Saturday, December 27, 2003

Husam Musa- Pencetus berita untuk tahun ini oleh Malaysiakini

Ahli Parlimen PAS bagi kawasan Kubang Kerian, Husam Musa telah dipilih oleh akhbar internet Malaysiakini sebagai malaysiakini’s ‘Newsmaker of the Year’. Pemilihan Husam Musa adalah amat tepat sekali kerana peranan beliau sebagai whistleblower di dalam pelbagai isu yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara sepanjang tahun ini tersangatlah cemerlang.

MP PAS ini yang pernah disebut oleh tabloid Akhbar Mahasiswa sebagai bakal pengganti Menteri Besar Kelantan sekarang, Dato' Nik Aziz Nik Mat telah membongkar beberapa isu penting seperti pemilikan saham anak Tun Dr. Mahathir, Mokhzani, isu projek Pusat Pameran dan Konvensyen Kebangsaan di Subang Airport, kasino di Bukit Tinggi, penswastaan subsidiari katering MAS yang melibatkan adik Pak Lah, isu pembalakan di Pahang dan juga isu penganugerahan kontrak projek keretapi berkembar kepada MMC-Gamuda.

Apa yang sangat menarik tentang beliau adalah pendekatannya yang membuat kajian terperinci terlebih dahulu sebelum mendedahkan fakta dan berhujah tentang sesuatu isu. Ciri-ciri seperti inilah yang sepatutnya ada pada setiap ahli parlimen baik yang berada di sebelah kerajaan mahupun pembangkang, bukannya hanya bijak berhujah secara melulu dan emosional tidak berarah.

Lebih menarik lagi tentang beliau adalah tentang Perpustakaan Islam Nur Az Zahra yang dipunyai oleh beliau sendiri. Perpustakaan tiga tingkat yang lengkap dengan pelbagai buku, majalah dan audio visual serta dewan seminar dan pusat bacaan itu dikira tulang belakang Husam seperti mana apa yang dilaporkan oleh Harakahdaily.

Diharap, budaya berpolitik di kalangan ahli parlimen, ahli dewan undangan dan segala politikus di negara ini akan turut berubah seperti ini. Rakyat sudah bosan dengan hujah-hujah retorik dan melulu baik daripada parti kerajaan ataupun pembangkang.

Rasanya di dalam PAS, manusia seperti Husam ini bukanlah hanya beliau seorang. Ramai lagi yang sealiran dengan beliau seperi Dr. Zulkifli Ahmad, Dato' Kamaruddin Jaafar, Dr. Rosli Wahab, Dr. Hasan Ali dan beberapa orang lagi. Namun apa yang sedikit mengecewakan adalah sikap seperti ini sukar dimiliki oleh ahli dan penyokong PAS terutamanya yang berada di luar bandar.

Pengalaman selama inilah yang menyebabkan persepsi ini terjadi dan diharap golongan ini dapat membuka lebih fikiran, banyakkan membaca dan membaca dan membaca serta berbincang secara rasional dan yang teramat penting, janganlah menjadi seorang yan taklid buta.

Hail Husam!- Jeff Ooi

No comments: