Thursday, December 18, 2003

Stop The Violence Against Women

Pada 7 Disember yang lau dan bertempat di pusat membeli belah Lot 10, telah diadakan pelancaran Kempen Riben Putih yang mewakili inisiatif kaum lelaki sebagai tunjang utama untuk menangani keganasan terhadap wanita.

Aku amat menyokong kempen sebegini kerana tidak dapat dinafikan kaum lelaki di negara ini boleh dianggap masih terkebelakang di dalam persoalan keganasan dan gender seperti ini terutamanya di kalangan mereka yang berpendidikan rendah.

Acap kali kita kedengaran kata-kata yang memperlekehkan kemampuan wanita baik dari segi intelektual, spiritual dan juga fizikal keluar dari mulut seorang lelaki. Apa yang lebih menyedihkan lagi adalah kedapatan ramai lagi kaum lelaki yang sering dan gemar mengeksploitasi kaum wanita untuk kepentingan diri sendiri.

Objektif utama kempen ini dilaksanakan adalah bermatlamatkan untuk mendapatkan atau menggerakkan kaum lelaki supaya menamatkan keganasan terhadap wanita, untuk memecahkan kebisuan di kalangan kaum lelaki untuk bersuara lantang tentang hal ini dan yang terakhir adalah untuk mencabar dan menggalakkan rakan-rakan sejantina sama ada tua atau muda untuk turut sama-sama melakukan usaha mulia ini.

Melalui kempen ini juga telah disenaraikan lapan langkah proaktif yang perlu diambil untuk menjayakan kempen ini iaitu;

1. Pelajari dan fahami masalah yang menyebabkan terjadinya keganasan terhadap wanita.
2. Persoalkan mengapa segelintir lelaki menjadi ganas.
3. Mendengar dan bersimpati terhadap wanita.
4. Kenal pasti dan tentang segala keganasan dan gangguan seksual yang berlaku di tempat
kerja, sekolah dan rumah.
5. Membantah segala bahasa luah dan lawak yang merendah-rendahkan keum wanita.
6. Cuba menilai bagaimana gelagat kita sendiri berkmungkinan akan menyumbang kepada
masalah yang wujud.
7. Menyokong kempen ini.
8. Memakai reben berwarna putih.

Diharap kempen yang dianjurkan oleh Men's Action Network against Violence (MAN-V) dengan kerjasama The All Women's Action Society (AWAM) ini akan membuka mata kaum lelaki untuk turut sama-sama terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung di dalam usaha untuk mendidik dan menyampaikan mesej yang terkandung.

No comments: