Tuesday, December 30, 2003

Religion, rather than ‘adat’, leading community now- Diskusi menarik di Blog Jeff Ooi

Sila klik di sini untuk membaca artikel yang sangat menarik terutamanya kepada masyarakat Melayu Islam yang ditulis oleh Shamsul Akmar. Persoalan agama dan adat ini adalah suatu masalah yang telah lama diperbincangakan walaupun tidak begitu mendalam sifatnya.

Jika kita pergi ke majlis kenduri kahwin rakan-rakan atau sesiapa sahaja, tidak sukar untuk mencari majlis yang tidak diserikan dengan acara besanding. Antara alasan yang diberikan adalah ianya tidak selari dengan agama Islam dan ianya mengandungi budaya agama Hindu.

Bagi aku, persoalan agama dan adat ini adalah sesuatu yang subjektif sifatnya. Ia perlu dilihat dari pelbagai sudut dan segala penghukuman awal seharusnya perlu dielak demi untuk menjamin keharmonian dan ketenteraman masyarakat.

Aku juga melihat persoalan adat dan budaya ini adalah suatu proses evolusi sesuatu bangsa itu di mana tiada satu bentuk ciri-ciri budaya atau adat yang menjadi hak mutlak. Sebagai contoh, segala macam budaya dan adat yang terdapat di dalam bangsa Melayu hari ini adalah pencantuman pelbagai budaya dan pengaruh seperti Hindu, animisme, arab dan sebagainya.

Jadi aku melihat sifat budaya orang Melayu ini tidak mutlak dan jika orang Melayu beramai-ramai bersetuju menjadikan pemakaian tali leher sebagai suatu yang bersifat budaya. Tidak mustahil generasi yang akan datang akan turut melihatnya sebagai sebahagian daripada ciri-ciri budaya orang Melayu.

Oleh sebab itulah di waktu ini, aku melihat agama telah menjadi faktor dominan di dalam menentukan ciri-ciri budaya orang Melayu. Ia dapat dilihat dengan begitu jelas dalam kebanyakan aspek kerana orang Melayu Islam di waktu ini telah mula meningkat tahap kesedaran agamanya dan kebanyakannya percaya bahawa budaya Islam yang universal sifatnya itu yang tersangat penting.

Persoalannya sekarang, adakah baik untuk terus menghapuskan segala budaya dan adat baik yang bercanggah dan tidak bercanggah dengan Islam? Perkataan 'biar mati anak, jangan mati adat' sudah tidak popular lagi dan sebaliknya telah digantikan dengan 'biar mati anak, jangan mati Islam'.

Dilema ini sukar untuk dijawab dan elok baiknya jika budayawan dan agamawan yang lebih mahir dapat duduk bersama untuk membincangkan isu yang tidak kurang pentingnya. Sekurang-kurangnya dapatlah umat Melayu Islam ini lebih kenal dan faham identiti mereka.

Klik untuk diskusi di Blog Jeff Ooi

No comments: