Friday, May 30, 2008

Syukur Alhamdulillah

Photobucket
Kelakarnya mereka, baik layan muzik la korang

Aku yang bukan ahli mana2 parti gembira dengan kemasukan Ezam dan geng2 nya ke dalam UMNO. Ramai yang meminta aku menyertai PKR tetapi aku enggan, apa yang boleh dilakukan sekadar menyokong perjuangan mereka.

Alasan utama aku menolak menjadi ahli PKR sebelum dan sehingga kini adalah aku x pandai main politik parti dan x bakat memimpin. Memberi buah fikiran & saranan itu yang mampu aku lakukan.

Keduanya dan juga maha penting adalah masih kedapatan banyak pimpinan dan juga ahli PKR yang masih berfikir dan bertindak secara UMNO sehingga mereka melupakan dasar yang melatari PKR adalah perjuangan pelbagai kaum yang merentasi garis etnik. Bak kata Ezam,
Although Ezam did not want to elaborate on his reasons for leaving Keadilan – saying that he had already spoken about it at the time – he did say that he "holds strongly to the concept of an Islamic Malay nation that respects and acknowledges the rights of the other citizens from other races.”

Initially, he said, Keadilan was set up as a multiracial Malay-based party, but slowly, it dropped the "Malay-based" aspect and just became a multiracial party. Ezam said that to lose that foundation is "a big sin." "It crossed the line," he said.

Malaysiakini;
Ezam juga mendakwa perjuangan PKR sudah lari dari landasan asal iaitu menjadi parti yang memperjuangkan Melayu-Islam.

"Sebaik keluar penjara, Anwar telah melenyapkan prinsip tersebut," katanya lagi.

Selama ini, tegas Ezam, kaum lain dalam PKR menghormati hak orang Melayu tetapi konsep ini telah lenyap.

Dalam sidang media itu, Ezam juga mengulas mengenai Ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh Umno dan Ketuanan Rakyat oleh PKR.

"Saya tidak percaya kepada Ketuanan Melayu dan hal ini telah saya nyatakan kepada perdana menteri.

"Saya juga tidak percaya dengan Ketuanan Rakyat. Prinsip Malaysia ialah Melayu-Islam yang adil dan mengiktiraf kaum lain.

"Tetapi konsep Melayu ada dan ini yang diperjuangan oleh Umno," katanya.

Ezam bagaimanapun, berkata, beliau sanggup dipergunakan untuk membela kepentingan orang Melayu dan agama Islam.
Alhamdulillah, sangat jelas bahawa Ezam berpaksikan politik Melayu Islam yang aku tolak. Memang sah keraguan aku terhadap agenda PKR ketika Angkatan Muda dan PKR di bawah beliau. Kalau ketua pun gagal memahami prinsip perjuangan rakyat pelbagai kaum, apa yang kita boleh harapkan dari ahli2nya. Agak menghairankan kerana aku pernah terbaca di dalam media beberapa tahun yang lepas bahawa parti DAP menjadi pilihan beliau sekiranya PKR tidak wujud lagi. Malangnya aku x ingat sumber media mana yang aku baca tu.

Buat masa ini keyakinan aku terhadap PKR meningkat dengan hilangnya manusia seperti ini walaupun masih kedapatan juak2 ideologi seperti Ezam dan geng di dalam PKR. Mereka harus menjunjung Ketuanan Rakyat bukannya Ketuanan Melayu atau Islamic Malay Nation etc. Kalau bukan ketuanan rakyat, sila berhijrah ke UMNO atau PAS.

Tetapi inilah politikus, sentiasa berubah2. Kepada anak muda jangan resah dengan perkembangan ini kerana ahli politik mana2 partipun tidak memberi apa2 makna kepada kita kerana kuasa di tangan rakyat. Kita boleh menolak sesiapa sahaja berdasarkan persepsi kita bukannya persepsi segelintir politikus yang kecewa kerana masalah peribadi mahupun kewangan. Memalukan. Selamat maju jaya saudara Ezam di dalam UMNO! Kekalkan prinsip anda walau benci sekali manapun dengan Anwar, Azmin dan PKR.

No comments: