Tuesday, December 09, 2003

Distortion 2003, kehadiran penonton mengecewakan

Konsert Distortion 2003 yang diadakan di Stadium Merdeka pada malam minggu yang lepas telah gagal menarik minat pencinta muzik Malaysia. Dianggarkan terdapat hanya lebih kurang 1000-2000 penonton yang sudi membayar RM35 untuk menikmati nyannyian secara live dari band-band tempatan.

Tolak ke tepi faktor audien, secara keseluruhan persembahan oleh band-band pada malam tersebut boleh dianggap cemerlang terutama sekali persembahan oleh Prana, Gerhana Ska Cinta, OAG dan Koffin Kanser.

Persembahan dari band-band lain seperti dari Exists, Damn Dirty Apes, Flop Poppy, Naked Breed, Pretty Ugly, Love Me Butch dan lain-lain lagi juga amat memuaskan. Setiap band membawakan 3 buah lagu walaupun terdapat beberapa band yang di atas permintaan memainkan 4 buah lagu seperti OAG.

Konsert ini bermula pada pukul 6 petang dan tamat tatkala jam menghampiri 12 tengah malam. Namun begitu, sepanjang enam jam konsert ini berlalu, tiada langsung rasa keletihan dan kebosanan.

Terdapat beberapa insiden menarik yang berlaku semasa berlangsungnya Distortion 2003 ini. Salah satunya adalah semasa Andy Flop Poppy ingin memulakan persembahan, beliau terdengar suara audien yang mengatakan poyo kepadanya. Seperti dijangka, Andy yang terkenal dengan sikapnya yang agak tegas telah menjawab dengan menyindir kembali audien tersebut.

Agak kesal juga dengan insiden tersebut yang sering terjadi di dalam senario muzik underground di mana jika sesuatu band itu menjadi terkenal dan berjaya menembusi pasaran mainstream. Ia selalu dianggap poyo dan di boo di gig-gig.

Tidak dapat dinafikan bahawa jalan yang diambil oleh Flop Poppy untuk memasuki muzik mainsteram terlalu cepat jika dibandingkan dengan OAG dan tambah meluat lagi adalah mendengar lirik lagu Suzila yang dibawakan Flop Poppy pada malam tersebut.

Kepada peminat muzik undeground yang bersifat demikian, tingkah lagu dan gaya fikir mereka yang sempit adalah lebih kurang sama dengan golongan tidak rasional PAS, UMNO dan yang sama waktu dengannya.

Sesuatu yang baik tidak kira sama ada ianya mainstream atau underground seharusnya dihargai dan diberi sokongan. Jika tidak, cubalah bertanya kepada diri sendiri apakah matlamat dan tujuan untuk memperjuangkan muzik underground.

Bagi aku, oleh sebab kebanyakan muzik yang dimainkan oleh band-band ini adalah lahir dari hati yang benar-benar ikhlas dan minat terhadap muzik yang seterusnya menghasilkan lagu-lagu yang asli dan bermutu. Penerimaan audien massa terhadap lagu-lagu sebegini seperti yang telah ditunjukkan oleh OAG menggambarkan kejayaan muzik underground selagi mana prinsip dan stail mereka tidak berubah.

Apapun, perkara ini masih boleh dibincangkan untuk mencari jalan terbaik bagi memartabatkan dunia muzik tempatan yang kelihatan telah dikotori oleh muzik-muzik sampah. Dan jangan lupa Konsert Rock The World pada 20 Disember ini, tiket RM20 jer!

No comments: