Thursday, November 13, 2003

Memorandum Negara Islam PAS

PAS telah menggariskan 10 jaminan kepada rakyat Malaysia di dalam Memorandum Negara Islam yang dilancarkan semalam. Memorandum ini dikatakan hanya sebagai permulaan dan tidak terlalu intensif kandungan dan penjelasannya. Langkah PAS ini harus dipuji walaupun akan mengundang pelbagai kritikan dari pelbagai pihak dan aku berpendapat keberanian PAS mengambil risiko ini memperlihatkan keterbukaan mereka untuk membuka ruang perdebatan.

Jaminan PAS tersebut ialah:
1. Bahawa perlaksanaan Negara Islam seperti yang terkandung dalam dokumen ini menerima pakai Perlembagaan Persekutuan dengan beberapa pindaan mengikut keperluan.

2. Bahawa hak semua rakyat Malaysia untuk mengamalkan agama dan kepercayaan mereka adalah dijamin.

3. Bahawa hak setiap rakyat mempraktik, memaju dan memperkembangluaskan amalan kebudayaan dan ketatasusilaan rumpun budaya adalah dijamin.

4. Bahawa tidak akan berlaku pemaksaan penganutan agama Islam ke atas bukan Islam.

5. Bahawa sistem perundangan yang bersifat dualisme yang ada sekarang ini akan dikekalkan.

6. Bahawa tidak akan berlaku pendiskriminasian mengiku kaum, keturunan dan jantina. Sebaliknya Negara Islam mengutamakan amalan meritokrasi.

7. Bahawa hak demokrasi setiap rakyat adalah terjamin sepertimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

8. Bahawa semua kaum tanpa mengira bangsa boleh dipilih, dilantik serta melibatkan diri dalam proses politik, perundangan dan pentadbiran negara.

9. Bahawa hak untuk mendapatkan pendidikan dan mengikuti pelajaran dalam bahasa ibunda adalah terjamin.

10. Bahawa keseluruhan hak-hak wanita termasuk hak untuk bekerja dan mencari sara hidup serta hak mempertahankan maruah dan harga diri adalah terjamin.

Kita mengharapkan akan adanya diskusi dan perdebatan yang berilmu tentang memorandum ini di dalam pelbagai media baik di arus perdana dan juga media independen. Namun aku langsung tidak mempunyai sedikit harapan pun semua ini akan berlaku kecuali di akhbar Malaysiakini dan sesungguhnya aku berharap di bawah PM baru kita ini, pembodohan minda rakyat tidak akan berlaku dan pembukaan ruang wacana yang bebas dapat diberikan perhatian.

Sumber berita lain;

Malaysia opposition unveils Islamic state plans
Malaysia's Islamic Party courts support with "justice" agenda
Opposition Party Has Plan for Malaysia
Malaysian opposition party unveils Islamic state blueprint
PAS unveils blueprint to turn Malaysia into orthodox Islamic state

No comments: