Tuesday, December 30, 2003

Penubuhan Suruhanjaya Diraja dialu-alukan

Langkah kerajaan untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya diraja untuk mengenal pasti langkah-langkah yang boleh diambil bagi menjadikan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai satu pasukan penguat kuasa undang-undang yang berwibawa dan dihormati adalah sesuatu yang amat dialu-alukan.

Kesedaran Pak Lah akan imej PDRM yang sangat buruk di kalangan rakyat amat berbeza jika dibandingkan dengan Tun Dr. Mahathir. Tidak dapat dinafikan bahawa persepsi buruk yang terlihat sekarang ini tidak lain dan tidak bukan adalah bekas peninggalan Bapa Pemodenan Malaysia.

Kerjaya polis di masa kini tidak lagi dipandang mulia dan hebat oleh kebanyakan rakyat terutama di kalangan generasi muda. Namun tidak siapa dapat menafikan bahawa tugas dan peranan yang dimainkan oleh anggota polis adalah sesuatu yang berat dan tidak semua orang mampu dan sanggup melakukannya. Oleh sebab itulah, tuduhan yang melulu dan beremosi terhadap anggota polis terkadang sukar untuk diterima.

Apa yang menjadi masalah sekarang adalah manipulasi politik oleh sang pemerintah terhadap badan ini yang sangat ketara dan menyebabkan kebencian yang amat mendalam di kalangan ahli dan simpatisan oposisi. Sikap berat sebelah polis di dalam pengeluaran permit untuk berceramah di samping penggunaan kekerasan di dalam demonstrasi aman adalah beberapa contoh akan ketidak mesraan PDRM.

Di samping itu juga, PDRM cukup terkenal dengan ketidak pekaannya di dalam mengendalikan isu yang bekaitan dengan hak-hak asasi manusia, isu wanita dan sebagainya di samping penggunaan kekerasan yang agak terlampau. Ketua Polis Negara (KPN), Datuk Seri Mohd. Bakri Omar juga telah menyedari akan hal ini;

``Kerap kali kita mendengar suara-suara lantang mengingatkan kita (polis) mengenai hak-hak asasi manusia, penyalahgunaan kuasa, kekerasan melampaui batasan undang-undang, perbuatan rasuah dan salah laku pegawai serta anggota.

Kini rakyat dari pelbagai lapisan menanti dengan penuh harapan agar reformasi yang ingin dilakukan di dalam PDRM akan berjaya dan adalah menjadi hasrat rakyat agar kerja-kerja mulia yang dilakukan oleh anggota-anggota polis mendapat pengiktirafan yang sewajarnya. Namun segalanya akan berakhir sekiranya polis sanggup menjadi kuda tunggangan pemerintah.

No comments: