Tuesday, November 13, 2007

Lagi kebodohan MP UMNO

Nazri: Bersih organisers suffering from 'short circuit'

Sila klik di sini untuk menonton kebodohan Ahli Parlimen UMNO dari Kuala Nerus dan Padang Rengas. Kepada YB, sila baca memorandum yang dihantar oleh BERSIH kepada Agung sebelum menuduh yang bukan-bukan. Hujah yang lemah dan sangat bodoh dari kedua-dua MP ini amat memalukan. Memanglah pembangkang boleh menang dengan sistem yang ada sekarang, cuma yang diminta adalah aspek kecacatan itu diperbaiki supaya kemenangan BN atau parti apa pun lebih diyakini. Salah satunya akses kepada media, beranikah kerajaan memberi ruang kepada pembangkang untuk menyampaikan mesejnya kepada pengundi semasa berkempen. Takkan takut, siapa yang pondan kat sini?

Pembangkang boleh menang pun disebabkan rakyat tekad berbuat demikian setelah segala usaha dibuat untuk menakutkan pengundi mengundi pembangkang. Bayangkan jika media bebas dan adil dan sistem pilihan raya itu cantik, mungkin pembangkang boleh membentuk kerajaan. Tetapi seandainya sistem sudah sempurna dan pembangkang masih juga tewas, barulah keputusan rakyat boleh dihormati kerana ianya dibuat berdasarkan maklumat yang seimbang dan setelah memikiran segala-galanya. Benda-benda seperti inilah yang mamat-mamat 'bangang' ni tak boleh nak faham. Susah ke?

Aku pun bukannya pandai sangat, menyampah jugak kadang-kadang dengan parti pembangkang ni dan kadang-kadang menyokong jugak kerajaan dalam hal tertentu. Tapi dalam hal yang memerlukan kita membaca, memahami dan memikir terlebih dahulu, silalah beri pandangan yang bernas dan rasional. Contohilah Raja Nazrin, Sultan Azlan Shah, Shahrir Samad dan Zaid Ibrahim. Tak payah tengok jauh-jauh.

No comments: