Saturday, December 20, 2003

Wartawan Malaysia makan rasuah?

Di dalam Indeks Rasuah Global atau "A Composite Index by Country Of Variables Related To Likelihood of the Existence Of 'Cash for News Coverage" yang dikeluarkan pertama kalinya secara global. Malaysia disenaraikan di tangga ke 53 daripada 66 buah negara yang terdapat di dalam laporan kajian tersebut. Walaubagaimanapun, secara rasminya Malaysia berada di tangga ke 24 kerana kebanyakan negara yang berada di atas Malaysia memiliki jumlah skor yang sama.

Laporan kajian ini telah dibuat oleh dua orang ahli akedemik dari Universiti Northern Iowa iaitu Dr Dean Kruckeberg dan dari Universiti Purdue iaitu Katerina Tsetsura. Ia telah diselenggarkan oleh International Public Relations Association (IPRA) dari Britain dan Institute for Public Relations (IPR) of the United States, dan ditaja oleh Hurriyet, akhbar utama di Turki.

Terdapat lapan pembolehubah yang digunapakai bagi menentukan skor yang diperoleh setiap negara;

-Professional education of journalists
-Well-established and enforceable journalism codes of ethics
-Free press and free speech
-Existence of media competition
-Anti-corruption laws with effective enforcement
-Adult literacy
-Accountability of government
-Tradition of self-determination by citizens


Sekarang kita menanti-nantikan apakah reaksi balas kerajaan dan juga komuniti wartawan terhadap hasil laporan kajian ini. Adakah kerajaan akan menggunakan hujah lapuk mereka sekali lagi iaitu ia berniat buruk dan iri hati terhadap kejayaan yang dikecapi Malaysia seperti yang kerap kali dilemparkan kepada Amnesty International, CPJ dan NGO-NGO serta pihak-pihak asing yang lain.

Namun, kita tidaklah boleh menerima bulat-bulat laporan kajian ini tanpa membuat kajian dan soal selidik tambahan kerana amat sukar untuk membuktikan kewujudan rasuah di kalangan wartawan. Untuk ini, hanya wartawan dan sesiapa yang seangkatan dengannya yang tahu hal sebenar.

Memetik kata-kata naib presiden Hurriyet Ms. Vuslat Doðan Sabanci, "Bribery of the news media in too many countries robs citizens of credible information they need to make personal and collective decisions".

Researchers Release First-Ever Global Index Revealing Where Media Bribery Most Likely

No comments: