Monday, November 17, 2003

Bowling For Columbine

Setelah lama menunggu, akhirnya DVD Bowling For Columbine telahpun berada di pasaran 'pirate'. Filem yang memenangi anugerah filem dokumentari terbaik di dalam Anugerah Oscar 2002 sememangnya sangat menarik dan bernilai untuk ditonton dan diperbincangkan selepasnya.

Filem ini telah ditulis dan diarahkan oleh Michael Moore yang sebelumnya telah mengarah filem Roger & Me dan menulis buku bertajuk Stupid White Man.

Walaupun durasi filem ini agak panjang iaitu sejam 59 minit, terasa ia cepat berlalu kerana segala babak yang dipertontonkan mempunyai pelbagai isi dan persoalan yang menarik dan serta akan menimbulkan pelbagai polemik lain.

Secara dasarnya filem ini menceritakan tentang kegilaan rakyat Amerika dengan senjata dan keganasan. Di dalam filem ini juga digambarkan polemik yang dihadapi rakyat Amerika tentang penggunaan senjata dan juga persoalan mengapa jumlah pembunuhan melibatkan senjata terlalu tinggi jika dibandingkan dengan negara bebas yang lain.

Aku amat tertarik dengan satu analogi yang diberikan oleh seorang wanita yang mempunyai senjata sendiri di mana mengikut logiknya, dia mengatakan mengapa apabila rumah kita dimasuki pencuri atau yang sama waktu dengannya, kita akan memanggil polis. Jawapannya adalah kerana polis mempunyai senjata! dan dia berhujah lagi adalah lebih baik kita mempertahankan diri kita sendiri daripada bergantung kepada orang lain. Walaupun tampak menarik, aku tidak bersetuju tentang hal ini.

Menonton filem ini, kita sedikit sebanyak akan dapat mengetahui tentang sikap dan psikologi rakyat Amerika. Walau apapun, sesiapa yang berminat bolehlah mendapatkannya sekarang di Sungai Wang Plaza dengan harga serendah RM13, bergantung kepada tawar menawar.

No comments: