Wednesday, December 10, 2003

UiTM- wang rakyat Malaysia untuk rakyat Melayu/Bumiputra Malaysia

Sila klik berita di Utusan Malaysia 9 Disember yang bertajuk Penuhi matlamat UiTM - Sultan

Aku tidak pasti adakah bermoral menggunakan wang rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum untuk kepentingan dan objektif yang ingin dicapai oleh orang Melayu/Bumiputra sahaja.

Aku berpandangan di dalam era penglobalisasian pendidikan dan di dalam usaha untuk mencapai matlamat perpaduan kaum yang sebenar. UiTM sewajarnya membuka tempatnya kepada seluruh rakyat Malaysia sejajar dengan statusnya yang bernama universiti.

Pasti terdapat ramai orang Melayu/Bumiputra yang tidak bersetuju akan hal ini. Namun demi langkah jangka panjang, tindakan ini harus dilakukan. Adakah pelajar Melayu hanya ingin kelihatan gah sesama bangsanya sahaja?

Aku akui sistem pendidikan di UiTM boleh dibanggakan dan sumbangannya selama ini kepada orang Melayu amatlah besar dan aku boleh bersetuju jikalau penubuhan UiTM pada masa lalu adalah bertujuan untuk menolong orang Melayu kerana sememangnya keadaan di waktu itu ia amat memerlukan kewujudannya.

Namun, isu yang timbul di dalam bidang pendidikan dan orang Melayu di ketika ini amat berbeza sekali latarnya. Era ini, kita memerlukan pelajar yang mampu bergaul dan bersosial di kalangan rakan pelbagai bangsa demi untuk peningkatan pemahaman tentang budaya kaum lain dan keterbukaan fikiran.

Selain daripada itu, pergaulan sebegini akan meningkatkan daya berhujah dan kita berpeluang mengartikulasi idea tentang pelbagai isu yang bukan hanya tertumpu terhadap isu kaum tertentu sahaja.

Sama ada pelajar Melayu mampu untuk bertahan jika dasar penubuhan UiTM dipinda, ia perlu dibincangkan kemudian. Dan apa yang penting, tiada jalan lain selain daripada pendidikan bagi kita untuk memaju dan meningkatkan diri.

Walaupun begitu, apa yang aku nampak takrif pendidikan pada pemahaman sebilangan besar ibu bapa dan pelajar Melayu amatlah dangkal dan sempit. Pendidikan bagi golongan ini adalah untuk mencari kerja dan pendidikan untuk menjadi orang yang mampu membeli kereta dan sebuah rumah.

Bagi aku, tidak kira apapun, pendidikan adalah proses sepanjang hayat, proses peningkatan daya fikir dan juga untuk mencari pekerjaan yang bukan hanya untuk memenuhi kepentingan diri sendiri sahaja.

No comments: