Thursday, May 20, 2004



No Sweat- 100% union-made apparel



Targeting a new breed of consumers with conscience, a United States-based sneaker maker selects an Asian factory that doesn't trample workers' rights

Bienestar International adalah sebuah syarikat pembuat pakaian berskala sederhana yang berpengkalan di Amerika Syarikat. Syarikat ini mengeluarkan produknya dengan menggunakan label No Sweat.Namun, apakah yang menarik sangat tentang syarikat ini?

"Bienestar International manufactures union-made casual clothing under the brand name No Sweat™. Our clothing is produced by independent trade union members in the US, Canada, and the developing world. We believe that the most viable response to globalization is a global labor movement.

No Sweat defines the market for goods that support independent trade unions - the only historically proven solution to sweatshops. We market direct to consumers, relying primarily on internet sales for distribution. The savings in advertising offset our higher labor costs, enabling us to provide a competitive product and a living wage. We rely on you to help us spread the word!"


Dengan erti kata lain, syarikat ini dilihat telah mengubah struktur industri pakaian yang selama ini dilihat seperti menjadikan pekerja mereka seperti hamba dan sering kali menggunakan tenaga kerja kanak-kanak di dalam usaha mereka mengurangkan kos.

Apa yang lebih menarik lagi adalah di setiap kotak kasut produk mereka disediakan maklumat yang menerangkan faedah-faedah yang diperolehi oleh pekerja mereka seperti di dalam aspek kesihatan sehingga ke elaun beras dan juga pakej pembayaran.

Sebagai contoh, pakej bayaran yang diterima oleh para pekerja di kilangnya di Indonesia menerima gaji melebihi 30% daripada paras gaji minimum di negara tersebut.

Siapakah pengguna sasaran produk syarikat ini?

"No Sweat's appeal will mostly be to activist-oriented consumers and to so-called Generation Y American consumers, born in the early 1980s, predicts Neiman. As opposed to their Generation X predecessors, "Gen Y" people have been exposed to consciousness-raising efforts by their teachers about such topics as sweatshop factories and the environment"

Usaha yang dilakukan ini kelihatan menarik dan sewajarnya diberi pujian, namun apa yang menjadi persoalan adalah adakah produk berjenama No Sweat ini boleh didapati di negara ini? Diharap sesiapa yang pernah ternampak akan produk bernama No Sweat ini, sila beritahu saya.

Untuk membaca artikel lanjut tentang No Sweat ini, sila baca di majalah Far Eastern Economic Review edisi 20 Mei 2004. Klik di sini untuk membaca secara online, kata laluan diperlukan.

No comments: