Sunday, November 04, 2007

6 Hari Lagi : Perhimpunan Rakyat Aman BERSIH

Dataran Merdeka, Kuala Lumpur
10November 2007 (Sabtu)
3 petang

Panduan Perhimpunan Rakyat Aman BERSIH: Apa hak anda bila berdepan polis?

Oleh Saari Sungib

Siri Pertama, Salam sejahtera kepada semua pendukung dan pejuang hak rakyat yang akan hadir ke Perhimpunan Rakyat Aman Bersih pada 10 November 2007, hari Sabtu, pukul 3:00 petang.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Dato' Zul Hasnan Najib Baharudin telah mengeluarkan amaran bahawa pihak polis akan bertindak terhadap mereka yang menghadiri perhimpunan tersebut.

Saya syorkan agar saudara-saudara tidak gentar dengan amaran tersebut. Ditangkap dan ditahan oleh polis tidak bererti saudara-saudara sudah bersalah. Dalam beberapa kes, polis telah dibuktikan oleh mahkamah sebagai pihak yang bersalah kerana membuat tangkapan secara tidak sah, berniat jahat dan bertindak semata-mata atas motif politik.

Kes bekas tahanan ISA, Abdul Malek Hussin baru-baru ini telah membuktikan bahawa Abdul Rahim Noor dan Borhan Daud bukan sahaja melakukan tangkapan tidak sah, tetapi juga telah dibuktikan oleh mahkamah telah mendera dan menyeksa Malek.

Sehingga permohonan rayuan mereka diterima oleh Mahkamah Rayuan, keputusan bertulis yang dikemukakan oleh Hakim Hishamudin Yunus adalah dianggap kukuh dan berwibawa.

Tahu dan hayati hak-hak anda

Sebagai rakyat Malaysia yang bakal turun bagi mempertahankan hak rakyat, saya harap kita sama-sama tahu dan hayati hak-hak kita.

Bila saudara berada di jalan raya atau di luar nanti, ingatlah bahawa:

* Polis memang boleh meminta seseorang itu untuk berhenti dan polis boleh bercakap dengan sesiapa sahaja. Walau bagaimanapun adalah menjadi hak saudara sama ada mahu menjawab, melayan dan bekerjasama dengan mereka atau tidak. Saya syorkan agar saudara tidak perlu layan mereka. Jangan gentar! Ini adalah hak saudara yang dilindungi oleh Perlembagaan dan undang-undang negara.

* Polis juga boleh cuba menyoal dan mendapatkan butiran tentang seseorang sekiranya orang itu telah melakukan kesalahan atau mengesyaki seseorang itu telah melakukan kesalahan. Sekali lagi, saudara tidak perlu menjawab soalan-soalan tersebut sehingga saudara mendapat bantuan daripada seorang peguam.

* Polis tidak boleh memeriksa badan, beg atau barang-barang yang saudara bawa semata-mata kerana saudara disangkakan oleh mereka akan menghadiri suatu perhimpunan.

* Polis boleh memeriksa kereta atau kenderaan yang saudara naiki, atau barang-barang yang saudara bawa, sekiranya mereka percaya pada saudara terdapat barang-barang yang dicuri, senjata atau dadah, peralatan yang digunakan untuk mencuri atau sebarang bukti bagi saudara untuk melakukan sesuatu kesalahan. Oleh itu saya ingatkan agar saudara tidak membawa barang-barang di atas dan teguhkan hati dan yakinkan diri saudara saudara bahawa polis tidak berhak memeriksa kenderaan, badan atau barang-barang saudara.

* Sebelum memeriksa saudara, polis mesti terlebih dahulu memberitahu siapa mereka dan dari balai polis mana mereka datang, kenapa mereka mahu memeriksa saudara dan memberitahu saudara bahawa saudara akan diberikan satu salinan rekod barang yang diperiksa oleh mereka. Jika mereka tidak menyatakan perkara-perkara ini, ingatkan mereka bahawa mereka sedang melakukan sesuatu yang melanggar undang-undang negara!

* Ketika polis memeriksa badan, kenderaan atau barang-barang saudara, jika ditanya untuk memberi penjelasan, saudara tidak perlu memberitahu butiran terperinci bagi soalan-soalan mereka. Bahkan, saya syorkan saudara tidak perlu memberi sebarang jawapan.

* Polis mesti menyerahkan kepada saudara satu salinan rekod barang-barang yang diperiksa ketika proses pemeriksaan sedang berlaku atau sebaik saja pemeriksaan selesai mereka jalankan. Kegagalan polis untuk menyerahkan salinan rekod ini bererti mereka bertindak melanggar undang-undang negara.

Ingat, selama ini dalam banyak perkara pihak polislah yang lebih kerap meminggirkan dan mengetepikan undang-undang negara daripada kita para aktivis dan pembela hak rakyat. Jangan takut!

Kembalikan Hak Rakyat!

No comments: