Friday, November 14, 2003

Kebekuan minda pemimpin MCA

Kenyataan Naib Presiden MCA. Dr. Fong Chan Onn yang mengatakan bahawa partinya akan memobilasi kaum Cina untuk menentang idea pelaksanaan negara Islam yang dilancarkan Rabu lalu mencerminkan kepada kita tentang sikap dan daya fikir sebenar seorang pemimpin utama parti yang menjadi tongak kedua terbesar pakatan pemerintah.

Lebih mendukacitakan adalah bantahan dan apa yang boleh dikatakan kempen benci oleh MCA ini adalah ia dibuat dengan terburu-buru tanpa ada keinginan langsung untuk menggunakan akal fikiran mereka terlebih dahulu untuk berdialog, menyoal dan bedebat. Malah yang lebih memilukan lagi adalah tiada usaha untuk membaca keseluruhan dokumen itu.

Tindakan jenis ini yang secara langsungnya mengenepikan kepentingan daya fikir di dalam bertindak tidaklah menghairankan. Ini telah menjadi latar belakang rasmi di dalam arena politik negara ini dan tidak terkecuali parti pembangkang juga.

Kenyataan pengerusi Majlis Peguam, Kuthubul Zaman Bukhari bahawa pihaknya akan mengkaji terlebih dahulu dokumen tersebut sebelum mengulas lebih lanjut adalah suatu tindakan bijak dan sangat dialu-alukan.

Amat menghairankan mengapa kekuatan akal yang diberikan oleh Tuhan yang membezakan manusia dan haiwan begitu sukar untuk digunakan. Aku secara peribadi masih enggan untuk berbicara lanjut selagi aku belum membaca keseluruhan dokumen tersebut.

Namun aku berpandangan adalah hak PAS untuk mengeluarkan dokumen tersebut yang pastinya adalah salah satu usaha parti mereka untuk meraih undi bagi membolehkan mereka membentuk kerajaan. Ini adalah seseuatu yang dibenarkan di dalam negara ini dan kesediaan mereka untuk berdialog harus dipuji.

Sokongan dan bantahan adalah lumrah dan proses inilah yang akan mematangkan pemikiran rakyat Malaysia. Kolum Conversations di dalam Blog Jeff Ooi adalah salah satu ruang perdebatan yang wujud di alam maya dan ruang seperti inilah yang seharusnya wujud di media arus perdana.

Lagi berita tentang Dokumen Negara Islam PAS,

Dokumen Negara Islam PAS- versi BI
PAS unveils Islamic state blueprint
Malaysia political foes unite to bash Islamists
Malaysian opposition faces brickbats over Islamic state plan
Ucapan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Full text of the speech by Dato’ Seri Tuan Guru Haji Hadi Awang
Is PAS's blueprint merely an election tool?
PAS offers Malaysians a NEW DEAL and assures non-Muslims of a better deal
Questions and answers during press conference by PAS President, Dato' Seri Abdul Hadi Awang

No comments: