Tuesday, December 16, 2003

Mahathir's policies questioned

Brendan Pereira di dalam artikel terbarunya di Straits Times bertarikh 16 Disember telah menyentuh tentang tiga penunujuk utama perubahan lanskap politik negara yang mana ia membawa maksud secara tidak langsung kritikan dan persoalan terhadap segala polisi yang telah dilaksanakan oleh Tun Dr. Mahathir.

Tiga perkara tersebut adalah berkenaan Projek Keretapi Berkembar, Kritikan Ku Li dan keberanian bersuara di kalangan akademia tentang hal-hal yang bersifat politik.

Perkembangan ini adalah sesuatu yang sangat sihat dan alangkah indahnya jika keadaan sebegini wujud semasa Tun Dr. Mahathir memerintah. Walau apapun, ianya telah berlalu dan diharap keadaan diam dan takut bersuara seperti yang wujud sebelum ini tidak akan menjadi kelaziman di bawah pimpinan PM Malaysia ke 5, Pak Lah.

Perlu diingatkan, kritikan terhadap polisi beliau bukanlah bermaksud kita membencinya kerana kritikan memperlihatkan sifat prihatin dan sayang kita kepada negara yang diamanahkan kepada beliau untuk diperintah.

Telah menjadi kelaziman di mana-mana negara yang maju budaya demokrasinya, para pemimpin atasan mereka sering kali dinilai tentang baik dan buruknya polisi dan stail pemerintahan secara jujur dan terbuka. Budaya yang masih belum menjadi budaya di sini jika kita sering melihat dan membaca artikel atau berita di media arus perdana.

Diharap selepas ini budaya seperti ini bakal menjadi sebahagian daripada norma hidup rakyat Malaysia dan masih belum terlambat untuk sesiapa sahaja untuk cuba menilai dan membincangkan segala polisi yang telah dilaksanakan oleh Tun Dr. Mahathir secara ilmiah dan sejujurnya.

No comments: