mengancam akan menangkap sesiapa sahaja yang berada di sekitar KLCC. Bunyinya macam berada di negara yang sedang dijajah, aku ingatkan negara ni dah merdeka, rupanya belum.
-Polis menangkap suspek 'pengacau' bak kata RAJA secara rambang dan yang pasti orang utama PROTES dan pemimpin2 juga turut ditangkap, diberitakan 58 ditahan dan sebahagian akan didakwa di mahkamah
-Aku seperti biasa Alhamdulillah tidak ditangkap walaupun beberapa kali terjerit slogan walaupun dikelilingi banyak anggota polis dan SB

Pasca PROTES

-Habis Protes, aku dan beberapa teman duduk minum di Pelita sambil mengimbau kezaliman RAJA dan borak2 biasa
-Aku sepatutnya nak ke gig Bingit di Teater MCPA dan Pelancaran buku Goenawan di Silverfish selepas tamat menyertai acara 'haram' di KLCC. Tetapi disebabkan kepenatan dan masih bengang dengan kebahlolan RAJA, aku duk rilek saja di Pelita sambil menonton ulangan perlawanan akhir tenis perseorangan wanita Terbuka Australia di antara dua gadia cantik iaitu Maria dan Ana yang aku telah saksikan di kaca tv sebelum hadir ke acara 'haram jadah' ini. Tahniah Maria dan juga Ana! Siapa kata yang cantik tak pandai main tenis? Anna Kournikova ye lah, tapi ramai lagi yang bagus, Anna Chakvetadze, Tatiana Golovin dan Maria Kirilenko, sekadar menyebut beberapa nama
-Selepas melambai tangan kpd teman sekolah Hafiz yang aku jumpa di Protes, aku dan Pilus bergerak ke Times Square dan Low Yat untuk usha buku2, majalah2 dan juga kamera digital sbl sekali lagi lepak di mamak Esfan sambil seorang lagi teman, Belut join sama
-Malam minggu di Bukit Bintang sentiasa meriah dengan muzik percuma dari budak2 busking yang bermain dijarido dan budak2 breakdance, turut memeriahkan suasana juga seorang busker mat saleh yang maha hebat apabila menggunakan seluruh anggota tubuhnya untuk bermain alat muzik tradisi dari pelbagai benua
-Setelah penat berdiri, kami ke Old Chang Kee untuk minum lagi sambil menikmati live band yang menyanyikan lagu2 yang membangkitkan nostalgia lama dan makan telur di dalam karipap
-Hampir tengah malam, Belut pulang dan aku dan Pilus meneruskan perjalanan ke Uptown Kota Damansara untuk membeli kasut bundle
-Setibanya kami di sana, OAG sedang mendendangkan lagu 'Generasiku' dari album OST filem 'Gol & Gincu'
-Selesai membeli, kami (aku) makan dulu sebelum melabuhkan hari yang panjang dengan semangat dan tekad untuk berjuang demi negara Malaysia yang tidak sekali-sekali akan lemah walaupun menyampah dengan sikap beberapa pimpinan, ahli dan penyokong parti pembangkang dan yang terpenting sekali berhadapan dengan kezaliman sang pemerintah, Barisan Nasional dan balaci-balacinya termasuklah RAJA yang sangat aku kasihani nasibnya.

No comments: