Monday, November 03, 2003

Filem Antarabangsa

Semenjak kebelakangan ini, kemasukan filem-filem yang selain daripada Hollywood, Bollywood dan Hong Kong semakin bertambah. Terkini adalah penyangan filem-filem dari Thailand, Korea Selatan dan Iran seprti Talommpuk, Bang Rajan, A Tale of Two Sisters, White Room, Ringu dsb sama ada di skrin biasa atau skrin antarabangsa.

Untuk masa terdekat, dua lagi filem iaitu dari Jepun dan Thailand, Ju-On dan Ong Bak akan ditayangkan kepada umum.

Sekalung tahniah kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab membawanya seperti Buena Vista International, United International Pictures, Sunny International, GSC dll. Usaha seperti ini seharusnya dilakukan lebih awal lagi, namun lebih molek lewat daripada langsung tiada.

Sebelum ini, ruang yang ada untuk menonton filem-filem ini amatlah terhad seperti di Kelab Seni Filem yang membuat tayangan di Institut HELP, Japan Foundation di MTC, Alliance France di pusatnya dan Sobranie di belakang KLCC. Selain daripada itu, ada juga tayangan kecil di tempat-tempat tertentu yang tidak diberitahu secara meluas.

Namun tidak lupa juga sumbangan besar lanun-lanun cetak rompak terhadap usaha mewujudkan minat pada filem-filem seperti ini. Kemungkinan besar, filem-filem dari Thailand, Korea dan Japan sukar mendapat sambutan jika khalayak tidak didedahkan terlebih dahulu dengan versi cetak rompak filem ini.

Aku sebagai contoh telah menonton pelbagai filem Thailand cetak rompak yang mudah didapati di Kg. Baru semasa zaman kegemilangan mereka. Begitu juga filem Korea, Japan dan Indonesia.

Itu belum diambil kira sumbangan mereka bagi filem-filem dari Eropah dan Latin yang mudah didapati di dalam bentuk DVD di ketika itu(sekarang sudah kembali normal).

Amatlah diharap agar senario ini akan berterusan selamanya kerana aku berkeyakinan besar bahawa kepelbagaian filem yang ada baik dari segi negara asalnya, tema, budaya, persoalan dsb adalah sesuatu yang baik untuk khalayak filem di negara ini yang dirasakan masih bermentaliti kelas tiga sewaktu dan selepas menonton.

Kepada pembikin filem Malaysia baik yang Melayu, Cina, India, generasi lama, generasi baru dsb, sila hasilkan filem yang lebih baik yang dapat menembusi pasaran luar dan seterusnya dapat menjual budaya dan pemikiran rakyat Malaysia. Sememangnya harapan ini mungkin hanya dapat disandarkan kepada pengarah dari generasi baru yang mungkin lebih arif dengan persekitaran yang mewarnai hidup masyarakat kini.

No comments: