Tuesday, December 23, 2003

Kebangkitan Semula Reformasi

Malam ini bertempat di Dewan Perhimpunan Cina, Gerakan Reformasi yang kelihatan seperti sudah mati ini akan dilancarkan semula dengan satu slogan baru iaitu Gerakan Anwar Bebas. Ia akan diterajui oleh Saudara Tian Chua, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat dan juga aktivis Reformasi yang ulung.

Bagi aku, pelancaran malam ini adalah sesuatu yang menarik untuk diperhatikan, iaitu sama ada semangat Reformasi masih wujud atau tidak. Bila memperkatakan tentang Reformasi, suatu perbahasan dan perbincangan yang agak mendalam pasti diperlukan. Momentum Reformasi ini sebenarnya amat sukar untuk diukur, sama ada ianya sudah berkubur atau pun belum, tiada jawapan yang pasti dapat diberikan.

Pertamanya adalah ada kemungkinan semangat yang meluap-luap sudah berkurangan walaupun masih ada saki bakinya dan ada juga yang masih membara semangatnya namun disimpan sahaja kerana terlalu banyak halangan dan sekatan yang menanti.

Keduanya pula, ada yang ingin mereformasikan semula Reformasi iaitu dengan cuba membuka luas idea Reformasi ke dalam segala bidang yang memerlukan perubahan yang diantaranya adalah seperti refomasi di dalam bidang hiburan, kesenian, budaya berfikir, pendidikan, persoalan gender, diskriminasi agama dan sebagainya.

Namun begitu, faktor penentu yang amat jelas dirasakan untuk menilai kekuatan Reformasi ini adalah dengan melihat bagaimanakah sambutan rakyat jika sekiranya Dato' Seri Anwar Ibrahim dibebaskan dari Sungai Buloh sama ada di dalam waktu terdekat atau pada tahun 2009 nanti?

Joceline Tan di dalam artikel terbarunya di akhbar The Star yang mengulas tentang fokus pilihanraya di Selangor tidak menolak akan kepentingan faktor Anwar di dalam pilihanraya akan datang.

"Finally, an obstacle that may be beyond Dr Khir’s control is that concerning the way some Malays still feel about the fate of Datuk Seri Anwar Ibrahim. Umno politicians insist the former Umno leader is no longer relevant but for a segment of Malays outside of Umno, he remains an issue to be resolved

It would not be surprising if Keadilan politicians continue to campaign on the sympathy factor for their de-facto leader".


Jika faktor Anwar dan Reformasi akan turut memainkan peranan di dalam pilihanraya nanti, kata-kata Tun Dr. Mahathir sebelum ini yang mendakwa Anwar tidak relevan dan orang Melayu akan mudah lupa jelas terbukti salah. Setelah 5 tahun berlalu, isu yang sangat besar dan memainkan peranan penting di dalam arena politik negara telah dikecilkan oeh pemerintah dan media massa.

Bagi aku, isu Anwar adalah isu Malaysia kerana di sebalik isu inilah, rakyat dari pelbagai golongan mula sedar tentang banyak perkara yang selama ini dirasakan tidak penting di dalam kehidupan seharian dan yang penting sekali, ia telah merubah sedikit sebanyak latar politik di negara ini.

No comments: