Tuesday, December 16, 2003

Pilihanraya umum ke 11

Detik kedatangan pilihan raya umum yang ke 11 hampir menjelang. Dalam masa setahun, ia pasti akan tiba. Bagi pengundi baru yang akan pertama kali menunaikan hak sebagai rakyat Malaysia seperti aku, ia adalah sesuatu yang tersangat penting dan boleh dianggap sebagai detik penting dalam hidup.

Terasa cepat masa berlalu sejak berlangsungnya pilihanraya umum 1999 yang lalu. Ketika itu, aku merasa amat kecewa kerana tidak dapat mengundi kerana usiaku di waktu itu tidak mengizinkan aku terlibat sama.

Di waktu itu, aku merasa sedikit marah kepada SPR kerana tidak membenarkan 680,000 pengundi baru mengundi. Aku cukup yakin jika mereka dibenarkan mengundi pada waktu tersebut, lanskap politik Malaysia pasti tidak seperti apa yang ada di waktu ini.

Aku juga mencari hujah untuk mewajarkan agar umur minimum untuk mendaftar sebagai pemilih diturunkan kepada 18 tahun di kala itu. Ini kerana aku berpendapat terdapat segolongan anak muda pada tahap tersebut telah matang dan layak untuk membuat keputusan yang tepat walaupun ia kadangkala adalah sesuatu yang subjektif.

Aku mengikuti arus politik Malaysia tatkala berada di tingkatan 2. Pembacaan pada waktu itu lebih banyak dipengaruhi oleh akhbar Berita Harian, New Straits Times sejak di tingkatan tiga dan akhbar organ parti PAS sejak di tingkatan empat dan tidak lupa juga akhbar tabloid seperti Era Baru yang pastinya akan diberi secara percuma tatkala parti UMNO mengadakan aktivitinya di premis sekolahku.

Walau apapun, segalanya adalah nostalgia dan apa yang penting aku tidak bertanggungjawab di atas pemilihan perikatan parti yang mengetuai kerajaan Malaysia di waktu ini.

Apa yang pasti, pilihanraya umum yang ke 11 ini akan memberikan aku peluang untuk turut sama membuat keputusan penting yntuk negara tercinta ini. Soal parti apa yang dipangkah, itu adalah rahsia. Apa yang penting adalah silalah mendaftar sebagai pemilih dan setelah mendaftar, janganlah lupa untuk mengundi pula.

Jikalau merasakan kesemua parti yang bertanding tidak memenuhi apa yang dihasratkan dan masih ingin menunaikan tanggungjawab, silalah buat undi rosak. Kepada muda mudi yang belum mendaftar, sila daftar segera kerana proses pengesahan pengundi baru akan mengambil masa selama 3 bulan. Jikalau mendaftar sebelum 31 Disember ini, seseorang itu hanya akan layak mengundi sekiranya pilihanraya diadakan pada bulan april dan seterusnya.

Oleh itu, daftarlah segera kerana Pengerusi SPR telah beberapa kali menyuarakan rasa kecewanya akan kekurangan sambutan dari golongan muda dalam proses pendaftaran pemilih yang diadakan sepanjang tahun ketika ini. Dan jika tidak dapat mengundi kelak, jangan hanya tahu mengata itu dan ini.

No comments: