Thursday, December 25, 2003

Bagai bernafas dalam lumpur- Fathi Aris Omar

"Tak perlu sedu sedan itu, aku ini binatang jalang, dari kumpulannya terbuang, biar peluru menembus kulitku, aku tetap meradang menerjang, luka dan bisa kubawa berlari, hingga hilang pedih peri" – Chairil Anwar dalam sajaknya ‘Semangat’ (1943)

Lupakan syor-syor Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN). Walau usianya sudah setahun, sejak 12 November 2002, syor-syor yang progresif ini belum mempunyai sebarang tanda akan dilaksanakan.

Dalam laporan tahunannya edisi 2002 (Bab 3, perkara iv), antara lain, Suhakam mencadangkan penggubalan Akta Kebebasan Maklumat (FOIA), pindaan beberapa fasal kontroversi berkaitan permit tahunan Akta Penerbitan dan Mesin Cetak, memberi takrif baru ‘rahsia’ dan mengkaji semula hukuman berat Akta Rahsia Rasmi (OSA), membentuk sebuah majlis media yang bebas, dan menyediakan kad pengenalan wartawan tanpa diskriminasi.

Kita tidak tahu bagaimana menteri berkenaan, yang juga Perdana Menteri, melihat syor-syor suruhanjaya ini. Abdullah Ahmad Badawi pernah dilaporkan "ingin mendengar kebenaran" daripada masyarakat. Namun, jika KDN tidak bertindak segera terhadap syor-syor Suhakam, kata-kata Perdana Menteri itu tidak lebih daripada janji-janji politik yang kosong semata-mata.

Tetapi kita lupakan hal ini buat sementara waktu. Kita mencari satu lagi dimensi penting ‘kebebasan akhbar’. Elok kita berbicara tentang bayaran sagu hati yang rendah kepada penyumbang rencana dan karya-karya kreatif di media tempatan, termasuk syarikat-syarikat gergasi yang menguasai akhbar harian.

Entah mengapa dalam wacana kebebasan akhbar, kita boleh terlupa (atau malu?) membicarakan soal bayaran. Seolah-olah kebebasan akhbar hanya isu ruang dan sekatan kerajaan, bukan persoalan mutu laporan atau tulisan.

Penyakit

Padahal kita sedar kebebasan dalam demokrasi tidak mempunyai sebarang makna tanpa peningkatan mutu kehidupan. Kebebasan bersuara menjadi sejenis ‘penyakit’ tersendiri jika mutu perdebatan jatuh atau gagal dipertingkatkan.

Kebebasan akhbar tidak bermakna tanpa kualiti laporan, persaingan sihat sesama syarikat media, kerancakan sumbangan idea penulis serta maklum balas pembaca.

Freedom Forum, sebuah yayasan memperjuangkan kebebasan bersuara di Amerika Syarikat, dalam satu tinjauannya berhujah bahawa media bersikap ‘tidak adil’ jika ia menggaji wartawan yang mentah (jahil) atau tidak cekap.

Ertinya media yang gagal menghasilkan laporan bermutu atau menggaji wartawan yang tidak cekap hakikatnya boleh menggugat unsur kebebasan akhbar dan perkembangan minda masyarakat.

Dengan bahasa lain: tanpa berita, analisa, rencana atau karya bermutu, apakah itu tidak bermakna kita turut menyumbat ‘sampah’ ke dalam minda pembaca? Pembaca yang terlalu lama didedahkan dengan corak laporan berita dan rencana yang tidak bermutu akhirnya percaya – sama ada sedar atau tidak – tahap yang rendah atau corak pembingkaian bahan-bahan media seperti yang dialami di negara ini.

Akhirnya pembaca, khususnya generasi muda yang tidak terdedah kepada media-media negara luar, menjadi selesa dengan mutu yang rendah. Jika mereka berminat menulis berita, rencana atau karya kreatif, mereka akan mengulangi kerendahan mutu seperti yang mereka saksikan setiap hari.

Lingkaran syaitan

Apabila mereka ingin mengusahakan penerbitan sendiri, sama ada bernilai komersial atau untuk aktivisme, kerendahan mutu inilah yang dapat kita saksikan – gaya tulisan dan kedalaman berhujah, belum mengambil kira mutu reka letak atau fotografi yang ‘hancur lebur’!

Saya percaya gejala inilah yang telah merosakkan fikiran pembaca di negara kita. Ia telah menjadi ‘lingkaran syaitan’ atau vicious circle yang merosakkan. ‘Piawaian’ mutu diukur daripada akhbar harian, tabloid pembangkang, majalah independen atau risalah NGO (badan bukan kerajaan) yang sangat jauh daripada memuaskan.

Malah kita dapati editor-editor kini, akhbar harian atau majalah popular, nampaknya mudah selesa dengan kerendahan mutu kolum, rencana, berita dan karya kreatif (juga reka letak dan fotografi).

Mutu tulisan dan kerancakan menulis datang daripada dua sebab – asas motivasi individu – ancaman dan ganjaran. Ancaman dikaitkan dengan ruang. Tanpa risiko politik seperti hari ini, apabila ruang kebebasan akhbar sudah terbuka, orang ramai tentunya lebih mudah menulis (walau kenyataan ini boleh dibahaskan).

Ganjaran pula merancakkan kegiatan menulis. Kita berharap mutu dapat dipertingkatkan apabila wujud persaingan sihat di kalangan penyumbang karya atau penulis bebas. Tetapi ganjaran untuk berkarya (kreatif dan fakta) nampaknya masih rendah.

Menteri kabinet, polis, wakil rakyat, guru dan anggota mesyuarat kerajaan (exco) semuanya telah menuntut kenaikan gaji atau bonus tahunan (masing-masing sudah mengecapinya). Tetapi sejak saya menulis lebih 10 tahun lalu hingga hari ini, Berita Harian dan Utusan Malaysia masih lagi mengekalkan bayaran RM150 bagi sebuah rencana!

Risiko

Malah ada penerbitan yang lebih rendah, misalnya Harakah atau Tamadun, atau tidak membuat sebarang pembayaran, contohnya Siasah (sebelum ditutup). Bagaimana penulis bebas atau penyumbang rencana boleh hidup dengan bermaruah?

Bagi penyumbang karya kreatif pula, Mingguan Malaysia membayar RM30 bagi sajak dan RM70 (cerpen). Mingguan Wanita dan Nur, dua majalah popular di bawah Kumpulan Karangkraf, membayar kadar yang sama bagi puisi.

Menjadi wartawan atau penyumbang penuh risiko, antaranya dikenakan tindakan saman, dan tiada sebarang perlindungan undang-undang pula untuk kita. Semua akta yang ada – terkena kepada ahli politik pembangkang, aktivis atau pengganas – layak sahaja untuk wartawan.

Ganjaran yang rendah juga diberikan kepada penulis skrip, pekerja filem (crew), artis reka letak (DTP) atau jurugambar (khususnya yang bebas). Tidak ada pihak yang memberikan perhatian kepada kumpulan pekerja berpengetahuan ini.

Semuanya ibarat "mahu apa lagi hendak kukorbankan, hingga aku bernafas bagai dalam lumpur, kasihan …", sepotong lirik lagu popular kumpulan Wings.

Jika kegiatan menulis pula tidak lebih baik daripada mengemis, dan hal ini diketahui umum melalui imej luaran betapa daifnya penulis, tidak mungkin kegiatan menulis rencana dan karya kreatif dipandang mulia.

Kes pencabulan

Akhirnya media, wartawan, penulis dan karya masing-masing menjadi satu sektor yang mundur dan ‘menakutkan’ di negara ini. Hairannya lagi, sama ada Kumpulan Aktivis Media Independen (Kami) atau Inisiatif Wartawan (IW), tidak pernah mempedulikan hal-hal kebajikan penulis rencana dan penyumbang karya kreatif.

Persatuan Penulis Nasional (Pena) atau Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) telah lama mengabaikan hal-hal ini – atau lebih tepat, mereka hanya mengutamakan kelompok kroni sendiri atau ahli-ahli berdaftar sahaja.

IW dan Kami, berbanding Pena atau NUJ, sering membincangkan sesuatu yang agung, mujarad dan jangka panjang – apa yang disebut ‘kebebasan akhbar’ dan kes-kes pencabulannya – tetapi melupakan nasib sendiri. Pada hemat saya, cara begini sejenis perjuangan yang tidak masuk akal!

Kecuaian pihak-pihak ini mendorong satu kumpulan penulis kreatif, penggiat seni budaya dan wartawan Melayu (semuanya lingkungan 20-an), menggelarkan diri mereka ‘Komunite Seni Jalan Telawi’ (KSJT), membahaskan isu bayaran dengan lebih serius. Dengar khabarnya KSJT sedang mengumpul data untuk kempen ‘Tingkatkan Bayaran Sagu Hati’ dan jaminan pekerjaan yang baik bagi wartawan atau penyumbang di syarikat-syarikat penerbitan kecil.

Kegiatan menulis rencana dan nasib penyumbang kreatif akhirnya seperti gambaran dalam sajak terkenal Chairil Anwar, ‘Semangat’. Namun penyajak tersohor Indonesia ini tidak peduli apa-apa kerana dia "mahu hidup seribu tahun lagi."

Tetapi tidak semua penulis kreatif dan rencana ingin hidup 1,000 lagi. Persoalannya bagaimana mereka hendak membeli buku (rujukan), menonton teater atau membayar

Tulisan ini asalnya diterbit dalam Malaysiakini.com (22 Disember 2003). Ia diterbitkan semula di sini dengan izin penulisnya. Beliau dapat dihubungi di fathiaris@yahoo.com

No comments: