Monday, November 05, 2007

5 Hari Lagi : Perhimpunan Rakyat Aman BERSIH

Dataran Merdeka, Kuala Lumpur
10November 2007 (Sabtu)
3 petang

Panduan Perhimpunan Rakyat Aman BERSIH: Apa hak anda bila berdepan polis?

Oleh Saari Sungib

Siri kedua. Jika saudara ditangkap atau ditahan oleh polis, saudara mesti tahu perkara-perkara berikut:

* Saudara mesti diberitahu oleh polis secara jelas bahawa saudara ditahan.

* Saudara boleh diarahkan oleh polis agar tidak meninggalkan suatu tempat yang ditetapkan oleh mereka pada masa itu disebabkan mereka telah menangkap saudara.

* Saudara juga boleh dihalang secara fizikal oleh polis daripada meninggalkan suatu tempat yang telah ditetapkan oleh polis sebagai tanda bahawa saudara sudah ditangkap oleh mereka.

* Dalam apa keadaan sekali pun, sekiranya saudara tidak bertindak agresif atau melawan, polis tidak berhak untuk bertindak kasar dengan memukul, mengetuk, menyiku, menumbuk, menendang atau melakukan apa-apa sahaja perbuatan ganas terhadap saudara!

* Saudara MESTI diberitahu oleh polis apakah sebab saudara ditangkap atau ditahan oleh mereka.

* Saudara boleh bertanya kepada polis kenapa saudara ditangkap. Sekiranya pihak polis gagal memberitahu apakah sebab saudara ditangkap, beritahu kepada mereka bahawa saudara tidak anggap diri saudara ditangkap oleh mereka. Ucapkanlah kata-kata ini dengan sopan dan secara jelas.

* Saudara mungkin digari oleh polis semasa mereka menagkap saudara. Saudara boleh meminta agar gari saudara dibuka pada masa itu juga. Walau bagaimanapun adalah menjadi budi bicara pegawai polis yang menangkap saudara sama ada mahu terus menggari atau membuka gari saudara.

* Sekiranya gari yang digunakan ke atas saudara adalah jenis yang menyakitkan kerana mencengkap tangan saudara (gari Siam!), beritahu polis untuk menukarkan gari tersebut dengan gari jenis yang diluluskan oleh undang-undang. Gari Siam adalah sejenis gari yang tidak sah untuk digunakan terhadap tahanan polis. (Gari Siam hanya digunakan oleh penyangak dan penjenayah profesional!)

* Jika semasa ditangkap saudara ada membawa ubat-ubatan keperluan saudara ataupun barang-barang lain, saudara boleh memohon agar barang-barang tersebut dibenarkan untuk dibawa bersama saudara.

* Jika pegawai polis yang membuat tangkapan mahu merampas ubat-ubatan, telefon bimbit dan barang-barang saudara, beliau mesti menyediakan satu salinan barang rampasan dan meminta saudara menandatangani senarai tersebut.

* Polis tidak boleh merampas sebarang milik saudara tanpa menyerahkan kepada saudara satu senarai barang rampasan.

* Jika polis merampas barang-barang tersebut daripada saudara tanpa menyerahkan senarai barang rampasan, hendaklah saudara buat laporan polis sebaik sahaja saudara berpeluang melakukannya. Tindakan polis merampas barang-barang saudara tanpa menyerahkan senarai barang rampasan adalah satu perbuatan mencuri!

* Hafal nombor polis di baju mereka. Jika mereka tidak memakai sebarang nombor atau tanda nama, mereka sedang melakukan satu pelanggaran terhadap undang-undang. Cam muka mereka baik-baik!

Ingat, dalam kerja-kerja polis menangkap saudara biasanya banyak berlaku pelanggaran undang-undang dan pencabulan hak asasi manusia dilakukan oleh mereka. Ingatkan semua perkara ini agar mudah nanti saudara mengheret anggota polis yang terlibat dan kerajaan ke mahkamah. Jangan takut!....bersambung.

No comments: