Tuesday, November 06, 2007

4 Hari Lagi : Perhimpunan Rakyat Aman BERSIH

Dataran Merdeka, Kuala Lumpur
10November 2007 (Sabtu)
3 petang

Himpunan 10 Nov: Apa yang perlu anda lakukan bila ditahan polis? (Siri III)

Oleh Saari Sungib

Jika saudara ditangkap dan dibawa ke balai polis, laksanakan perkara-perkara berikut:

* Jika saudara digari sepanjang perjalanan ke balai, minta polis membuka gari sebaik sahaja saudara sampai di balai polis. Bahkan saudara mesti meminta polis membuka gari sebaik sahaja saudara dimasukkan ke dalam truk polis untuk dibawa ke balai.

* Ketika berada di balai polis, gunakan telefon bimbit saudara untuk memberitahu isteri, anak, ahli keluarga, rakan atau peguam di balai mana saudara ditahan, pukul berapa saudara sampai ke balai tersebut, nama pegawai polis yang bertanggungjawab menahan saudara dan maklumat lain yang boleh membantu saudara dibebaskan segera.

* Jika telefon bimbit saudara dirampas, minta senarai barang rampasan daripada pegawai polis yang bertugas.

* Jika pihak polis enggan menyerahkan senarai barang rampasan, hafal nama, nombor dan muka pegawai-pegawai polis yang berada di balai tersebut.

* Jika saudara tidak dibenarkan menggunakan telefon bimbit saudara, minta pegawai polis menelefon isteri, sahabat atau peguam saudara dengan menggunakan telefon bimbit mereka atau telefon balai bagi memberitahu isteri, sahabat atau peguam butiran-butiran di atas.

* Jika pihak polis enggan membuat panggilan telefon yang saudara pohon, hafal nama, nombor dan muka pegawai-pegawai polis yang berada di balai tersebut.

* Jika saudara dibawa oleh polis ke sebuah bilik untuk merakamkan kenyataan di bawah Seksyen 113, pegawai polis yang bertugas perlu membacakan kepada saudara kenyataan seperti berikut: "Adalah menjadi kewajipan saya memberi amaran kepada kamu bahawa kamu tidak diwajibkan berkata apa-apa atau menjawab apa-apa soalan, tetapi apa-apa jua yang kamu katakan samada sebagai jawapan kepada sesuatu soalan atau tidak, boleh dijadikan sebagai keterangan"

* Minta sehelai kertas dan pen daripada pegawai polis tersebut untuk mencatatkan percakapan saudara dengan beliau.

* Saudara tidak perlu memberi sebarang jawapan kepada mana-mana soalan polis di bawah Seksyen 113 tersebut. Ingat, perkara ini amat penting!

Sebagai contoh untuk saudara semua sekiranya ditahan di lokap polis, saya perturunkan soal jawab antara saya dengan K/ASP Nasmizarizal ketika saya ditahan di Balai Polis Subang Jaya. Saya ditangkap semasa demo membantah kenaikan harga tol di pusat membeli belah The Summit USJ pada Ahad, 18 Mac 2007.

Pegawai penyiasat atau IO adalah K/ASP Erny Yusnida dan pegawai perakam adalah K/ASP Nasmizarizal. Saya dihadapkan ke hadapan pegawai perakam oleh Konstabel 153750. (Semua butiran ini saya ingat kerana saya membuat catatan di atas kertas yang saya minta daripada K/ASP Nasmizarizal)

Rekod keterangan saya di bawah Seksyen 113 adalah seperti berikut:

S: Adakah kamu faham percakapan beramaran yang telah dibacakan dan diterangkan kepada kamu tadi?

J: Saya tiada jawapan

S: Adakah kamu hendak bertanya apa-apa mengenai kata-kata amaran yang dibacakan tadi?

J: Saya tiada jawapan

S: Adakah sesiapa yang mengugut, mendorong atau menjanjikan apa-apa untuk kamu memberikan percakapan ini?

J: Tiada jawapan

S: Adakah kamu memberi percakapan ini secara sukarela?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Adakah kamu telah ditangkap oleh polis?

J:Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Apa yang ingin kamu beritahu kepada saya kenapa kamu ditangkap oleh pihak polis?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Pada jam berapakah kamu ditangkap?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Di manakah kamu sewaktu kamu ditangkap?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Apakah yang kamu lakukan sehingga kamu ditangkap polis?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Adakah pihak kamu terlibat di dalam demonstrasi membantah kenaikan harga tol di Hotel Sumiit USJ pada petang hari ini?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Adakah kamu tahu siapa penganjur demonstrasi membantah kenaikan harga tol di Hotel Summit USJ pada petang hari ini?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Adakah kamu tahu siapakah lagi yang telah ditangkap bersama kamu?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Adakah kamu berada di sekitar Hotel Summit pada petang hari ini?

J: Saya tidak mahu menjawab apa-apa

S: Adakah kamu mahu ceritakan apa-apa kepada saya sekarang?

J: Saya tiada komen

S: Adakah apa-apa yang kamu hendak ubah, tambah atau pinda dalam percakapan kamu ini?

J: Tiada komen

S: Adakah kamu bercakap benar?

J: Tiada komen

Ingat, jangan cepat termakan budi! Jika sesampai sahaja saudara ke balai polis, saudara dijamu dengan teh tarik dan nasi bungkus oleh polis dan kemudian disoal secara manis dan berbahasa oleh polis, itu tidak boleh menjadi sebab bagi saudara untuk 'membalas budi' mereka dengan menjawab semua soalan di bawah Seksyen 113 secara lengkap.

Jawab saja: "Saya tiada jawapan..atau saya tidak mahu jawab". Jangan takut! (Bersambung) - mks.

No comments: